Nya Ford Focus charmar

25.04.2015

Ansiktslyftade Ford Focus är en bil som blir bättre ju mera man kör med den.

Inne är bilen radikalt nydesignad. Det knapphelvete som tidigare dominerade mittkonsolen har ersatts med en pekskärm.

Det låter misstänkt med en pytteliten motor på en liter och tre cylindrar i en så här pass stor bil. Men tji får man, turbomotorn på 125 hk för bilen längs backiga småvägar i låga hastigheter på femman utan att över huvud taget kännas ansträngd. Det känns som om man inte behöver växla överhuvudtaget då bilen drar smärtfritt från dryga 1 000 varv. På motorvägen accelererar bilen klart i hastigheter kring 120 km/h. 

Ensam kändes bilen ganska ljudlig men i praktiken är läget ett annat: samtal kunde föras i normal samtalston, även med baksätespassagerare, fast bilen hade dubbdäck.

Låg friktion är en av hemligheterna bakom moderna bilars relativt låga bränsleförbrukning trots kraftigare motorer och tyngre bilar.

[caption id=“attachment_6782” align=“alignleft” width=“220”]Modernt och intelligent. Ford Focus instrumentpanel är fungerande och modern. Så här ska ett förvaringsutrymme för småsaker se ut, med två ”ryggstöd” som kan justeras för prylar av olika storlek. Modernt och intelligent. Ford Focus instrumentpanel är fungerande och modern. Så här ska ett förvaringsutrymme för småsaker se ut, med två ”ryggstöd” som kan justeras för prylar av olika storlek.[/caption]

Focus är ett praktexempel på det: bilen har över huvud taget ingen motorbroms och rullar långa sträckor för sig själv innan man lite måste peta på gaspedalen igen. Den som lär sig utnyttja den här egenskapen till fullo kan säkert klart sänka bränsleförbrukningen.

Summa summarum: Focus gav mersmak. Pris: Ford Focus Ecoboost 125 hk Titanium 24 200 euro. Pristillägget för farmarversionen är cirka 1 000 euro.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."