Regeringen informerar
Forum 1973-03, sida 05, 21.02.1973Forum 3/197 21. 2. 1973
Regeringen informerar
SOM REGERINGENS MESTA PR-KILLE för tillfället framtonar minister Niskanen, som igen fått uppdraget att fungera som informationsförmedlare. Denna gång gäller’ det regeringens skatteplaner.
Visa av tidigare skador krävde parterna i arbetsmarknadsförhandlingarna att bli informerade om de åtgärder av inkomstpolitisk betydelse som statsmakten ämnar vidta under den period kollektivavtalen skall gälla. Om mervärdesskatten införs, om skattesystemet och skatteskalorna ändras, kan detta neutralisera eller ha oförutsebara effekter på de överenskommelser som intresseorganisationerna manglar sig fram till.
Kan vi hoppas att den sittande regeringen skall bli den sista i den långa rad som lovat försöka genomföra beskattningsreformerria och att vi from 1974 verkligen har en ny skattelag? Den första kommitté som utarbetade ett förslag till ändring av fysiska personers beskattning kom faktiskt med sitt betänkande för över ett decennium sedan. De principer som då föreslogs är i stora drag desamma som regeringens proposition nu antagligen kommer att bygga på.
I BÖRJAN TALADES STORT om att göra beskattningen rättvisare, att slopa sambeskattningen av äkta makar och att lindra den ofördelaktiga skattesituationen för ensamstående. Småningom har det dock blivit allt tystare om den här sidan av saken. Numera använder man hellre uttryck som ett ”förenklat” skattesystem i stället för ett ”rättvisare” skattesystem. De facto slopas inte sambeskattningen och de enskilt beskattade förblir i e ofördelaktig situation, speciellt om man jämför med äkta makar där endast den ena förvärvsarbetar och då får halvera sin inkomst.
DET MINISTER NISKANEN INTE KAN SÄGA så mycket om i det här skedet är vilka de slutliga skatteskalorna blir. Men han har ju låtit förstå att ingen skall komma så mycket billigare undan trots en reform. Det finns sist och slutligen så fåverkliga höglöntagare I vårt land att också en till orimligheternas gräns pressad skatteindrivning från dessa inte i statens börs kan uppväga en lättnad i de lägre inkomstklassernas skattetryck. Men skatter kan ju tas ut i olika form, och förhållandet mellan de direkta skatterna och mervärdesskatten ger de enskilda vikter som regeringen kan laborera med för att säkra statens skatteintäkter. Orsaken till att skattereformen har dröjt så länge har väl just varit att man velat koppla ihop dessa två och skapa en helhetslösning (det har gått troll I ordet paketlösning…). Men att alltid hänvisa till att inga delreformer kan göras förrän helhetslösningen är klar har här — liksom i många andra fall — fungerat som en bra ursäkt när givna löften inte hållits.
Den långa “väntan har hunnit ge missförhållandena sådana dimensioner att de desillusionerade förespråkarna för en reform drivits till en punkt där de menar att tom en dålig reform inte kan vara sämre än ingen alls.
NU SKALL HELA BITEN SVÄLJAS på en gång. Man får hoppas att den inte också denna gång fastnar i vrångstrupen. CO