Privata företag tar över rymdfärder
av Leif Bergström Forum 2011-02, sida 22, 24.02.2011
EH FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK
NR 2 2011
VARLDEN: USA
Privata företag tar över rymdfärder
LEIF BERGSTRÖM HM NEW YORK en amerikanska rymdflygstyrelsen NASA är mitt uppe i en genomgripande omvälvning. De sista färderna med de ålderstigna rymdfärjorna är planerade för året. Sedan kommer USA under några år att vara hänvisade till att hyra plats på ryska farkoster för planerade färder till den internationella rymdstationen. Detta fram till det att privata företag kan erbjuda säkra - och enligt planerna, billigare - transporter.
För Nasa kvarstår mer tankekittlande projekt: framtida färder till asteroider, till Mars, och så småningom längre ut. Kvar blir också utvecklandet av de nya farkoster som ska kunna föra astronauter dit. Annan grundforskning som ingen idag kan se det kommersiella värdet av, men som kan fördjupa och förändra vår bild av universum och vår roll ska fortsatt äga rum med federalt stöd. Och de privata företag som nu står i kö för kontrakten att skjuta upp satelliter och föra astronauter tillrymdstationen kommer att tvingas rätta sig efter Nasas regelverk. Nasa blir sannolikt också översynsmyndighet med uppgift att garantera kvalitet och säkerhet under kommersiella färder.
Men planerna har mött kritik också från astronauter. Skeptiker framhåller att rymdfärder ännu är en högriskverksamhet, föga lämpad för den effektivitetspress som följer på kraven från profithungriga affärsmän och aktieägare.
Planerna, som skisserats av president BARACK OBAMA, skulle innebära en fortsättning på den privatiseringsvåg eller avregleringsvåg som inleddes av Jimmy Carter och Ronald Reagan. Obama upprepar ständigt att han vill skapa en “mindre och smartare” offentlig sektor. Så långt ligger planerna ilinje med det rådande politiska klimatet.
Rymdfärder blir rutin. Anhängare ser dem också som en bekräftelse på att rymdfärder i jordens närhet börjar bli rutinhändelser, lämpade för privat företagsamhet. Men det gäller fortfarande privata företag som kämpar om offentliga anslag för att utveckla sina nya farkoster. Och även om de tror sigien framtid kunna sälja biljetter för rymdfärder till den som är villig att betala för en unik semesterresa, baseras mycket av planerna på framtida kontrakt från Nasa för transport av astronauter och vetenskaplig utrustning.
I december genomförde det mest omskrivna av dessa företag, SPACE x, en framgångsrik prov flygning med sin rymdkapsel Dragon, buren av en Falcon g-raket. Företagets ägare ELON MUSK, som skapade internets betalningssystem PAYPAL och nu är vd för elbilspionjären TESLA, kunde inte hejda sin entusiasm över framgången. Och angående kritiker som vill tillbaka till Nasas monopol på amerikanska rymdfärder förklarade han ”De utkämpar gårdagens krig”
Nasas tillförordnade chef för kommersiella rymdfärder, PHIL MCALISTER, höll helt med Musk “Historiskt sett har myndigheterna gått in i de projekt där det ännu inte finns några vinstmotiv, och de privata företagen har följt efter. Vi tror att det nu är dags att den privata sektorn tar över denna del av verksamheten?
Space X har redan kontrakt på att leverera utrustning till den internationella rymdstationen, och Musk hävdar att man lätt kan anpassa sin kapsel för att kunna föra upp astronauter. Också BOEING, som under ett halvsekel utvecklat raketer på Nasas beställning, utvecklar en kapselsom ska rymma sju astronauter.
Men när Nasa förra året fördelade 50 miljoner dollar för utveckling av dessa farkoster var det SIERRA NEVADA SPACE SYSTEMS Som tog hem största potten, 20 miljoner dollar. Företagets farkost Dream Chaser ser ut som en modernare version av rymdfärjorna. Men dess utvändiga design bygger på en sovjetisk experimentell farkost som 1982 fiskades upp ur Indiska oceanen efter en testflygning. Bilderna väckte sådan nyfikenhet vid Nasa att amerikanska tekniker gjorde sin egen kopia, som testades i vindtunnel. Det gjorde att en del av det tidiga arbetet reda var gjort för Sierra Nevada Space Systems.
Sir RICHARD BRANSONS rymdföretag VIRGIN GALACTIC, har samtidigt gått in som partner till såväl Sierra Nevada som ORBITAL SCIENCES. Enligt spekulationerna ska Branson sälja biljetterna till rymden.
Hård konkurrens. Under våren ska Nasa dela ut 200 miljoner dollar för fortsatt utveckling av projekten. Också Orbital Sciences Corporation hoppas på anslag för sitt rymdplan. Konkurrensen är alltså intensiv. Ändå utgör pengarna ännu en spottstyver av Nasas budget på 1g miljarder dollar för bemannade färder. Enligt det ursprungliga förslaget skulle 6 miljarder anslås under sex år. President Obama sänkte alltså den summan förra året, och med den nya republikanska majoriteten i representanthuset och under inflytande av skärpta budgetkrav från Tea party-rörelsen är framtida anslag föremål för mer eller mindre kvalificerade gissningslekar. Rymdentusiaster frågar sig samtidigt vad som blir kvar för Nasa. Att döma av de senaste rönen från rymdteleskopet Kepler är svaret: väldigt mycket. Nyligen offentliggjord data visar att Kepler kan ha funnit 1 235 planeter. Eftersom Keplers utsikt över universum är begränsad extrapolerar forskare att det kan finnas totalt 400 000 planeter, och en del av dem befinner sig på rätt avstånd från sina stjärnor för att möjligheten ska finnas att de härbärgerar vatten. För att nå den mest närliggande planeten utanför solsystemet skulle det med dagens teknik ta300 000år.
a m 2 z pd & = 3 3 32 3 3 S 2 = 2