Peka på det du vill ha!
av Helena von Alfthan Forum 2013-10, sida 17-19, 31.10.2013
Finländska Kiosked går i bräschen för interaktivt innehåll på webben. Butiken kan finnas inne i bilder, videosnuttar eller spel, vilket öppnar för impulsköp.
”När du ser en fin bild på en strand kan du gå direkt och boka resan där”, berättar Micke Paqvalén, vd för Kiosked som möjliggör interaktivt innehåll på webben.
Samtidigt kan du köpa reseförsäkring och hyra en bil.”Du behöver inte gå bort, du är fortfarande inne i den fina artikeln som bloggaren skrivit om resmålet i Kroatien. Du gör allting på samma ställe där du får impulsen, och impulsen skapas inte av text, utan fina bilder, fina videofilmer. Vi möjliggör interaktivitet där impulsen uppstår.”
Vi sitter på Kioskeds kontor i en blå skyskrapa vid metrobygget på Kägeludden. Från åttonde våningen utbreder sig en strålande havsutsikt. Det går smidigt att flytta på väggarna, vilket kan behövas i ett bolag som ständigt växer. Kiosked har öppnat kontor i London, New York, Los Angeles och Singapore, och ser nu vidare på den asiatiska marknaden.
”Folk beter sig på ett helt nytt sätt på internet. De söker inte längre i Google, utan konsumerar istället bilder och delar videosnuttar. De tillbringar sin tid på sociala medier som Instagram, Youtube och Facebook”, säger Paqvalén.
Kiosked gör det möjligt för nätbutikerna att nå ut till kunderna där de rör sig på internet. Genom att svepa med musen över en bild ser du vad varan kostar, och kan plocka in den i din varukorg genom ett musklick.
Kiosked får en del av summan på alla köp som görs via ”kioskerna”, som de kallar sina interaktiva bilder och videon. Bolaget samarbetar med ett flertal varumärken, allt från internationella giganter som Nike och Zalando till finska designföretag som Costo och Minna Parikka.
En dynamisk bild går att kontrollera. Kiosked ger varumärkena en möjlighet att automatiskt ta bort taggar från bilder om en vara tar slut. Systemet ser var användaren är och på vilket språk webbläsaren fungerar, så det interaktiva innehållet i bilden anges på rätt språk och i lokal valuta.
”Vår största styrka är att vi har en produktdatabas som är rakt kopplad till varumärkenas nätbutiker. Om en vara är slut så försvinner den också från Kiosked, på det sättet kan varumärkena köra kampanjer via oss”, berättar företagets designchef Charlotta Turku.
Det grafiska utseendet är bara slutpunkten i en designprocess som handlar om att skapa en smidig användarupplevelse. ”Kioskerna kan ses som reklam, men vi vill hålla dem så att de inte känns störande”, säger Charlotta.
Hon berättar att Kioskeds eget varumärke syns som ett vikt hörn i bilden för att visa konsumenten att det kan finnas något mer att hitta däri.
”Vi vill alltid vara relevanta. Inte påhoppade, utan mer som en tjänst. Vi vill hålla vår design enkel, att man känna igen vår logo, som är ett blått K på vit bakgrund. Vi satsar mycket på former, och spelar med vissa former som vi vill att användarna ska lära sig känna igen”, säger Charlotta.
[caption id=“attachment_4834” align=“alignnone” width=“440”] Kioskeds vd Micke Paqvalén och designchef Charlotta Turku.[/caption]
Läs intervjun i sin helhet i papperstidningen!
Helena von Alfthan text
Karl Vilhjálmsson foto