Projektförsäkring
av Hannu Ahokanto Forum 1984-06, sida 26-27, 28.03.1984
Taggar: Teman: försäkring
Den finländska projektexporten trängde in på världsmarknaden under under 1970-talet. För närvarande har våra företag ett sex"tiotal byggnadsprojekt i 22 länder, och värdet av byggnadsexpor- / :<>ten uppgick i fjol till 4,1 mrd mk. Ett problemområde för byggar- :-na är försäkringarna, som bör täcka en mycket bred skala och > |
AROS
EH Den största beställaren av byggnadsprojekt är Sovjetunionen, vars andel av exporten var drygt hälften. Återstoden av exporten riktar sig främst till Mellersta Östern och Afrika, där finländska företag bl a byggt fabriker, hamnar och vattenförsörjningssystem, Projekten i Sovjetunionen har dock varit störst: gruvsamhället i Kostamus och skogsindustrikombinatet i Svetogorsk, samt leveransen av 50 byar för gasledningen till Väst-Europa.
1 de flesta fall förutsätter projektländernas lagar inte i sig att leveranserna försäkras, utan entreprenören kan själv besluta om han behöver försäkringsskydd för skador som kan hota projektet. Däremot innehåller vanligen kontraktet krav på försäkringar, speciellt om mållandet ligger utanför de västliga industristaterna.
De nationalekonomiskt bästa alternativet, dvs att försäkringen tas i Finland, kommer däremot sällan på fråga, utan de försäkringar som kontraktet förutsätter bör tas i beställarens hemland. De finländska försäkringsbolagens möjligheter att betjäna projektexportörerna avgörs därför vanligen av kontraktets stipulationer.
Försäkringsprotektionismen ett problem
Försäkringen av ett projekt vore i sig lätt, om man överallt skulle följa de metoder, som finländska företag vant sig vid att följa då de sköter försäkringsfrågor med inhemska bolag. Försäkrings- och specieilt ersättningsfrågorna kan dock ge problem 2 .där företagen ofta stöter på f vissa länder, där försäkringsverksamheten är nationaliserad, och företagen enligt lag eller kontraktet måste ta sina försäkringar i ett enda försäkringsbolag. Speciellt finns sådana totalt protektionistiska länder i Syd-Amerika och Mellersta Östern.
Som en följd av monopoliseringen är premierna vanligen höga, eftersom ingen konkurrens som skulle hålla dem i styr finns. De lokala försäkringsbolagen har därmed goda förutsättningar att öka sin affär mycket snabbt, detta trots att bolagen inte alltid förmår sköta sin växande verksamhet på ett sätt, som ens skulle mot Om försäkringen som tagits i projektlandets bolag eller den lokala praxisen för ersättningar inte motsvarar exportföretagets krav, kan företaget emellertid komplettera sitt försäkringsskydd med en s k skyddsförsäkring. Försäkringen fås ut i hemlandet om försäkringsskyddet i mållandet inte fungerar.
Kriterier för skyddet
Då försäkringsskyddet för ett projekt byggs upp bör man beakta, att försäkringarna stämmer överens med den lagstiftning som tillämpas, att de uppfyller kontraktets stipulationer, att entreprenören får ett tillräckligt skydd mot olika risker och att försäkringsskyddet motsvarar företagets egen försäkringspolitik.
Försäkringarna i ett exportprojekt kan indelas i fem grupper: garantier och exportkreditförsäkringar, — transportförsäkringar, försäkringar under arbetet, person kringsprotektionism.
Sovjetunionen är det viktigaste mållandet för projektexporten med bl a storprojektet i Kostamus. Det sovjetiska försäkringsbolaget Ingostrakh spelar en viktig roll i handeln.
Försäkringsskyddet vid projektexport omfattar inte blott byggnadsmålet och personal utan också utrustning och maskienr.
försäkringar och övriga. Försäkringsbolagen sköter garantierna för utländska projekt på tre sätt. Det första alternativet är att ge garantierna direkt till den utländska beställaren, om denna godkänner det. Om beställaren inte godkänner garantier av ett försäkringsbolag i Finland, kan denna kanske godkänna garantier från ett lokalt bolag, som kan ordnas med hjälp av ett finländskt bolag. Det tredje sättet är garantier genom Finlands Garantiring. Den är ett organ som grundats av Finlands Bank, de viktigaste bankerna och försäkringsbolagen, vilket beviljar garantier för stora utländska projekt. Ringens betydelse har dock klart minskat sedan staten började bevilja s k B-garantier för stora projekt.
Inga kreditrisker i öst
Leveransgarantierna för de stora projekten i Sovjetunionen har hittills skötts med bankgarantier, men även försäkringsbolagen är intresserade av östmarknaden. Kreditrisker, dvs kommersiella risker finns inte i projektexporten till Sovjet, eftersom mållandets kontraktspart är staten. Det bilaterala handelsavtalet mellan Finland och Sovjetunionen eliminerar å sin sida den politiska risken.
För transporterna av byggnads- och annat material från Finland till projektmålet tillämpas vanligen engelska Institute Cargo Clauses-villkor, som är väl kända världen runt. Utöver försäkringar som täcker nämnda civilrisker rekommenderar försäkringsbolagen krigs- och strejkförsäkringar då transporterna går till instabila länder.
Försäkringsarrangemangen för transporter mellan Finland och SEV-länderna görs däremot alltid enligt avtal. Vanligen försäkrar finländska bolag exportgodset fram till gränsen, där det överlåts åt beställaren. För vissa produkter görs undantag så, att finländarna försäkrar ända fram. Å andra sidan kan avtalet uppgöras så, att beställarlandets, t ex Sovjetunionens Ingostrakh, försäkrar finländskt exportgods från fabriken ända fram, Bolaget har verksamhetslicens och representatio i Finland.
Ingostrakh försäkrar också de finländska varvens fartygsleveranser till Sovjetunionen ända från byggnadsskedet. Bolaget kan om det så önskar återförsäkra dem i finländska bolag. Oljan som importeras till Finland försäkras också hos Ingostrakh, om den transporteras av sovjetiska fartyg. Oljan i Nestes fartyg försäkras däremot i Finland.
All Risks för arbetet
Som försäkring för själva byggnadsprojektet används vanligen i alla projekt avtalsenliga internationella All Risks-försäkringar. För byggnadsarbeten lämpar sig Contractors All Risk-försäkring (CAR) bäst och för installation av maskiner och anläggningar Erection All Risk (EAR). Dessa täcker plötsliga och oförutsedda direkta materialskador på projektet. All Risksförsäkringen kompletteras vanligen med en ansvarsförsäkring (Third Party Liability). som ersätter skador på människor och material hos utomstående.
I projekten i Sovjetunionen tas CAR och EAR-försäkringarna hos Ingostrakh, liksom trafikförsäkringarna för finländska fordon. Däremot försäkras exportföretagets egna maskiner och verktyg samt baracker hos inhemska försäkringsbolag. I
Industrins rörledningsexpert
Huber kan med skäl kallas industrins rörledningsexpert. I vår verksamhet har vi fäst särskild uppmärksamhet vi industrins behov.
Konkreta bevis på detta utgör vår aktiva partiförsäljning till industrin, de krävande och mångsidiga uppdrag rörande planering, prefabrikation och montage av stora rörledningsprojekt, som utförs av vår industrigrupp, samt den starka utvecklingen av snabb närlagerhållning som tjänar industrin.
Vi hoppas på allt livligare samarbet med Finlands industri.
6/84 F RU gasledningens byprojekt torde finländska bolag försäkra installationsövervakningen för aggregaten.
Personförsäkringarna från Finland
Lagstadgad olycksfallsförsäkring samt arbetstagarnas grupplivförsäkring som tagits i Finland för finländska medborgare är också i kraft vid arbete på utländska projekt. Mållandets lagstiftning innehåller för sin del vanligen bestämmelser om den lokala arbetskraftens försäkringar, och kravet är i normalfall s k Worker’s Compensation- försäkring, som delvis motsvarar vår lagstadgade olycksfallsförsäkring.
Utöver obligatoriska försäkringar spelar reseförsäkringar, privat olycksfalls- och Livförsäkring samt övriga friviliga försäkringar en viktig roll i den finländska projektpersonalens försäkringsskydd.
Andra försäkringar som kan bli aktuella vid projektexport är bl a bil- och trafikförsäkringar för transportmaterielen, försäkringar för personalens bostäder och egendom eller försäkringar för politiska risker. Och om projektexportören inte är nöjd med det försäkringsskydd som projektlandet erbjuder, kan företaget ty sig till skyddsförsäkringar tagna i Finland.