Utgiven i Forum nr 2016-05

Ny ekonomi, nya regler

av Torsten Fagerholm Forum 2016-05, sida 08-09, 26.05.2016

Taggar: Teman: ekonomi

Ny ekonomi, nya regler

En tredje ekonomisk väg utformas då digitala marknadsplatser med nya mänskliga nätverk förändrar innebörden av jobb och sociala tillit. En mänsklig kulturrevolution som framtvingar ny reglering.

TORSTEN FAGERHOLM TEXT

X Fram till 1800-talet skedde de flesta ekonomiska transaktioner privata individer emellan på lokal nivå: skräddare, bagare, slaktare och smeder. Sen började handel och tjänsteproduktion organiseras via storainstitutioner.

”Som bäst ser vi en transformation mot en tredje väg: allt fler transaktioner och tjänster sker igen privatpersoner emellan. Individer betjänar individer. Medlingen äger rum genom digitala marknadsplatser och nätverk, utanför traditionella institutioner och företag”, säger Arun Sundararajan, professor på Stern Business School vid New York Univesity under ett Helsingforsbesök en solig vårdag.

Monoliterna skälver. Då främlingar kan betjäna främlingar tvingas gamla monoliter som hotell, taxibolag och banker med etablerade varumärken upp till kamp. Begreppet delningsekonomin (sharing economy) beskriver trenden där det decentraliserade, icke-hierarkiska webbfenomenet p2p (person till person) sprider sig till det mest privata: våra pengar, hem och bilar.

”Själv föredrar jag termen ‘crowd-based economy” (ungefär: kollektiv, kollaborativ ekonomi) som inkluderar ett spektrum av kommersiella samt ideella fenomen” förklarar Sundararajan.

Likt svampar efter regn lanseras nya företag som vill bli ”the next Uber” inom sin egen nisch. I stället för att vädja till banken kan små företag presentera affärsidéer för allmänheten och samla kapital via nätverk som Kiva, Funding Circle, Ledning Club eller Prosper. Entreprenörer kan sälja aktier i det egna bolaget till affärsänglar eller amatörinvesterare via CircleUp eller Angellist.

Kulturrevolution. I både Finland och USA in karnerar privatbilism det individualistiska frihetsidealet.

BEN forukrör sKoNomi ock TEKNIK NR 52016

SHARING ECONOMY IN EUROPE

EUROPA SLÄPAR EFTER. Bolag från Silicon Valley med profitmotiv dominerar den så kallad delningsekonomin. KÄLLA: MILA EUROP Även här bevittnar vi ett kulturskifte. Även om du inte vill ta steget fullt ut och bli Ubertaxichaufför så kan du hyra ut din bil åt lokala användare via Getaround eller Turo. Via den franska samåkningstjänsten BlaBlaCar hyr 25 miljoner medlemmar i 22 länder ut lediga säten för definierade resesträckor. Motiven är överraskande nog en växande allergi mot den isolerande tekniken som ersätter äkta umgänge med opersonlig Facebook-vänskap.

”Många deltagare försöker inte primärt spara pengar eller skapa ekonomisk effektivitet. De vill köra bil åt eller tillsammans med främlingar också eftersom det ger social gemenskap”, säger Sundararajan.

Att dela och samarbeta, även då det sker med kommersiella förtecken, bygger på ett djupt mänskligt behov av kontakt och in teraktion, en motvikt till den alienerande skärmtiden. Det bevisar populariteten hos bilpooler som Zipcar och Getaround.

Semi-ideellt. Sundararajan vidgar på begreppet och talar om gåvoekonomi, exempelvis icke-kommersiell gästfrihet. Nätverket CouchSurfing somlanserades 2003 byggde på en filosofi om att bygga en bättre värld ”en soffa i taget” även om sajten numera har ändrat kurs och blivit kommersiell.

Airbnb, en uthyrningstjänst som existerat sedan 2008, tar idén om boende privatpersoner emellan ett steg närmare kapitalism. Företaget backas upp av 2,4 miljarder dollar i riskkapital och värderas till 26 miljarder dollar - större än hotellgiganter som Hilton och Wyndham samt resewebbplatsen Tripadvisor.

”Det händer ibland att värden skänker en flaska vin åt gästen, som i gengäld får en impuls att lämna en liten present åt värden. Att övernatta i någons hem innebär en viss intimitet, ofta uppstår en mänsklig kontakt”

Mikrofranchise, Tjänster som Uber, Lyft och Airbnb påminner starkt om mikrofranchising via privatpersoner — small is beautiful? Uber har attraherat 8,6 miljarder dollar i riskkapital och värderas till 65 miljarder, vilket motsvarar marknadsvärdet på en medelstor biltillverkare.

”Produktionsapparaten distribueras till många småföretag i stället för att vila i storbolagens händer. Samtidigt grumlas gränserna mellan personligt och professionellt”

För att skapa förtroende främlingar emellan och ge ett professionellt intryck använder Airbnb och Uber rating-funktioner. Det skapar samtidigt avigsidor.

”Betygsättningsdynamiken, där restauranger och hotell är beroende av klienternas kundomdöme, kan påverka även andra yrkeskategorier. Får du dåliga betyg så blockeras dina chanser att nå framtida affärsmöjligheter. Det kan innebära datadarwinism”, begrundar Sundararajan. Han är ändå optimistisk.

”Delningsekonomin som helhet kan höja produktiviteten och skapa ekonomisk tillväxt. Ett bredare urval öppnar för mer konsumtion. Då vem som helst kan producera och extraknäcka kan nyttan sprida sig till de mindre bemedlade?”

Konsulter är vi allihopa. Kritiker menar att Uber och Airbnb skyfflar över risker och förpliktelser på den enskilda företagaren. Hursomhelst: samtidigt som professionella heltidsyrken ersätts av glada amatörer samt halvproffsiga privatpersoner som extraknegar så växer skaran av mångsysslande solokonsulter och jonglerande frilansare.

”För att få experthjälp så behöver du inte vända dig till ett traditionellt konsultbolag eller juridikbyrå. Anlita i stället en specialist via HourlyNerd” illustrerar Sundararajan.

Det finns en uppsjö av nätverk och marknadsplatser för högt kvalificerade yrken: Axiom Law, Bliss Lawyers, frilansportalen Upwork, konsultplattformarna Eden McCallum samt Business Talent Group. I Sili PROFETIA. “The day will corne when the notion of car ownership becomes antiquated. If you live in a city, you don’t need to own a car” har William Clay Ford, Jr. sonsonson till Henry Ford, sagt. KÄLLA: ARCHIVES.GO con Valley har 29 procent av arbetskraften på 1,5 miljoner två eller flera jobb. De flesta mångsysslar som konsulter eller IT- experter av eget val: fördelarna är flexibilitet, självständighet och distansjobb.

”Då stora bolag inte längre erbjuder lika många heltidsjobb utmanas skatteuttaget och finansieringen av det sociala skyddsnätet. Behöver vi en universell basinkomst, en medborgarlön?” funderar Sundararajan.

Inför arbetsmarknadens kontinentalförskjutning krävs ny reglering och öppna attityder hos makthavare.

”Ansvarsfördelningen tumlas om. Regeringen har inte resurser att styra alltsammans via officiella inspektörer. Lösningarna kan vara en blandning av kollektivt styrd reglering (peer regulation) och delegerad reglering via data, maskininlärning och algoritmer”

Makten hos massorna. Ingen vet vart detta enorma sociala experiment är på väg, men det är tydligt att kunderna är mer mottagliga än lagstiftarna.

Bolag som Uber går aggressivt in på reglerade marknader som de ruskar omii ett försök att skriva om spelreglerna. Hur ser Sundararajan på framtiden ”Fast vi befinner oss i ett tidigt skede bevittnar vi just nu en kraftig övergång mot nya sätt att organisera ekonomisk aktivitet. Alla dagens applikationer och nätverk kommer inte att överleva. Inom 20 år får vi se hur alternativen till den managerialistiska kapitalismen utformas. Vårt århundrade kommer att karaktäriseras av icke-chefsstyrd, decentraliserad kapitalism där folkmassorna producerar tjänster åt varandra via plattformar?”

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 52016 | 9 |

Utgiven i Forum nr 2016-05

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."