Odlar tillväxtföretag med gröna fingrar

av Torsten Fagerholm Forum 2014-09, sida 16-19, 25.09.2014

Taggar: Personer: Marianne Saarikko

tillväxtföretag, Sy gröna fing; ja “Vår inre censurstation och rädsla hindrar oss från att prova det vi skulle vilja göra” säger Marianne Saarikko Janson som lämnade ett prestigefyllt juristjobb och startade eget.

TORSTEN FAGERHOLM TEXT KARL VILHJÄLMSSON FOTO

X Med 9,9 i medeltal på skolbetyget är Fondias Marianne Saarikko Janson knappast en typisk företagarprofil. Hon var 28 år då hon grundade bolaget 2004. Målet var att komma bort från den traditionsbundna, stela affärsjuridiken.

”På Fondia ser vi oss själva som jordnära experter. Vi kavlar upp ärmarna och sätter fingrarna i mullen för kundens skull. Vi försöker strunta i vårt expertego, vilket inte alltid är lätt”, berättar hon.

Vi befinner oss tillsammans med Forums fotograf vid Jan Hagelbergs tomatodling i Kyrkslätt. Idén var Saarikko Jansons.

”Min dröm vore en vinterträdgård och citronträd. Men snart skulle väl verkligheten komma emot, med infektioner och skadedjur som tuggar i sig växterna”, skrattar hon.

Trotsade reglerna. För tio år sedan förverkligade hon sin första dröm: att trotsa de oskrivna reglerna inom den affärsjuridiska branschen.

”Det var utmanade att stiga ut ur den fina ”prästrollen! Jurister anser sig sitta på mysisk kunskap, det är inte meningen att någon annan skall förstå. Bara experterna kan tolka runorna?”

Med sina timbaserade arvoden är advokatbyråer ofta för dyra för andra än storbolag. Det finns en inbyggd lockelse att göra jobbet långsamt och omständligt, istället för snabbt och effektivt. På Fondia kan kunden välja LDaaS (Legal Department as a Service) - och låta sköta all löpande juridik för en fast månadskostnad. ”Vi klär oss i kundens mockasiner, säljer resultat i stället för tid. Vanligen kallar man in juridiska experter då man blir stämd, eller för att göra ett stort och viktigt avtal. Vi står kunden bi kontinuerligt, hjälper att identifiera vad den behöver, reagerar på ny lagstiftning, uppdagar risker och skapar värde”

En typisk Fondiakund har cirka någr hundra anställda. Många är tillväxtföreta som håller på att internationaliseras, till exempel Supercell. Andra är stora företag som Kemijoki, eller börsbolag som Sappi.

Sparringpartner. ”Många har sagt: ‘du är så modig som grundade ett företag! Då svarar jag: Finland är varken Nordkorea eller Saudiarabien. Det är en otroligt bra tidpunkt och ett bra ställe att förverkliga sig själv som företagare och kvinna!”

Som ung transaktionsjurist på Hannes Snellman genomlevde Saarikko Janson internet-hajpen kring millennieskiftet.

”Jag gjorde due diligence-uppdrag: rotade iföretag för att uppdaga risker och annat ruttet. Då märkte jag att unga små företag som grundats med en stark idé ofta bara tutar och kör, snabbt gör de elementära fel”

Tanken föddes: en strategisk hjärna som ger juridiska rekommendationer åt tillväxt företag.

”Jag var så upptagen att jag grävde ner idén. Sedan insåg jag att jag inte vill hålla på med traditionell advokatyr”

Hon skuttade iväg till Venture Cup, McKinseys startup-tävling för akademiker.

”Då jag jobbade där blev jag biten av företagarflugan, jag predikade ju entreprenörskapets glädjebudskap åt andra?

Tillsammans med två diplomingenjörer grundade Saarikko Janson Provestum, som erbjöd strategikonsul tering åt mindre före- 99

Många jurister kommer att bli programmerare av robotar och juridisk tag. Snart ploppade den begravda idén upp till ytan.

”Tänk om jag kunde göra något helt annorlunda inom mitt eget område, juridiken? Jag

Gratis. Snart föddes VirtualL.awyer, en internetbaserad affärsjuridisk databas med 1400 artiklar och handgripliga råd, skrivna för icke-jurister. Gratistjänsten har 8 000 användare.

”1 början var det jättesvårt att skriva för lekmän. Likasinnade är vana med sin interna jargong. Samtidigt insåg jag att det inte lönar sig att försöka skydda eller gömma bulkinformation. Mervärdet kommer från förädling?”

Saarikko Janson beskriver juristyrket som värst som ett ”gille som sedan 1400-talet idkat inbördes beundran. Men en skyddad struktur kan inte upprätthållas om den är oförenlig med kundens intressen”

En idealistisk tanke ”Branschen betjänar vissa sorters kunder väldigt väl, men andras rättsskydd förverkligas inte. Mindre företag har sällan råd att stämma sin avtalspartner. Det utnyttjas pragmatiskt av stora rika företag”, säger hon, men tillägger att Fondia knappast kan hjälpa bort denna brist.

Fondias viktigaste kunder är bolag som är för små för att anställa egen jurist. Som ”familjeläkare” ger man förebyggande juridiskt stöd vid dagliga ärenden, i stället för att likt en hjärnkirurg rycka in då patienten hotar att förgås.

”Vi förebygger hellre eldsvådor än släcker dem. Vår nya slogan är: ”We law your business? Vi oljar ditt maskineri med juridiken?”

Med sin serviceattityd vill Fondia sänka tröskeln till juristens kontor, dit många företagareträderin med un blev ställd av min egen verkty, g i framtiden, 1 gefärlikastorentusias tanke. Då jag grundade Fondia visste jag att det är såhär jag vill jobba, jag antog att det finns andra som vill lika”

Hon fick rätt. I januari 2004 registrerade Saarikko Janson Fondia, sålde sin andel i Provestum och började utveckla en modern juridisk tjänst. Ledorden var produktifiering och skalbara verktyg som alla kunder kan dra nytta av.

”Bolag har flera gemensamma nämnare, alla behöver inte skräddarsydda kostymer varje gång? stället för att själva skriva avtal.

som vid tandläkarbesök.

”Branscher med en stark expertidentitet mår bra av att ta kunden i centrum: hur vill du själv blibemött? Det skall vara chosefritt, inte ta tid att få tag i folk eller skicka dokument?”

För tio år sedan dominerades juridikbranschen av telefax och långa möten. Nu gäller epost, Skype, intra- och extranet samt realtidstransparens.

”En del gamla advokater saknar den gamla världen, de upplever att saker sker för snabbt, att det tär på glamouren. Jag tycker teknolo FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9201 gi är roligt. Vem njuter av att stå i k till en sur banktant?”

Grund. Fondia betyder grund, eller bakgrund på latin. Varför Fondia ”Det lät lite som Nokia, men det viktigaste var att inte heta ”Saarikko, Janson & Möttölä! Branschen är för personbunden, jag vill inte personifiera företaget”

Saarikko Janson satte sin lukrativa karriär på spel.

”Jag upplevde en stark drift. För mig var det inget alternativ att gå i gamla fotspår, jag var kanske inte heller tillräckligt bra för att få ut något av det År 2004 hade hon inga barn, dock en man som var partner på Castren & Snellman.

”Det blev utmanande då vår första dotter föddes året därpå. Vikarien jag utsett passade inte för uppdraget. Jag blev på bar backe. Då grät jag. Jag hade precis börjat släppa taget om jobbet för att vara mammaledig. Nu vilade allt ansvar igen på mig”

Ett par år senare lyckades hon lockatre företagare till bolaget, Johan Hammarén, Timo Lappi och Mårten Janson, som är Mariannes äkta man.

”Jag rekommenderar inte att bli företagare ensam?”

Höjde de etablerade juristbyråerna på ögonbrynen inför nykomlingen ”Reaktionerna var delade. Bolag med gott självförtroende hejade på oss, andra som kände sig hotade var mindre generösa. Många sade: ‘gud vad du är modig, tänk om jag också skulle våga! Då sade jag: Finland är ett tryggt land, man måste inte tigga på gatan fastän man misslyckas”

Nystandard. Det är sällsynt med akademiska företagare i Finland. ”Akademiska titlar kan bli en tvångströja, folk är himla bekymrade över sitt eget expertbrand. Det blir ett hinder för självförverkligande. Man intalar sig själv: “tänk hur mycket jag missar om jag hoppar av tåget! Men vill man leva sitt liv så?” Fondia har ett gott förhållande till de stora byråerna från vilka många av de anställda kommer, även om man

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NP 92014

INTERVJU

Marianne Saarikko Janson

Född: 1975.

Bor: Helsingfors. Familj: Man, tre döttrar.

Utbildning: jurkand., Helsingfors universitet 19997evig Hankenstuderande”.

Karriär: Fondias grundare, nuvarande chef för marknadsföring, försäljning och kommunikation. Tidigare jobb på ABN Amra, Hannes Snellman, Venture Cup, Provestum.

Fritiden: Läser mandarinkinesiska som “dementiförsäkring”. Springer som ”alla människor med småbarn för det ger tid och chans att vila öronen”. Guru: Steve Jobs, och Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Motto: “Det lönar sig att våga, det finns inget att vara rädd för”

Fondia

Grundat: 2004. Affärsidé: Juridiska tjänster åt stora företag som outsourcing, eller åt tillväxtföretag utan egenjurist. Anställda: Cirka 100, varav 60 jurister. Kunder: Cirka 700, varav ungefär 200 varaktigarelationer, bl.a. Supercell, Martela, Sappi, ThyssenKrupp, Panostaja, Docrates. Omsättning: 10 miljoner euro 2013. 12 miljoner förväntas 2014. Kontor: Åtta orter i Finland, Stockholm och

Tallinn.

konkurrerar om samma talanger.

”Fondia ville sätta en ny standard: att få vara en smart affärsjurist med bra karriär, men samtidigt med ett liv vid sidan om. Det var ovanligt. Betonade man fritid och familj bemöttes man som svag och mesig. Nu kan man se på Fondia och säga ’tyvärr vill jag inte jobba 60 timmar i veckan, det är för mycket! Det är jag lite stolt över”

Tidigare, då hon jobbade häcken av sig kvällar och nätter, funderade Saarikko Janson på att bli tjänsteman och jobba 8-16.

”Allt eller inget - det är ingen fysisk lag. På Fondia gör vi 40 timmar per vecka. Ibland blir det jättetuffa pass, det jämnar ut sig på sikt då man reser till Mexico under tre veckor på vintern”

Ett typiskt drag inom prestigeladdade, högavlönade jobb är vassa armbågar, intern tävlan och hemlighållande av information. Det gäller inte på Fondia.

”Inte vill vi vara ett dagis. Men det är ineffektivt om experter försöker panta på kundförhållanden och information. Vi ger en trygg ram, alla delar på det goda, och även på jobbet?”

Redan vid rekryteringsskedet försöker man sålla ut egocentriker.

”Vi tillämpar en ’no asshole rule? Visst, ibland svider det i skinnet att säga nej åt en bra jurist med värdefulla kontakter, men företagskulturen måste skyddas. Alla sitter inte i gänget, somliga vill själva vara en stjärna, och hugga andra i ryggen”

I yllesockor. Ett bemötande utan pompösa, strikta eller allvarliga gester som förminskar kunden är ett av Fondias kännetecken.

”Det är ingen idé att vara högfärdig. Supercell är lysande mannekänger för att man inte behöver se hård ut, de har en rar vd i yllesockor som är en suverän businessman. Men Fondia gör nog affärer, alla vet vad som förväntas av dem?

Många företag signalerar onåbarhet genom polerat stål och korthuggna Securitasvakter. I Fondia lobby bemöts man av en butler vid en cafédisk. Det är som att stiga in i en varm, stressfri omfamning.

”Har man god självkänsla kan man slappna av. Många experter är ganska originella, det ger jättebra mervärde. På Fondia är vi inte rädda för att folk skall skratta åt oss eller tycka vi är löjliga, det bjuder vi på. Vijobbar från en avslappnad plattform Är man inte ett dugg ängslig för att skrämma bort konservativa kunder ”Somliga har specifikt sökt sig till oss, tack vare vår stil. Frestelsen finns att ge vika, att tunna ut det originella för att inte stöta sig med någon. Vi har diskuterat om man kan ha blommor på visitkorten. Det är en evig balansgång: att vara annorlunda, men samtidigt övertyga kunden och de egna anställda”

OTYPISK FÖRETAGARE. En jurist med toppbetyg, Istället för en timid perfektionist träffar Forum en temperamentsful och utåtriktad kvinna på lekfullt humör.

Robotisering. Artificiell intelligens drabbar även jurister.

”Många jurister kommer att bli programmerare av robotar och juridiska verktyg i framtiden, i stället för att själva skriva avtal. Många gömmer sig i en buske in till det sista, låtsas som om inget kommer att ändras. Juridiken kommer alltid att behövas, men man måste vara lyhörd för vilken form servicen ges i”

Automatisering utgör inget hot, utan bjuder snarare på verktyg som frigör expertens kreativa förmåga.

”Roboten gör slavgörat: korrekturläser 100 sidors avtal och går igenom hänvisningar med förstoringsglas. Juristen kan i stället förstå kundens affärer, sparra, strukturera, analysera värdeströmmarna, göra det riktigt smarta i stället för att bara se på enskilda aspekter”

Det kräver hybridhjärnor, människor som är fascinerade av både kugghjulen och de sto ra helheterna. Det döljer sig en liten ingenjör i Saarikko Janson.

”Dokumentgeneratorer minskar inte värdet i ditt kunnande. Mata in fakta, så spottar datorn ut 12 dokument för en aktieemission. Människan kan planera maskinen, ställa frågorna, scanna företaget, göra upplägget och strategin, se de viktigaste relationerna. Sedan gör roboten det mekaniska jobbet”

Saarikko Janson anser att branschorganisationer som menar välmed sina interna regler inte hänger med iutvecklingen. Det är inte tillåtet för icke-jurister att vara delägare iadvokatbyråer, eller att sitta i deras styrelser.

”Det är hälsosamt med extern input. Det borde vara en rekommendation, snarare än något fult. Det blir väldigt homogent med gäng av vithyade män som tycker lika. Historien har skrämmande exempel på fall där man missat svaga signaler, upprätthållit en bubbla och förstärkt varandras trygga förvissning att ‘vi har rätt?

Downshifting. Saarikko Janson gjorde något ovanligt: Hon avsade sig i ett tidigt skede vd-posten och blev ansvarig för marknadsföring, försäljning och kommunikation. Fondia leds numera av vd Salla Vainio.

”Kanske det borde göras oftare. ‘Skomaare sitt vid den läst som passar dig bäst; där du har mest att ge. Höga poster är ingen statusgrej för mig. Ännu i dag är jag superivrig”

Det råder en skriande brist på kvinnliga förebilder inom affärslivet.

”Det är jätteviktigt med kvinnliga före bilder. Likaså borde pappor stöda sina döttrar, se dem som personer, lita på dem, utmana dem. Pappor har ett jätteansvar: bemöter de döttrarna som smarta människor, eller enbart som små gulliga prinsessor?” Slutligen några tips till framtida jurister: ”Studera informationsteknik, och skafa praktisk affärserfarenhet. Bli inte en lösryckt expert som lever i en egen bubbla. Haja vad kunden sysslar med?”

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 92014 | 19 |

Utgiven i Forum nr 2014-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."