Utgiven i Forum nr 1982-16

Satelitkommunikation blir ”Big business” i USA

av Bjarne Nyman Forum 1982-16, sida 18-19, 20.10.1982

Taggar: Orter: USA Teman: sateltkommunikation

SBS rätt ensam föregångare, men

SATELLITKOMMUNIKATION BLI e Världsmarknaden för informationsindustrins produkter — datorer, kringutrustning, programvaror — och tjänster bar vuxit med en årlig tillväxttakt på närmare 30 procent. Telekommunikationsbranschen kan inte uppvisa liknande siffror. Den årliga tillväxten inom denna bransch har legat på omkring 10 procent.

Nu är förändringar på gång. Nya tekniska lösningar växer fram i snabbare takt än tidigare och tillväxtförväntningarna följer samma trender.

Speciellt i USA förutspås en starkt växande marknad för telekommunikationsbranschens produkter och tjänster. I USA är det dock inte enbart den nya tekniken som skapar stigande förväntningar. En viktig orsak är att reglementeringen som traditionellt har omgärdat branschen nu håller på att luckras upp.

Mindre reglementering innebär vanligtvis också en mera dynamisk industri. Telekommunikationsindustrin i USA mottar därför den nya politiken med tacksamhet. Nu blir det marknadskrafterna som får avgöra vilka tjänster som skall finnas och vilka som får stryka på foten.

De synliga resultaten är starkt expanderande företag av typen Satellite Business Systems och en ökande konkurrens bland de företag som pro ducerar utrustning för telekommunikationsföretagen.

Då man samtidigt beaktar, att gränserna mellan databehandling, telekommunikation och kontorsautomation samtidigt håller på att suddas ut, inses att spådomarna om en större marknad inte är tagna ur luften. Framgång inom en av dessa traditionella branscher innebär också framgång för de andra två.

Satelliter minskar kostnaderna

Till det tekniska nytänkande som mest kommer att påverka utvecklingen inom telekommunikationen måste de tillsvidare lätträknade kommunikationssatelliterna hänföra. Får man tro SBS:s biträdande direktör Joseph Freitag kommer satelliterna att sänka kostnaderna för kommunikation betydligt från dagens nivå.

18

Joseph Freitag jämför den nya satellittekniken med en restaurang som har en meny av de mest varierade läckerheter.

— Intelsat (International Telecommunications Satellite Organization), som tillsvidare förmedlar enbart telefonsamtal, har redan sänkt kostnaderna för konsumenterna, säger Joseph Freitag. Vi kan vänta oss att de nya satelliterna som kan ta hand om alla former av telekommunikation — telefon- och datakommunikation, dokumentdistribution, elektronisk post, telekonferenser (video) — kommer att sänka kostnaderna över hela linjen.

Satellite Business Systems har nu två satelliter i bana. Den andra satelliten började företaget utnyttja kommersiellt i början av detta år. Företaget har nu omkring 70 markstationer och antalet väntas växa till ca 200 före utgången av nästa år.

Företagets tredje satellit kommer att finnas ombord på den amerikanska rymdskytteln Columbia, som skjuts upp den 11 november — om allting går enligt planerna. Uppskjutningen av Columbia är nu för första gången helt kommersiell.

— Helt fria från oro är vi inte, medger Joseph Freitag, men å andra sidan kan vi inte heller vänta tills skytteln avgår nästa gång.

Orsaken till oron är förståelig. Kostnaderna för att få den tredje satelliten i bana rör sig om ca 50 miljoner USD. Det är dock inte de här kostna derna som bekymrar Joseph Freitag mest. Företaget måste få upp en satellit till för att i takt med efterfrågan på telekommunikationstjänster kunna utöka sin kapacitet. En tredje satellit i bana betyder en årlig omsättningsökning på 150 miljoner USD.

”The Fortune 500”

Vilka kunder har då ett bolag som SBS? Svaret kan sökas bland de företag som kommer med på tidskriftens Fortunes lista över de femhundra största företagen i USA.

— För tillfället har vi tjugo företag som utnyttjar sig av våra kommunikationsnät, berättar Joseph Freitag. Alla företagen kan hittas bland ”the Fortune 100”. Ett femtiotal presumtiva kunder är under behandling och ca 200 företag ytterligare har visat intresse.

Bland SBS:s kunder kan nämnas IBM, Travelers Insurance, Wells Fargo Bank, General Electric, General Motors, Allstate/Aetna, Hercules och Boeing.

Företag av denna storleksklass har telefonräkningar (röst- och datakommunikation) på 50—100 miljoner USD per år. Satellittekniken kan minska

Forum 16/8 ”BIG BUSINESS” I USA

Om allting går enligt planerna kommer Satellite Business Systems (SBS) att skjuta upp sin tredje kommersiella kommunikationssatellit den 11 november detta år. Projektet är unikt; det är nämligen fråga om den första satelliten som sätts i bana med hjälp av rymdskytteln

Columbia.

—- Visst är vi oroliga inför uppskjutningen, medger Joseph Freitag, biträdande direktör vid SBS. Vi har hel enkelt inte råd att misslyckas.

SBS - ett dotterbolag till IBM — är USA:s ledande företag inom kommersiell satellitkommunikation. Förväntningarna inom telekommunikationsindustrin är starkt uppåtgående — speciellt i USA, där man väntar sig ”bi business”.

kostnaderna betydligt samtidigt som ny service, som hittills inte varit tillgänglig, kan erbjudas.

— Vi kan minska våra kunders telefonräkningar med 5—30 procent, säger Joe Freitag. Men när det gäller datakommunikation tänker kunderna inte så mycket på de direkta kostnaderna. Här är det i stället effektiviteten som kommer med i bilden.

I det vanliga telefonnätet överförs data med en hastighet på ett par tusen bit per sekund. Med tidsmultiplexerad överföring i datanät (där de nordiska länderna är föregångare) kommer man upp till överföringshastigheter på 64 000 bit per sekund (64 kps). I USA är överföringshastigheten max 56 kps.

SBS erbjuder via satellit sina kunder möjlighet till överföringshastigheter på 6 300 000 bit per sekund (6,3 Mps).

— Det är inte kapacitet i onödan, påpekar Joseph Freitag. Det är som att gå på restaurang och välja mat från en meny av de mest varierande läckerheter. De jordbundna överföringssystemen har inte lika varierande meny och inte tillräckligt stor kapacitet för tillredning av läckerheterna.

Enligt Joseph Freitag kommer konkurrensen mellan företag av typ SBS att bli knivskarp. SBS har nu ett försprång på flera år och har tillsvidare

Forum 16/8 ingen konkurrens i rymden. — Men redan år 1984 har situationen ändrats. Då kommer konkurrensen, förutspår Freitag.

Annorlunda lösningar för Europa?

Satellite Business Systems verkar tillsvidare enbart inom USA, och några planer på att gå ut till övriga länder och världsdelar finns inte. När det gäller att erbjuda amerikanska kunder (som har t ex fabriker utomlands) internationell service ordnas förbindelserna via det nationella televerket i ifrågavarande land. Dylikt samarbete har etablerats med brittiska televerket, British Telecom och de kanadensiska myndigheterna.

— Vi anser, att varje land självständigt bör bestämma hurudan telepolitik det vill föra, säger Joe Freitag. I USA har myndigheterna valt att befrämja konkurrens på telekommunikationsområdet, men jag är inte säker på att konkurrens — av typ USA — är det mest ändamålsenliga sättet att åstadkomma nya serviceformer snabbt. Det kanske behövs någon annan form av konkurrens.

Bjarne Nyman i Tele"X kommer & Europa har i jakten på lösningar oM telekommunikation via SÄG hamnat kt på efter) Sr örelse na « Europei: uni re ter. (andra än direkt TV-satelliter) kommer att finnas i bana tidigast under, |ömre delen av 1980-talet. I England finös planer och utredningar, likaså! I funderar fransmännen och tyskarna på ett samprojekt os v. . Sveriges Tele-X, vars kostnader i detta | skede beräknas till ca 1250 miljöne SEK, kommer enligtiplanerna att 2 pp 1986. I Tele’X projektet medverkar Mörutom Sverige, Norge med ett stort. intresse och Finland med ett — söm det ser ut — svalnande intresse. s k Priset på Tele-X har stigit kraftigt sedan planeringen inleddes — detta trots! att vissa delar har sparkats ur program. met. Bla finns inte den sk Trucksat| transpondern längre med i budgeten 6 | | TeleX. Den planerade satelliten innehål ler i detta nu TV-transpondrar för två kanaler (tidigare 3), en sändare för | er Sr och en transponder för datakommunikatiön. i Trucksat finns, med i bilden, me utanför budgeten därför att man räknat” | med att den kan finansiera sig själv.

Trucksat är tänkt som kontaktlänk til “transportfirmornas långtradare ute i Eu ropa. Intresset för Trucksat har frå början varit stort från Finlands sida. De främsta “orsaken till att intresset från

Finlands sida nu avsvalnar är farhågor om. att finländsk industri inte kommer att få tillräckligt med underleveranser till pro jektet.

“Norge “är för sin del intresserat av Tele-X främst för TV-transpondernas skull. I Norge räknar man med att det blir billigare att; bygga ut landets andra TV-kanal via satellit än via linkståtioner . på marken. .

Danmark har å sin sida planer på samarbete med tyskarna.

& -Transpondern för datakommunikation har väckt ett visst intresse bland företag i alla ifrågavarande länder. Såväl industri, företag som tidningarna (!) har hållit sig framme. Och man kan anta, att industri företagens. intresse stiger i takt med såtelliternas frammarsch i USA.

BN 0 19

Utgiven i Forum nr 1982-16

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."