Utgiven i Forum nr 2011-09

Nu ropar köparna dygnet runt

av Patrik Harald Forum 2011-09, sida 39, 29.09.2011

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9 2011

Nu ropar köparna dygnet runt

Tre år efter starten i Sverige lockar Bukowskis auktionssajt på nätet omkring 200 000 unika besökare varje månad. Nu har verksamheten utvidgats till Finland.

PATRIK HARALD TEXT X Detraditionella slagauktionerna några gånger i året fortsätter. Men auktionshuset BUKOwsK1 spår att nätet blir en allt viktigare handels plats för design, konst och antikviteter.

”Jag tror att det är där vi kommer att tjäna pengar i framtiden”; säger JOHAN ENGSTRÖM, operativ chef på Bukowskis i Finland med operativt ansvar för BUKOWSKIS MARKET.

I Sverige har nätauktionssajten Bukowskis Market funnits sedan 2008. Under de två senaste åren har omsättningen fördubblats och idag byter 2000-3 000 föremål ägare på webbplatsen varje månad.

Nu har nätauktionsverksamheten utvidgats till Finland. På Stora Robertsgatan 4 i Helsingfors, alldeles i närheten av Bukowskis gamla lokaliteter, har ett nytt showroom öppnats där de föremål som säljs på nätauktionen kan betraktas “live!

Enligt Engström tjänar auktionshuset mer pengar på ett föremål som säljs via nätet jämfört med om samma föremål skulle säljas på en slagauktion, eftersom kostnaderna på nätet är lägre.

”Viden slagauktion ska vi hyralokal, ha personal, trycka upp kataloger, och annonsera. Nätet rullar till stor del på av sig självt”

I och med starten för nätauktionerna får de båda auktionsformerna tydliga profiler. På de traditionella slagauktionerna säljs färre men dyrare föremål. Nätauktionerna blir däremot mer en volymmarknad som passar fler plånböcker.

Engström tror att den snabba tillväxten för nätauktionssajten bara är början på en stor trend. Å andra sidan tog det ett tag innan allt kom i gång. Stora investeringar har gjorts i it-systemen, och vid starten fanns ingen kundkrets.

”Men när man väl är i gång uppstår en dominoeffekt, folk fastnar på kroken. Ju fler föremål som finns till salu desto större blir intresset. När nya föremål dyker upp varje dag skapas ett sug hos köparna”

Medan auktionerna tidigare varit relativt lokala, har nätet gjort marknaden mera global. På Market -sajten, som också finns på engelska, har det kommit bud från 130 länder. På nätet rullar auktionen på

Dansk soffa, 1950-60-tal. Såld den 20 september för 880 euro.

Tapio Wirkkala, fat i plywood. Såld den 21 september för 1900 euro.

Louis Vuitton, ”Keepall 55” såld den 20 september för 560 euro.

24 timmar i dygnet, sju dagar i veckan. Föremålen finns i regel till salu 7-14 dygn, beroende på utbudets omfattning. Att alla föremålär granskade av auktionshusets experter ger föremålen en kvalitetsgaranti.

Auktionshusets affärsidé är att av köparen ta en slagavgift på 5 euro per föremål samt 22,5 procent i provision på klubbat pris. Är priset över 3000 euro blir provisionen 12,5 procent. Av säljaren är auktionshusets provision 16,25 procent av klubbat pris.

Förutom auktionssajten har man via nätet också kunnat delta i slagauktionerna i realtid tack vare en webbkamera i auktionssalen. I början var budgivningen via nätet ganska försiktigt men vid senaste auktion gavs bud i tiotuseneurosklassen via nätet. Ute i världen har till exempel Christie’s fått in miljonbud via motsvarande system. a

Luckan annons

Utgiven i Forum nr 2011-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."