Segelsponsring ger fräsch image
av Peter Liskola Forum 1985-13, sida 28-29, 11.09.1985
Segelsponsring ger fräsch imag sarna ha varit upprörda — kansk tom förargade — över namnen på de finländska segelbåtar som deltar i internationella tävlingar.
Det hela började med guldpokalsseglingen för sex år sedan. Den finländska båten hette Patricia of Finland. De mest irriterade seglarbjörnarna undrade varför inte spinnakern påminde om en A-kupa på behå
Tre år senare seglade Skopbank of Finland runt jorden och gjorde succé. Skopbank fick en otrolig uppmärksamhet — kanske den största någonsin i Finland när det gäller en enskild tävling.
Sparbankernas Central-Aktie-Bank Scab gjorde en perfekt satsning. Tack vare projektet blev Scab mer känd i de internationella bankkretsarna i London än vad en enorm internationell reklamkampanj i tidningarna skulle ha resulterat i.
Det sägs att beslutsfattarna inom Scab efter projektet var efterkloka och sörjde över att det kunde ha gått ännu bättre. Med lite extrasatsning skulle utdelningen kanske ha varit ännu större.
F> några år sedan skulle seglarkret Skopbank var startskottet
Skopbank var startskottet och ifjol vintras offentliggjordes en hel rad med nya och intressanta seglingsprojekt med mäktiga sponsorer i kulisserna.
28
Den finländska seglingssporten har både vind och pengar i seglen samtidigt som de traditionella idrottsgrenarna klagar över att staten, sponsorerna och åskådarna överger dem.
Är dessa reklam- och sponsorpengar ett tecken på att affärsvärlden håller på att överge den traditionella idrotten och i stället går in för segling, golf, ridning- och varför inte kultursatsningar?
Det största projektet är Fazer Finland, som den 28 september startar i tävlingen Whitbread Round the World. Som god tvåa är helsingforsaren dip! ekon Harry Harkimos ensamsegling runt jorden. Harkimo deltar i ensamsegling runt jorden, som i augusti nästa år startar från Newport i USA
Harkimos projekt beräknas kosta 3—4 miljoner mark och huvudsponsoren är Philip Morris Ine. | Skandinavien.
Den inhemska tobaksindustrin går också fränt ut på de internationella vattnen. Rettig är bisponsor i Fazer Finland, men bolaget har också ett eget projekt: segelbåten Colt international som med den skickliga Markku Wiikeri i rodret startar nästa sommar i tävlingen Two Star som går över Atlanten.
Vid sidan av dessa större projekt finns ”småpotatis”.
också en rad Rauma:
Repola, Mobira, Nokia, Labsystems, Tapiola och många fler segelbåtar, som är döpta enligt huvudsponsorn eller någon produkt.
Över 10 miljoner i blöt
De finländska bolagen är inte villiga att avslöja sina sponsorbelopp. Endast Scab har meddelat vad det kostade att få Skopbank med i den förra Whitbread-tävlingen. De direkta sponsoreringskostnaderna var 700 000 mk. Inalles kostade det fyraåriga projektet 4,2 miljoner mk. Skillnaden 3,5 miljoner användes för att dra nytta av projektet i form av publicitet.
Fazer vill inte avslöja vad det kostar att utrusta den 20 meter långa Swan-båten Fazer Finland till tävlingen.
— Ått lansera en ny chokladbatong är nog dyrare än seglingsprojektet, säger man på Fazer.
Fazer Finland kostar beroende på utrustningen ca 5 miljoner mk. Harkimos och Wiikeris båtar är något billigare, medan Rauma-Repola kostar kring en miljon. Haivtonnarna Labsystem och Tapiola går i halvmiljonersklassen.
Summa summarum: när beloppen räknas ihop blir potten över 10 miljoner mark. Hur mycket över? Ja, det är tillsvidare en affärshemlighet.
”En noggrann värdering av investeringens nytta”
Inom Finlands Seglarförbund myser man över affärsvärldens sponsorering av seglingssporten. Förbundets ordförande Rafael Wolontis, VD för Paulig, konstaterar i sin ledare i tidningen PurjehtijaSeglaren följande — Varje projekt, stort eller litet, innebär ett stort ansvar gentemot sponsorn. Vi bör hålla i minnet, att sponsorpengar inte enbart kommer av välvilja eller intresse för sa 13/1985 FORUN ken. Bakom ett beslut att ekonomiskt satsa på ett seglingsprojekt ligger en noggrann värdering av investeringens nytta.
Wolontis slår i huvudet på spiken. Affärsvärlden ger inget gratis. Bolagen vill ha igen sina pengar — bli kända här och utomlands samt profilera sig med en “ädel sport”.
På Fazer räknar man redan före själva tävlingens början varje spaltmillimeter och TyV-snutt som gjorts om projektet.
Fräscht och attraktivt — men hur länge
Varför har då affärslivet plötsligt visat ett extraordinärt intresse för seglingen? Traditionellt satsar bolagen ju på reklam på idrottsarenor, speldräkter, handprogram etc.
Detta går dels att förklara med att pressen kraftigt backat upp seglingsprojekten, och dels har bolagen själv kunnat utnyttja detta i sin profilering i tidningsreklam och bland affärsbekanta.
En förklaring ligger också i att friidrotten förlorat åskådare — kanske inte så mycket p g a dopingskandalerna som på grund av att de ”nya” idrottsgrenarna slukat en hel del anhängare. Affärsvärlden följer givetvis de nya trenderna,
Seglingen är en fräsch och attraktiv gren, låt vara att den uppfattas som en ”elitgren”.
Musik för
Samtidigt som bolagen gått ut för att satsa på nyheter som segling och ridning så är de mycket måna om att förklara — Det betyder inte att satsningen på de tarditionella grenarna — ishockey, fotboll, friidrott, skidning — samtidigt skulle minska.
Kanske detta stämmer, kanske inte.
Sponsring behövs
Varje internationellt sportevenemang i Finland lockar sponsorer, Och varför inte, för de traditionella idrotisgrenarna har kraftigt kommersialiserats trots att man inom många grenar inte vill medge detta. Professionalismen är definitivt på kommande inom de traditicnelia grenarna, och det betyder att alla kommersiella trick blir tillåtna.
KOP deltog i optimistjollarnas VMregatta, VM i friidrott sponsorerades kraftig av Iveco och TDC år 1983 i Helsingfors, Rantasipi och Andelsbankernas Centralbank ACA är synligt med i Jyväskylärallyt… osv.
Idrottsfolket bävar för kulturen
Idrottsfolket oroar sig nu för att både staten och bolagen överger de traditionella idrottsgrenarna genom att minska på stödoch sponsoreringsbeloppen. Pohjola syns kraftig i samband med Pori Jazz och operaspelen i Nyslott. Scab stod bakom spon miljoner…
Ahlström presenterade Tokyo-kvartetten — från vänster Kazuhide Isomura, Peter Oundjian, Sadao Harada och Kikueil Ikeda, och Stradivarius-violinerna ”Greftuhle”, “Ole Bull”, ”Herbet Axelrod” och cellon ”Marylebone” — för den finländska musikpubliken i augusti. Genljudet i massmedia bör också ha varit ljuv musik för sponsorbolaget.
FORUN 13/198 soreringen av ARS-83 och Rettig samarbetar med en kammarorkester. När den finländska seglingssporten — som internationellt sett inte varit brett med på toppen — å sin sida kapar en hel del av potten, trots att grenen inte är stor, så får detta verkligen idrottsfolket att bli nervösa.
Finlands olympiska kommitté fick nyligen 7 miljoner mark av ”Medvindsgruppen” (Myötätuuliryhmä), som består av tio företag. Med dessa miljoner skall kommittén förbereda sig för nästa olympiska spel i Calgary och Söul år 1988. Summan är blygsam jämfört med exempelvis seglingspengarna bolagen lagt i blöt. Hur som helst, seglingen har både vind och pengar i seglen, men redan nu finns en fara för en viss övermättnad. Hur länge orar pressen, allmänheten och affärsvärlden intressera sig för en gren som relativt sett ganska få sysslar med. Eller behöver vi en “ädel gren” som alla skall tala om i brist på ungligheter?
Detta låter kanske inte upplyftande, men avsikten är att lyfta ett varnande finger. Samtidigt är besättningen på Fazer Finland, Harry Harkimo och Markku Wiikeri m.fl. banbrytare och som seglare värda all framgång — det är ju inte pengarna, utan intresset för en livsstil som får dem att riskera och uppfylla sina drömmar.
Peter liskol tå för fiolerna-begreppet täcker gena väl den form av kultur sponsorering, som Ahlström -koncernen och Andelsbankerna ägnat sig åt. Andelsbankerna investerade för några år sedan i högklassiga, gamla stråkinstrument, som man ställt till Sibelius-kvartettens disposition. Ahlström sponsorerade i somras å sin sida Tokyo-kvartettens framträdande i Kuhmo och Helsingfors med en unik samling Stradivarius-instrument.
Stradivarius-framträdandet var speciellt, eftersom det länge varit en dröm bland musikälskare att höra en stråkkvartett spela enbart på violinbyggarmästarens Instrument.
Ahlström, som överlag håller en låg företagsprofil, kom delvis med i bilden för att en av deras kunder, förläggaren Herbert Axelrod, lyckats samla en komplett kvartett av Stradivarlus-instrument. Samlingen, som Tokyo-kvartetten fick spela på, är speciellt unik genom att alla instrument hör till de 11 dekorerade som Stradivarius byggde.
Instrumentsponsorering är tacksam, eftersom de gamla stråkinstrumenten som toppviolinisterna längtar efter pg a begränsat utbud betingar fabulösa priser. De är inte heller dåliga investeringsobjekt, Andelsbankernas samling torde ha ökat i värde flere gånger om.
Håkan Nylund 29