Utgiven i Forum nr 2011-01

Revansch för traditionella resebyråer

av Leif Bergström Forum 2011-01, sida 24-25, 27.01.2011

Taggar: Teman: resebranschen

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK

NR 1 2811

Revansch för traditionella resebyråer

IH Affärsresor. En konflikt mellan amerikanska flygbolag och internetbaserade resebyråer gör det svårare för resenärer att jämföra flygpriser. Flera flygbolag bojkottar webbresebyråerna eftersom de vill sälja biljetterna via sina egna webbplatser. Och internetresebyråerna vägrar

ENORMA PASSAGERARMÄNGDER.

ON MÅ ONIA/SOLOHdAM använda flygbolagens bokningssystem som försvårar prisjämförelser. Samtidigt har resenärerna märkt att då flyg ställs in har de som bokat biljetten via en traditionell resebyrå bäst chanser att snabbt bli ombokade.

Hartsfield-Jackson International Airpor i Atlanta är världens största flygplats räknat iantalpassage LEIF BERGSTRÖM = NEW YORK

X Under vinterns svåraste snöstorm fann amerikanska affärsresenärer att varken den mest avancerade mobil eller den snabbaste dator med WiFi-uppkoppling kunde hjälpadem boka om. Vad som hjälpte var kontakt med professionella yrkesmänniskor i en traditionell resebyrå. Detta samtidigt som flera flygbolag av ekonomiska skäl valt att bojkotta internetbaserade resebyråer.

Internet erbjuder ett snabbt och enkelt sätt att boka resor, ofta till väsentligt lägre pris. Men när något går snett, antingen det beror på Kung Bores vrede, eller det faktum att förhandlingarna drar ut på tiden, är möjligheterna att boka om biljetten till annan tid eller destination obefintliga eller begränsade.

CONTINENTAL AIRLINES fann förra året att antalet telefonsamtal till kundtjänsten minskat med 15 procent sedan allt fler passagera re bokat sina resor via internet. Som följd avskedade bolaget var fjärde anställd på avdelningen. I en krissituation innebär det en allvarlig underbemanning. Strandsatta resenärer fann under vinterns värsta snöstorm att de inte kunde komma fram till någon anställd som kunde hjälpa dem boka om. I många fall kunde resenärer delas i två klasser: de som satt fast på främmande ort i dagar, och de som satt fast i timmar. Avgörande för denna klasstillhörighet var ofta om resan bokats via internet eller med hjälp av en konventionell resebyrå.

Personlig service värderas igen. Eländet har fått traditionella resebyråer att vädra morgonluft. Under tiden före internet betalade flygbolagen resebyråpersonalen provision för varje utfärdad biljett. År 2002, ett år efter terrorattackerna den 11 septembe och ett tufft år för flyget i allmänhet, slutade amerikanska flygbolag att betala för dessa tjänster. Rader av resebyråer slog igen, medan de som blev kvar och fortsatte kämpa i motvind tvingades låta kunderna betala för sina tjänster. Nu har flera försökt påminna resenärer om värdet av denna personliga service.

Flygbranschen är åter lönsam, men inte tack vare de betalade biljettpriserna. Nej, det är uppsjön av nya avgifter för bagage, ombokning av biljetter, hörlurar under färden och mat och dryck ombord, som bidrar till vinsten.

Internetbaserade resebyråer låter potentiella kunder jämföra olika bolags biljettpriser. USA:s tredje största flygbolag, AMERICAN AIRLINES har utvecklat sitt eget system som understryker extra utrymme för benen och andra önskemål en kund kan ha. Ameri can hoppas att systemet ska resultera i större intäkt per kund.

Knepigare för resenärer. Men två av de största internetresebyråerna, ORBITZ och EXPEDIA har vägrat använda American Airlines system, som gör det svårare att göra direkta prisjämförelser med andra bolag. Parterna ligger ännu i förhandlingar. DELTA har valt att inte lista sina priser hos Orbitz och undanhåller också sina priser från tre mindre internetsajter.

Branschexperter väntar sig att parterna till sist ska komma överens, men där finns också en potential för en vidgad konflikt. Straxefter nyåret tvingades resenärer använ da flera webbplatser för att få en totalbild av alla resealternativ.

American hävdar att konflikten inte skadat dess försäljningssiffror, trots att de drabbade de tunga resdagarna kring jul och nyår. Medan företaget hävdar att man inte strävar efter att exklusivt sälja sina resor via den egna webbplatsen, är det en taktik som använts av en del lågprisbolag. Så listar inte SOUTHWEST AIRLINES sina priser hos de stora internetbyråerna. JETBLUE väljer att ge särskilda rabatter och erbjudanden enbart via den egna webbplatsen.

Hälften billigare på webben. Enligt en analys genomförd av uBs svarar internetbyråerna för 17 procent av flygbolagens totala intäkter. Den egna webbsajten ger 25 procent av intäkterna. Och traditionella resebyråer svarar fortfarande för 53 procent av intäkterna. Dessa siffror avspeglar alltså värdet, inte volymen. Biljetter bokade via internet är i snitt 45 procent billigare än biljetter sålda av konventionella byråer.

rare.

UBS analys gör också gällande att American betalar en nätbyrå kring 12 dollar också för en kraftigt rabatterad biljett, det är 10 dollar mer än vad det skulle kosta att sälja samma biljett på den egna webbplatsen. Ytterst vill American betala nätbyråerna mindre.

Flygbolagets vd GERARD ARPEY talade till och med för några år sedan om sin önskan att låta byråerna betala flygbolagen för rätten att sälja deras biljetter. Bolaget stoltserade 2010 med sitt första vinstgivande kvartal på två år, som precis som för konkurrenterna mycket berodde på nya avgifter för bagage, åtråvärda sittplatser och annat.

Det är en trend observatörer väntar bara kommer att öka. Superlågprisbolaget sPirRiT, ofta jämfört med europeiska RYANAIR, stoltserar med att ta in större andel av intäkterna från extra avgifter än något annat bolag: 26,9 procent.

Utgiven i Forum nr 2011-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."