Utgiven i Forum nr 1969-04

Park system — en lösning på parkeringsproblemet

Forum 1969-04, sida 20-21, 26.02.1969

Taggar: Teman: Parkering

Park system — en lösning på parkeringsproblemet

I tätorterna över hela världen blir problemet hur och var man skall parkera aktuellare för var dag som går. Det behövs smidiga, enkla och effektiva metoder för att kontrollera parkeringen och förhindra långtidsparkering i de centrala delarna av städerna. Erfarenheterna visar att de metoder som inte inkluderar en parkeringsavgift sällan effektivt avskräcker långtidsparkering.

Det är närmast fyra system för parkering som för närvarande förekommer. Det enklaste är manuell övervakning, d.v.s. kontrollanter som patrullerar. En annan metod är »blå zon», som praktiseras bl.a. i Frankrike och Belgien. Bilisten har en parkeringsskiva på vilken han utmärker ankomsttiden till parkeringen. Dessa skivor kontrolleras manuellt. Med dessa två system är det svårt att avgiftsbelägga parkeringen och de används främst för att’ kontrollera parkeringstiden.

Den kanske allmännaste avgiftsbelagda parkeringen sker med parkeringsmätare som matas med lämpliga mynt. Detta system medför dock en rad olägenheter. Det behövs en mätare per parkerad bil, investeringarna blir stora, likaså servicekostnaderna, administrationskostnaderna och mynttömningskostnaderna. Dessutom är mätarna oestetiska, de försvårar gaturenhållningen och lastning av fordon, de är lättillgängliga för stöld och sabotage. Systemet är också relativt statiskt, man kan inte utan vidare flytta mätarna efter behov.

Det fjärde sättet att kontrollera och samtidigt avgiftsbelägga parkeringen är med parkeringskort. Systemet är baserat på speciellt utformade parkeringskort som säljs i häften eller separat. Dessa kort perforeras av bilisten. När han parkerar bilen utmärker han månad, dag, timme och minut.

Kortet fästes sedan innanför antingen fram- eller sidorutan. För fastsättning på vindrutan kan korten förses med en självhäftande remsa som fäster även på fuktiga ytor. Vid sidorutan fästs kortet enklast genom att klämma fast övre kanten av kortet mellan rutan och fönsterbågen. Parkeringskontrollen sker genom att avläsa parkeringstiden på kortet.

Kortens utformning i det patenterade svenska parkeringssystemet »Park System» har gjorts med tanke på att de bör vara lättlästa på avstånd och enkla att använda. Årets månader och dagar är ordnade i kalanderform på kortets övre del. Timmarna och minuterna är ordnade som en klocka i två koncentriska cirklar på kortets nedre del. Perforeringen kan göras med bilnyckeln, en penna eller motsvarande. I den tryckta texten anges på vilket område kortet gäller samt giltighetstiden. Vidare finns normalt en bruksanvisning. Vid behov kan även serienummer, årtal, pris m.fl. upplysningar tryckas på kortet. Framsidan är tryckt på aluminiumfolie som kascherats på kartong. Folien är specialgjord, vilket försvårar eventuella förfalskningsförsök. För att förhindra att kortet används flera gånger genom lappning av tidigare markeringar är kortet specialstansat bakom månaderna och siffrorna. Stansningen går ej genom folien. Vid försök till lappning syns den vita kartongen tydligt mot den färgade folien.

Dessutom medför försök till bedrägeri endast bortfall av enstaka parkeringsavgifter. Stöld ur parkeringsautomater och annan åverkan gör ofta apparaterna obrukbara för en längre tid och medför höga reparationskostnader.

20 Forum 4/69

PARKING 1 HEUR (an) (Cr) (as) (2v8) (ha) (an)

Moi ma) (05) (5) (5) (9) (2) NA

Jou 000 000

PRINCIPAUTÉ DE MONACO

Heure et Minut 4 perforations — a Parrivee

BR.PAT. NO 862 559

SW.PAT. 181874

Ett Park System kort från Monaco. Överst anges den tid kortet gäller för, sedan kommer månaderna, dagarna och nederst klockslaget. För att underlätta perforeringen kan korten levereras i ett kartongfodral med utstansade hål som överensstämmer med cirklarna på parkeringskortet.

Kontrollen sköts på samma sätt som vid övriga parkeringssystem. Vakten kan av tidsmarkeringen avläsa om bilen är lagenligt parkerad eller ej. Den övervakningspersonal som behövs vid »Park System» kan bli något större än vid tillämpning av andra system, men detta kompenseras av att personalen för mynttömning och service av parkeringsautomaterna bortfaller.

Kortsystemet är lätt att tillämpa. Det är bara att ställa upp skyltar och organisera distributionen av kort och övervakningen. Man behöver inte måla parkeringsrutor på gatorna, vilket är en fördel. Rutorna måste ju dimensioneras efter de största bilarna i trafik, vilket har visat sig medföra c. 20 procents slöseri med de tillgängliga platserna.

Dessutom kan kortsystemet antingen användas permanent eller temporärt. Denna parkeringsmetod kan därför med fördel användas t.ex. på badorter under sommaren, på skolgårdar under loven, på tomma rivningstomter m.m.

Parkeringskorten säljs till bilisterna på bensinstationer, i hotell, tidningskiosker, postkontor, varuhus m.m. och eventuellt även av övervakarna. Erfarenheterna i Sverige visar att det inte är svårt att finna återförsäljare som distribuerar parkkort mot en viss provision, vanligen S—10 procent.

Hittills har det inte heller uppstått något problem med nedskräpning av gatorna i de städer som använder parkeringskort. Om detta skulle bli ett problem, kan det i alla fall delvis elimineras t.ex. genom att periodvis anordna ett lotteri baserat på kortens serienummer.

Kortsystemet medför vissa märkbara fördelar för bilisterna. De kan utnyttja hela parkeringstiden utan att bilen behöver stå på samma plats, d.v.s. bilen kan flyttas och parkeras på ett annat ställe inom begränsningsområdet inom den på kortet tillåtna tiden. Bilisten kan också markera för betald parkering även om han parkerar innan avgiftsbelagd tid inträder. T.ex. på ett område med avgiftsbelagd parkering mellan kl. 8 och 18 kan han parkera när som helst på kvällen efter kl. 18 och markera kortet kl. 8 följande morgon. Dessutom har bilisten i kortet ett synligt bevis på erlagd parkeringsavgift, det är m.a.o. ett kvitto.

Än så länge finns detta system inte i Finland, men det kommer troligen att introduceras så snart riksdagen godkänt lagtexten angående avgiftsbelagd parkering.

sem FORE

Parkeringsmätare är definitivt inte estetiska. I synnerhet int i samband med bebyggelse av historiskt och kulturellt värde. Dessutom är de i vägen för renhållningen.

DEN FÖRSTA POSTFÖRSAÄLJNINGSKATALOGEN PÅ BÅDA INHEMSKA SPRÅKEN

Nu kan Ni köpa högklassiga varor till låga priser hemma i Er egen länstol på Ert eget språk

Vårt bolag, som representerar högklassiga varor på postförsäljningens område i vårt land, har som den första utgivit en katalog (2/69) över sina högklassiga produkter med svenskspråkiga varudeklarationer. Hyvlerivägen 5, lles Helsingfors 37, S tel. (90) 45 00 72 - a mm Mm AA 0 Am

Sänd gratis katalog

Kupongen postas under adress: Elles Helsingfors 37.

DRUNKNA INTE I PAPPE — för alla gamla arkivpapper till oss

Nu är rätta tiden att städa upp i arkiven. Skaffa mer utrymme genom att lämna allt överflödigt papper och papp till pappersinsamlingen; antingen till mottagningsaffärerna på Er ort eller till våra egna mottagningscentraler. Då betjänar arkivet Er effektivt igen.

PAPERINKERÄYS Oy

Ljusarörsgatan 2, Helsingfors, tel. 79 27 20 Viinikka, Tammerfors, tel. 28 390 Ilmarinengatan 11, Åbo, tel. 37 00 11

Forum 4/69 21

Utgiven i Forum nr 1969-04

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."