Utgiven i Forum nr 2007-04

Nytt lyft för privatflyg

av Johan Svenlin Forum 2007-04, sida 48-49, 26.04.2007

Taggar: Teman: privatflyg

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 2087

Nytt lyft för privatflyg

I USA är företagsjeten ett tecken på framgång, men i Norden betraktas privatflyg som slöseri. NetJets Europe har tänkt ändra på den inställningen.

JOHAN SVENLIN TEXT

NETJETS BILDER

X Kampen om det lyxiga luftrummet hård nar. Nu har NETJETS EUROPE, som på tio år lagt den europeiska privatflygmarknaden under sig, bestämt sig för att tränga sig in på marknaden i Finland och de andra nordiska länderna. wIHuRri-gruppens JETFLITE har ännu en klar marknadsledarposition i Norden på privatflyg, men NetJets har en offensiv taktik.

”Vi har omkring tio kunder i Finland just nuoch ser väldigt ljust på den nordiska marknaden. Allt fler företag har börjat utnyttja privatflygets produktivitetsfördelar. Privata businessflygningar blir allt mer accepteradei stora och börslistade bolag”, säger EDDIE PFITZNER, försäljningschef för bolagets verksamhet i Norden.

Jetflite är till skillnad från NetJets ett utpräglat beställningsflygbolag. I NetJets affärsmodell ingår att kunderna köper in sig som småägare och betalar ett investeringsbelopp, en årsavgift och timtaxa för användningen. Till stamgästerna hör NOKIA, som flyger sina nyckelpersoner i NetJets plan. Ett tredje koncept är LUFTHANSAS Private Jet som har privatflyg utplacerade på flera av de stora flygplatserna så att de kan kombineras med bolagets reguljära flyg.

Fler medelstora kunder. NetJets Europe har 114 plan, jämfört med Jetflites fyra, och gjorde förra året 63 000 flygresor inom Europa. Av dem lyfte drygt 300 från Finland. Sedan 2004 har NetJets ökat verksamheten i Finland med över 100 procent, och det är bara början, om man får tro Eddie Pfitzner.

”Vi väntar oss att flera medelstora företag med en global marknad ska bli en del av vår kundkrets. Företag inser mer och mer det finansiella värdet på tid, och vikten av att få personer till rätt plats i rätt tid. Även privatkunder vill resa bekvämt och effektivt med familjen och undvika slöseri med tid för att nå semesterdestinationen”; säger Eddie Pfitzner.

Bland storföretageniFinland råder en viss diskretion med hur privatflygtjänster används. Flera av de största börsbolagen uppger att de någon gång anlitat privatflyg som sista utväg, men att kostnaderna avskräcker.

Exempelvis OUTOKUMPU, som har ett stort antal enheter i olika länder i Europa, anlitade

LYXIG BÄDDPLATS.

Om man inte hinner hem till kvällen kan man kasta sig i dubbelsängen iNetJets Business Boeing.

Jetflites privatflyg ett halvdussin gånger förra Året.

”När koncernledningen ska besöka fyrafem olika platser på två dagar är privatflyg ofta den enda möjligheten. En klar fördel är att privatflygen kan landa på små flygplatser och att man kan få ett plan med lika många stolar som antalet passagerare, berättar MARK TATARINOV, tidigare global travel manager på Outokumpu men numera på ouTOTEC.

Han konstaterar att tid är pengar och kostnaderna för ett privatflyg kan bli det mest ekonomiska alternativet i vissa fall, men i regel reser koncernens personal reguljärt.

Privatflygbolagens flottor består av plan som kan flyga mellan kontinenter, men mest

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 208 > NETJETS EUROP och har til get1998 efter alt han som kun fört sm Tillstamkunderna i Finland hö ten.

handlar det om att flyga på europeiska rutter.

”De vanligaste destinationerna från Finland är London, Stockholm, Reykjavik och förstås inrikesflyg”, berättar Eddie Pfitzner.

Växer i Ryssland, Jetflite har profilerat sig som en länk mellan öst och väst, och bolagets omsättning kommer till 40 procent från inhemska uppdrag och till 60 procent från utländska. Största delen flygs inom Europa.

Försäljningsdirektören på Jetflite, JUHANI MISSONEN, tror inte att NetJets har några stora pengar att hämta i Finland. Han beskriver marknaden för privatflyg i Finland som stabil, men begränsad.

I stället har Jetflite sökt tillväxt utomlands, och lyckades med aktiv marknadsföring etablera sig redan tidigt på 1990-talet i Ryssland.

”Där växer efterfrågan på privatflyg. Kunderna finns främst inom finanssektorn och inom gas- och oljebranschen. I Ryssland råder motsvarande trend somi USA, att allt fler bolag köper egna flygplan. I Finland minskar egna företagsplan”, säger Juhani Missonen.

Stor skattebomb. I Ryssland har Jetflite också hittat en marknad i att registrera, underhålla och administrera flygplan som ägs av ryska företag. En företagsjet kostar vanligtvis 15-20 miljoner euro och många ryska bo SNÅLTRENDEN ÄR ÖVER.

Företagsledare ska inte längre sitta i ekonomiklass på reguljärflyg, eller ve och fasa, itåg De ska luta sig tillbaka ilyxigt inredda privatflyg, som väntar på att få ta dem hem när mötet är slut.

lag väljer att registrera sina plan utomlands, bland annat i Finland, för att undvika de ryska skatterna och avgifterna.

Eddie Pfitzner tror att NetJets gynnas av att de få företag som haft privatplan säljer bort dem.

”Att köpa och äga ett eget flygplan är komplicerat för företag. Vårt delägarsystem är ett kostnadseffektivt och okomplicerat alternativ”

Det gäller att ha perspektiv på kostnaderna. Att gå medi NetJets delägarsystem kostar 300 000-7 500 000 euro, beroende på flygplanstyp. För 130 000 euro får man sedan flyga 25 timmar.

Jordnötterna ingår.

Utgiven i Forum nr 2007-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."