Piretta P.t.a. : Konkurrenskraftiga kollektioner
av Ragnhild Artimo Forum 1987-05, sida 16-17, 19.03.1987
Taggar: Personer: Tapani Penttilä Orter: Kuopio Teman: mode
n man i lila kavaj — kan man ta hoEon på allvar? Kunderna gör det.
Konkurrenterna gör det.
Tapani Penttilä har precis kört ner trång”
Idensalmi med sin compactmercedes, skid boxen på taket ser ut att ha vuxit fast där. Det är en kall morgon i Kuopio, och hal tuggar i sig en macka med prickig korv. — Omsättningen har fördubblats på tre år, säger han. — Bäst drar Pt.a.-kollektipnerna — vårens förhandsförsäljning är 0 procent högre än fjol, och i år går vi över 100 Mmk med den produktlinjen. I Pt.a. är alltså linjen med de stora valyrerna (hälften av omsättningen) — filosgfin bakom varumärket är: personliga moHeplagg till vettiga priser. För unga (kvinnliga) konsumenter. Nyaste produktlinjen är Pri mizia med nästan samma målgrupp, rhen inte helt: linjen är tänkt för dem som vill ha nytt i snabbare takt och till litet billigare] priser. Utgör ungefär 10 procent av omsätt ningen. Rätt nytt är också varumärket Avenue, karriärkläder för karriärkvinnor, City Look. Men inte någon volymkollektion, åtminstone ännu. Äldsta märket är Piretta: elegans och kvalitet — med en välinkörd användarkrets. Avenue och Piretta står för en femtedel av omsättningen. Det gör också enda herrmodelinjen, St. Jacques, skapad för (unga) fördomsfria användare som inte är tvungna att gå i kritstrecksrandigt. St. Jacques har speciellt haft medvind i Sverige. BiGGest är för den yngsta målgruppen 8—15 år, som gärna vill klä sig fränt och vilkas klädköpande mammor gärna också klär dem praktiskt. BiGGest utgör knappa fyra procent av omsättningen, men väntas öka något.
Sverige stabilt, Europa näst | Piretta Pt.a.:s högkvarter I Kuopio är arbetsspråket svenska ett par månader i året. Då planeras modellerna för nya kollektioner, och maestro är i Sverige bosatta Rudi Heintz. Resten av designerteamet är finlän Nyckeldata 9 Fabriker. Kuopio, Idensalmi, Jakobstad e Anställda: 690 Ö Omsättning: 175 Mmk 1986 200 Mmk 1987 (budget) 9 Export: för 116 Mmk 1986 120 Mmk 1987 (budget) $ Utländska dotterbolag: Sverige, Danmark, Norge, Portugal € Utländska säljkontor: England, Holland, Kanad 16
Piretta Ptb.:
KONKURRENS KOLLEKTIONE
För oft vinna kriget I modebranschen måste Man segra på Ivå fronter: konsumenterna och detaljhandeln. Plaggen måste passera användarnas vill-ho-tröskel. Och lämna pengar I detaljhandelns kassa — snabbt. Det är framgångsformeln, säger Piretto-P1.a.:s
VVD Tapani Penitilä.
dare, och skall i år stärkas med ytterligare några lyskraftiga namn.
Piretta har fabriker i Kuopio (kappor, blazers, jackor), Idensalmi (byxor) och Jakobstad ((kjolar). Drar man en linje genom dessa städer bildar den klart en pil som pekar mot Sverige.
— Sverige är vår starkaste exportmarknad, säger Tapsa Penttilä. — Pt.a. Sweden AB är vårt äldsta dotterbolag, de andra finns — tills vidare — i Danmark, Norge och Portugal.
Tjugoåriga Piretta har under årens lopp haft en stabil export också till Sovjetunionen, men den har blivit allt anspråkslösare, och Penttilä säger att principen idag är: lö nande prisnivå, eller ingen export alls.
Mellaneuropa är nästa stora utmaning — Norden är nämligen väl inkörd.
—— Vi har nya exportavtal som i praktiken innebär att vårt mellaneuropeiska genombrott blir 1988. Det är tre länder vi i främsta rummet koncentrerar oss på: England, Frankrike och Förbundsrepubliken Tyskland. I nu nämnd viktighets- och tidsordning.
Satsningen på Mellaneuropa är väl tajmad. Scandinavian Look har redan nu medvind. Och uppgången har bara börjat.
Made in Kuopio — and Portugal
Piretta Pi.a. har nära 700 anställda. Fabrikerna opererar inom utvecklingsområden 5/1987 FORUM = 2” H / ino vilket har sina affärsekonomiska fördelar. Bolaget har faktiskt känt av en viss arbetskraftsbrist — medan många företag i branschen gått omkull. En del av den inhermska tillverkningen bygger också på underleverans — men den delen får inte bli okontrollerat stor, det försvagar resultatet, säger Penttilä.
Alla blusar och trikåskjortor i de mi nutiöst färgkoordinerade kollektionerna tillverkas utomlands — i Hongkong och Portugal — under noggrann finländsk modelloch kvalitetsövervakning. Också alla tyger i de plagg som sys i Finland är Importerade, merparten från BRD, en del från Frankrike.
I Oporto finns Piretta Pta. Portugal Lada, och där jobbar produktchef Leena Joki med
FÖRUN 5/1987
Ur vårens St. Jacques-kollektion och (th) en Pt.a.-modell marknadsföring, koordinering av underleveranstrafiken och med specifikt portugisiska kollektioner som görs och säljs utanför Finland. Där kan också frågan om en Pirettaägd utländsk fabrik bli aktuell — Orsaken är mycket enkel, säger Tapsa Penttilä. — Det är inte bara produktionen, utan också fastigheter som blir klart billigare exempelvis i Portugal. Det betyder mindre investeringar — vi har kommit till att investeringar i flera fabriker härhemma blir för dyrt. Om vi går in för egen tilläggskapacitet i Portugal — där vi hittills köpt kapacitet — är alternativen en egen nyuppförd fabrik, eller köp av en redan existerande, komplett med maskiner och hela programmet.
Kuopi — Vi har nya exportavtal som betyder ett mellaneuropeiskt genombrott nästa år, säger VVD Tapani Penttilä. — Vi siktar på England, Frankrike och BRD.
Nya modeller varannan vecka Merkapacitet behövs om marknaden fortsättningsvis suger som nu. Och modebranschen är till sin karaktär hungrig på omväxling, i rask takt. Produktionsprogrammet ger en bild av denna verklighet: på fabrikerna syr man samma modeller bara två veckor. Variationerna fås genom reviderande av olika tillskärningsdetaljer och framför allt genom material- och färgval.
— De färgkoordinerade kollektionerna med kombinerbara plagg är ryggraden i vår marknadsidé, säger Tapsa Penttilä. — Både med tanke på konsumenten och detaljaffären. Vi satsar mycket på shop-in-shopsystemet, som gör det lätt för konsumenten att välja flera tillsammans fungerande plagg, utan att behöva springa som en tätting mellan blusavdelningen och kjolavdelningen I butiken. Shop-in-shop har också klart en omsättningsökande effekt, vilket inte är oviktigt för affären. Med en nuvarande trendoykel på bara två månader är det ett livsvillkor att varorna cirkulerar.
Penttilä talar hellre om att ”distribuera för behov” än om ”marknadsföring”. En logisk konsekvens är strävan att göra det så enkelt som möjligt för detaljhandeln att sköta sina inköp — från Piretta-Pt.a. Oy alltså.
— Vi jobbar kontinuerligt på att utveckla produktkatalogsystemet och för nästa säsongrunda skall vi lansera ett linjekodsystem — inte olikt EAN-koden — som gör det möjligt för köparen att med en optisk läsare mata in direkt i datorminnet modeller, färger, storlekar och antal. Tid är pengar, både för dem och oss. Ragnhild Artimo 17