Seppälä, Tredje Avenyn
av Ragnhild Artimo Forum 1987-14, sida 12, 24.09.1987
|) NewYork
Marimekko…
fortsättning från föreg sida
Germond anser att Marimekkos uppgång i Amer-familjen varit en lycklig tilldragelse — Kläddesignen utvecklas målmedvetet nu. Vi får reklamstöd från Amer. Och som enhet I ett storföretag är en effekt att vi jobbar mer systematiserat — vilket är bra.
Den synligasta saneringsåtgärden i samband med ändrade ägoförhållanden har varit att designfunktionen i USA strippats ner från fem till en konstnär, som “översätter” i Finland designade mönster och färger för den amerikanska marknaden — annars ä designfunktionen koncentrerad till Finland.
— Från amerikanskt håll har reaktionen varit den, att man nu verkligen får ”skandinavisk design”, inte Marimekko designad i USA.
New York-butiken är den enda Marimekko-ägda; utöver den opererar tre butiker på franchisingbas — i San Francisco, Palo Alto och Kansas City.
— New York-butiken har det bredaste urvalet och den mesta servicen — vi har bl a sömmerskor som skräddarsyr plagg och inredningsprodukter. Av den egentliga butikspersonalen på tolv är merparten nordisk. Butikschefen Benta Petersen — som för tillfället är i Finland på Vateva — är dansk, vidare jobbar här sex finländare, en svensk, och fyra amerikaner. Kunderna säger att det är som att komma utomlands på upp köp, då inte bara varorna utan också personalen är utländsk.
Kontraktet för butiken på 56e Gatan går ut nästa år och en utlovad bussig hyresförhöjning gör det nödvändigt att hitta en ny Iokatitet. Man har också planer på en andra butik på Manhattan — som kosmopolitisk miljö är det en potentiellt bra businessplats. Så det blir kanske två nya butiker inom de närmaste två åren.
— Vi har kört Marimekko-tåget i tjugo år här i USA, säger Mark Germond. — Nu lägger vi nya spår för framtiden. Jag har hunnit bli grå under de åren, men Marimekko är ännu färgstarkare än förr och kan växa i det här landet — och växa inom bolaget. Vi lär av Amer och de lär av oss, vi är instälida på att skapa framgång för oss.
Ragnhild Artimo 9
Seppälä, Third Avenue ”Europeiskt” — och fördelaktigt
Seppäläs främsta säljargument i New York är ”europeiskt”, säger platschefen Sirkka-Lisa Karhu. Det är alltså med avsikt man bibehållit ä-prickarna i logon. Om en månad öppnas en Seppälä-butik til - I New Jersey.
eppäläs butik i hörnet av Tredje Ave nyn och 60de Gatan är nära grann till supervaruhuset Bloomingdale’s. Men det gör inget: man kämpar inte riktigt om samma själar.
— Här passerar tiotusentals människor varje dag, säger platschefen Sirkka-Liisa Karhu. — Vi försöker få in vår andel av dem genom att växla skyltfönstren ofta, och satsa på den yttre imagen.
Karhu, som följt New York-projektet från första början, och har en tioårig Seppäläkarriär bakom sig — bl a vid bolagets butik i Hannover — berättar att marknadsföringen over here klart skiljer sig från åtgärderna på hemmaplan — Här annonserade vi vid starten ett par gånger i New York Times och Daily News 1 medan Seppälä annonserar massivt i dagstidningarna i Finland. Här blir det en för dyr väg — medan den yttre butiksapparationen är avgörande viktig. Också själva butiksbyggnaden skiljer sig från omgivningen och bidrar till vår profilering. Vi håller också på att bygga upp ett adressregister för att erbjuda våra kunder vår modetidning Smash. Sen har vi blivit positivt omskrivna i stadstidningar av typ Citylehti — och det har givetvis haft angenäm effekt för försäljningen.
Butiken är i två plan med arealen 550 m?. Utrymmena är ljusa, luftiga, överskådliga. Den obligatoriska rockmusiken malar på oavbrutet — ett måste, säger Karhu, med den målgrupp det handlar om. Höstplaggen har precis kommit in. Mycket brunt, mycket lila.
Seppäläs yttre apparation avviker klart från omgivningen. Här flanerar tiotusentals människor förbi varje dag.
— Det är faktiskt samma kollektioner vi säljer i Seppälä i Finland och BRD. Samma priser också, | stort sett. Och det är den ”europeiska" imagen vi säljer på, det är vår profil här. Och det går i New York — men knappast i Mellanvästern. Naturligtvis är våra fördelaktiga priser också ett plus.
Viktiga kriterier för den amerikanska konsumenten är att materialet känns högklassigt. Också tillverkningslandet fäster man uppmärksamhet vid — men fördomsfritt: även om de europeiska länderna prefereras, säljer produkter tillverkade i Fjärran Östern också bra.
Merparten av personalen i Seppäläs New York-butik är amerikansk — ledningen och administrationen är finländsk. Idag är bemanningen tolv, men Karhu konstaterar att en ökning kan bli aktuell.
På frågan om budgeten och försäljningen, klart uttryckta i dollar, vill Sirkka-Liisa Karhu inte svara — ”det är bättre att fråga Hannu Seppälä”. (Och VD Seppälä bemöter, icke oväntat, denna fråga med: ”Sådana uppgifter ger vi nog inte ut i offentligheten" .) Om budgeten det första verksamhetsåret säger Karhu att den ”naturligtvis” inte kommer att uppnås.
— Det tar alltid något år att etablera sig i en ny miljö och hos en ny kundkrets.
I månadsskiftet oktober-november öppnas också en butik i köpcentret Mall i Jersey City. Ragnhild Artimo — Vi väntar en rätt god försäljning denna höst, säger Seppäläs platschef i New York, Sirkka-Liisa Karhu.
14/1987. FERUN,