Självkörande bilar tillåts snart i flera delstater
av Leif Bergström Forum 2012-04, sida 21, 26.04.2012
Taggar: Teman: självkörande bil
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 4 2012
VARLDEN: US jalvkörande bilar tillåt snart i flera
LEIF BERGSTRÖM I NEW YORK Nevada tillåter redan förarlösa bilar på sina vägar. I KaKOMMENTAR [ifornien arbetar ett senatsutskott på finslipningen av en liknande lag. Arizona, Florida, Hawaii och Oklahoma behandlar frågan. Den dag självkörande bilar blir en vanlig företeelse på vägarna ligger närmare än de flesta konsumenter väntar sig. Google har redan testat tekniken i en bilpark bestående av Toyotas elhybrider Prius. Tillsammans har de avlagt mer än 30 000 mil på kaliforniska vägar. Enligt uppgift utan minsta skråma så länge datorerna suttit vid ratten. Hittills har försöken bedrivits med en mänsklig förare redo att rycka in. Nevadas lag stipulerar att de självkörande bilarna måste handhas av en man eller kvinna med giltigt körkort - men gör samtidigt klart att den person bilen transporterar kan tillåtas prata i mobiltelefon och även skriva textmeddelanden …
Ansvariga vid Ford har förklarat att all teknik för säker förarlös körning finns tillgänglig i dag. Experter menar att det är andra faktorer än tekniska som gör att de ännu inte finns hos bilhandlarna. Här en lista på de största bromsklossarna: » Juridiskt ansvar, En av drivkrafterna bakom utvecklingen av tekniken är trafiksäkerhet - förespråkare tror att antalet dödsolyckor kan minskas radikalt. Datorer blir inte trötta, upprörda eller distraherade - och de påverkas inte avalkoholeller droger. Men alla olyckor kommer inte att undvikas, och vem ska då hållas ansvarig? Utan en mänsklig förare riskerar biltillverkaren att få skulden. Denfrågan är också ett skäl till att inga amerikanska försäkringsbolag ännu utformat några riktlinjer.
» Kostnaden. De sensorer och datorer som krävs höjer priset på bilen. Samtidigt kan ägaren utföra arbete, eller förnöja sig på vägen till jobbet, på samma sätt som en tågpendlare. Och experter tror att tekniken kan leda till att famil delstater
FÖREGÅNGARE, Delstaten Nevada, med Las Vegas, tillåter förarlösa bilar i trafiken. Fler delstater vänta följa exemplet.
jer kan klara sig med en bil, som först släpper av barnen vid skolan, sedan tar föräldrarna till respektive arbeten, och återvänder vid bestämd tid för hemresan. » Attitydfrågan. Många bilköpare ser fram emot att höra motorljudet spinna igång när startnyckeln vrids om, njuter av känslan av kontrollpå kurviga, backiga skogsvägar. Att de flestas pendling i verkligheten sker i bilköer genom intetsägande förstäder är en annan sak. Fords ansvarige för förarhjälpmedel, Mike Kane, säger dock att en stegvis tillvänjning av datastyrda säkerhetshjälpmedel, från låsfria bromsar, till sladdkontroll och automatisk fickparkering kommer att bereda vägen för helautomatiserade bilar.
Tekniken är också enligt utvecklarna ett verk tyg för jämlikhet. I dag ges körkort bara till människor över en viss ålder som klarat ett bestämt teoretiskt kunnande och vissa praktiska färdigheter.
Medborgare med fysiska eller mentala handikapp exkluderas, vilket också gör att många bilförare med stigande ålder förlorar privilegiet att köra. De självkörande bilarna öppnar denna transportform för alla.
I Kalifornien vill ett senatsutskott hänskjutatill polismyndigheter att utforma de konkreta regler som kan leda till registrering av en självkörande bil. Just förhållandet till polis är en teknisk fråga som kanske ännu inte är löst: Det gäller hur polisen om behovet uppstår ska kunna tvinga en robotbil att svänga ut mot vägkanten och stanna för kontroll av körkort och registrering… a Zz = 3 2 3 [= 3 =)