På jakt efter unga naturvetare
av Johan Svenlin Forum 2009-05, sida 32-35, 26.05.2009
Taggar: Teman: naturvetenskap
Docent Matti Kamppinen berättar för barn i Åb om hur man kan skilja på onda och god häxor.
På jakt efter unga naturvetare
EH Naturvetenskap. Det finns en naturlig nyfikenhet för naturvetenskaper hos barn och ungdom, om saker och ting presenteras på ett roligt sätt. Några universitet ordnar föreläsningar som har anpassats för att väcka detta intresse. Målet är att bryta trenden med sjunkande intresse för naturvetenskaper bland ungdomar.
JOHAN SVENLIN TEXT X En publik med stora ögon, en skog avupp- = versitetens föreläsningssalar. Men så har det — lågstadieåldern till två föreläsningsserier unsträckta händer och kluriga, till synes kanske = settut när ÅBO UNIVERSITET och KARLEBY UNI- — der vårvintern. En lördag varje månad har en dumma frågor, det hör inte till vardageniuni- - VERSITETSCENTRUM CHYDENIUS bjudit in barni = frivillig professor, utan stöd av facktermer el FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 208 ler komplicerade kalkyler och kurvor, ställt sig med frack och hatt framför de unga åhörarna för att berätta om ett givet vetenskapligt ämne ur barnens perspektiv. Mottagandet har varit överväldigande.
I Karleby har föreläsningarna fyllt en sal med 110 stolar, men nästa vår kommer en större sal att bokas för barnens universitet. I Åbo är man inne på andra terminen och där har en sal med 400 platser fyllts av vetgiriga barn.
”Redan innan den första föreläsningen hade hållits hade vi fått så många förhandsanmälningar att hela vårens serie var fullbokad”, berättar JUHA HAKALA, professor i pedagogik och rektor för Lasten yliopistoiKarleby.
Han gav den andra av vårens fyra föreläsningar i Karleby. Rubriken löd ”Växer mitt huvud när jag lär mig saker?” Barnen satt på helspänn och lyssnade och sedan ställde de intressanta frågor. Eller vad sägs om de här?
Om man vänder ögat inåt, ser man då sin egen hjärna?
Kan man mäta elimpulserna i hjärnan med pappas elmätare?
Om man drar ur stickproppen på en dator försvinner information som inte sparats — vad händer med minnenihjärnan om man svimmar?
Om man byter hjärna med en hund, börjar man skälla då ”I cykelaffären häromveckan kom försäljaren fram och tackade mig för att hans dotter efter min föreläsning blivit så fascinerad av hjärnan att hon gått iflera veckor hemma och föreläst för resten av familjen om hjärnverksamheten”
Det råder ingen tvekan om att intresset för naturvetenskapliga frågor finns inneboende hos många barn, men utan uppmuntran och stimulans svalnar det. Svenska fysikern och författaren BODIL JÖNSSON konstaterade nyligen i ett tal inför grundskollärare i Sverige att vetgiri ”Hans dotter hade efter min föreläsning blivit så fascinerad av hjärnan att hon gått i flera veckor hemma och föreläst för resten av familjen om hjärnverksamheten”
Kommentera artiklarna i Forum EH genom att skicka mejl till adressen feedbackQforum.f ga barn ständigt behöver nya världar att upptäcka. När passionen för dinosaurier svalnar kanske planeter eller vulkaner kan bli nya områden att utforska. Hon berättade om sitt eget barnbarn som med stor flit och noggrannhet utförde ett skolprojekt om en insektgrupp, men när det var presenterat fanns inget som styrde över intresset till nästa insektgrupp eller till spindlar. I skolan finns sällan tid och resurser att fånga upp barnens lekfulla nyfikenhet.
Fysik i nöjesparken, Samma insikt ligger bakom projektet Naturligt Vis som startades för drygt ett år sedan och är ett samarbete mellan yrkeshögskolan Novia, Topeliusgymnasiet i Nykarleby och Resurscentret för matematik, naturvetenskap och teknik. Lokala näringslivsrepresen tanter medverkar också, vilket tillför resurser i form av bland annat yrkesexperter, verkliga fall och specialinstrument. Syftet är att skapa ’en modell för hur undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena kan skei samarbete mellan olika utbildnings stadier och i samarbete med det lokala näringslivet. Projektet hoppas kunna stöda och inspirera både lärarna och de studenter som är intresserade av studier inom de naturvetenskapliga ämnena ”Vimåste jobba på många plan för att fånga upp och utveckla intresset för naturvetenskaper och teknik. Det gäller att börja smått och strö frön här och där”, säger KRISTINA STENROS, projektchef för Naturligt Vis.
En nyckelgrupp är lärare, som i början av juni inbjuds till fortbildning, bland annat om hur man gör fy Annons Johnsell
EH] sikexperiment på nöjesparken POWER
EN FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 208 ”Det äär av största vikt att elever inte beskär sina framtida valmöjligheter genom att välja bort fördjupad matematik, fysik eller kemi när de börjar gymnasiet.”
PARK i Alahärmä. Förebilden finns i Göteborg där nöjesparken LISEBERG och GÖTEBORGS UNIVERSITET haft goda erfarenheter av samarbete. Både lågstadie- och högstadieungdomar har under våren lockats att tillbringa sportlov och helger med att programmera Lego Mindstorms NXT-robotar. Kurskvällar har även hållits för intresserade lärare och övriga som kunde tänka sig att fungera som handledare för klubbariLego Mindstorm NXT programmering. Till hösten planerar man att inom Naturligt Vis få igång lag i flera skolor och även i arbetar- eller medborgarinstitut som bygger Lego, programmerar, trivs och tävlar. För att kanske nästa läsår vara beredda att delta i nordiska mästerskap i Lego robotprogrammering.
Gymnasister gör mögeltest. På gym Profssor Olli J.Heinonen förklarar för visar för barnen hur människokroppen är byggd.
nasienivå har Naturligt Vis koordinerat ett samarbete mellan Topelius gymnasiet, Novia och ingenjörsbyrå KRONQVIST. I en valbar kurs kunde gymnasieeleverna lära sig att utföra autentiska fukt- och mögeltest och analyser med modern apparatur och labbteknik. Topeliusgymnasiet är ett specialgymnasium inom naturvetenskaper, företagskunskap och internationalism, en status som beviljades i mitten av 1990-talet av undervisningsministeriet.
”Att se resultat av Naturligt Visprojektet efter 1,5 år är svårt, men intresset för naturvetenskaper i vår skola har alltid varit stort. Cirka 20 procent av våra studerande har inte Nykarleby som hemort utan de kommer från de närliggande kommunerna till stor del tack vare vår specialisering”, säger STEFAN KULA, rektor på Topeliusgymnasiet.
Han räknar med att hela regio 2 S = 2 2 =S S Zz 3 = = re 2 nens ungdomar, som är intresserade av naturvetenskaper, i allt högre grad söker sig till Topeliusgymnasiet.
”Naturligt Viskommer att möjliggöra detta tillsammans med vår nyrenoverade skola som vi kommer att ta i bruk från och med höstterminen 2009. Vi kommer att få en av de mest moderna gymnasieskolornaiFinland med bland annat ett toppmoderntlaboratorium och en högklassig teknisk nivå på allutrustning. Vårt mål är att göra allt vi kan för att hjälpa till med att väcka ungdomars intresse för naturvetenskaper”
Portugal ett undantag. Trenden med sjunkande intresse för naturvetenskaper är ett gemensamt fenomen i hela Europa, med ett undantag Portugal.
”Där har landets utbildningsminister, en före detta professor inom naturvetenskap, sett till att statliga pengar satsats på att göranaturvetenskap intressant för barn och ungdomar. Bland annat finns ett tiotal motsvarigheter till Heureka i Portugal”; säger BENGT STENLUND, professor emeritus och före detta rektor på ÅBO AKADEMI.
Bengt Stenlund är en bakgrundskraft för Resurscentret för matematik, naturvetenskap och teknik, som grundades 2006 på initiativ av Svenska tekniska vetenskaspakademien i Finland. Centret arbetar för att öka intresset för naturvetenskap och teknik hos barn och unga. Till insatserna hör experimentklubbar och studiebesök för skolelever, lärarfortbildning, utveckling av stödmaterial och laborationer, rapporter om forskningsresultat, litteraturanskaffning, stöd till lärarstuderande och upprätthållandet av webbplatsen www.skolresurs.fi.
”1I Finland görs det här arbetet med huvudsakligen privat finasie FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 5 208 ring och statliga bidrag, medan det i Sverige är ett statligt uppdrag med statlig basfinasiering”, säger Bengt Stenlund.
När det gäller lärarkompetens har Sverige nyligen också bestämt att satsa stort på ett kunskapslyft, bland annat för lärare inom naturvetenskaperna.
”Behörigheten är hög bland gymnasielärarnai Finland. Däremot finns brister på högstadiet och det är ju av största vikt att elever inte beskär sina framtida valmöjligheter genom att välja bort fördjupad matematik, fysik eller kemi när de börjar i gymnasiet”, säger Bengt Stenlund.
Han betonar också att det är på lågstadiet som det naturliga intresset finns och bör uppmuntras och utvecklas. Fullsatta föreläsningssalar på Barnens universitet talar sitt tydliga språk. Tillbaka till Juha Hakala, rektor på Lasten yliopisto. Finns det något som de föreläsande forskarna tagit med sig i mötet med den unga publiken ”Visst är det nyttigt att få in nya frågeställningar, men i första hand som ett sätt att presentera högskolevärlden för allmänheten ”Dels är vi skyldiga skattebetalarnaatt berätta om vår verksamhet och dels har vi med hjälp av barnen nått en ny grupp av människor, föräldrar som inte är bekanta med den akademiska världen”
Nästa vår blir det en fortsättning på Barnens universitet i Karleby men till hösten ska en annan grupp bjudas inför att få en inblick iden akademiska världen.
”I vårt öppna universitet är 85 procent av studenterna kvinnor, så nu planerar vi en föreläsningsserie för att locka män - Männens universitet”
Det kan tyckas som att cirkeln är sluten. “Dels är vi skyldiga skattebetalarna att berätta om vår verksamhet och dels har vi med hjälp av barnen nått en ny grupp av människor, föräldrar som inte är bekanta med den akademiska världen”
Annons Aktia