Sjunger varuhusen på sista versen?
av Henry Clay Ericsson Forum 2014-09, sida 29, 25.09.2014
Skicka dina kommentarer tilladressen: feedback&forum.A
Sjunger varunusen på sista versen”
ANP
HENRY CLAY ERICSSON
Stockmann skär i personalen. Anttila lägger ned. Sokos är iknipa. Är de stora cityvaruhusens tid över? Är vårt materiella välstånd mättat? Vägrar dagens konsument att köpa mer prylar? Eller har näthandeln kapat kunderna? Se där aktuella frågor som debatterades i över 40 inlägg på Forums affärsnätverk på Linkedin.
Slut på konsumtionsfesten? Har politikernas spariver och skattehöjningar skapat en allmän pessimism hos skattebetalarna? Tvingar uteblivna löneförhöjningar folk att dra åt svångremmen? Har företagens nedskärningar fått kunderna att skjuta fram sina inköp till kommande bättre tider? Alla dessa hypoteser vädrades i diskussionen. Men förändringen ikonsumenternas attityder ansågs vara viktigare.
AFFÄRSNÄTVERKET
Köp exakt vad du vill ha. En tydlig trend speciellt bland yngre människor är att spara in på dagliga utgifter för att kunna göra tyngre satsningar i framtiden. Det kan vara hållbara märkesvaror som x tums platt-tv eller bagen med Callaways golfklubbor. Dessa köps gärna i specialbutiker med passionerad personal som ger god service. Det kan även gälla hållbara upplevelser som vandring med inkorna i Anderna eller kryssning med faraonerna på Nilen.
Hyr eller låna! Hyr, låna, köp begagnat eller samarbeta, så behöver du inte köpa nytt. Då visar du omsorg om vår planets ändligaresurser. Varför fylla skrubbar med onödiga grunkor? Allt tar plats, bostaden är dyr och förvaring kostar. Dagens ekologiska tänk favoriserar hållbara kvalitetsprodukter. Stå emot impulsköp av slit- och-släng krafs, om än i aldrig så gula påsar. Sluta köpa ”shit that shines”:
Showrooming - nära dig? Dagens prismedvetna konsument kollar först in produkten i en fysisk butik. Känner på materialet, granskar färg, väljer modell. Beställer sedan samma vara 20 procent billigare från en webbaffär. Det kallas showrooming, den lokala affä KLÄMTAR KLOCKAN? Förändrade konsumtionsvanor återspeglar sig i varuhusens sjunkande försäljning.
ren får vara provhytt. Är det etiskt? Vem bryr sig. Men närbutiken har kanske lagt lapp på luckan sedan när du väl behöver den!
Dumt att betala för mycket? Har Giganten rätt i sin slogan? En stor del av dagens konsumenter köper sina ”hårda paket” (elektronik, bildelar, verktyg, instrument) där de är billigast, utanför stadskärnan, i stora specialaffärer med självplock, som Bauhaus, Biltema, Motonet och IKH. Produkterna är ju ändå
SJADINI O de samma, och försäljarna vet ändå inget om dem, anser våra debattörer.
Har varuhusen missat e-tåget? Deras föga lockande webaffärer kom sent i gång. Bästa e-butiken i Finland är frifräsaren Verkkokauppa, enligt våra läsare. ”Bästa utbudet, lägsta priserna i Finland”; tyckte en IT-expert. ”Informativa nätsidor, full insyn i lagersaldot, piggt folk i butiken”, ansåg en köpare. ”Jag köper på nätet och använder den inbesparade tiden på stugan” noterade en rationell serviceingenjör.
Har varuhusen tappat greppet? Har de skjutit sig själva i foten genom att avskeda sin kunniga äldre personal? Servicen och språkkunskapen är i dag milslångt från sin forna nivå. Har varuhusen fel sortiment? Borde de satsa mer på lyxiga europeiska varor och unika upplevelser? Positiva exempel är Starbucks och Delikatessen på Stockmann, som får höga poäng för sortiment och betjäning. Resten av huset kunde ta modell av matsidan. Prånglandet av billiga asiatiska bulkvaror kan med fördel överlåtas till webbhandeln och köpladorna längs motorvägarna.
Nytänk för dagens varuhus. Satsa på avdelningar där man kan vara bäst i staden, bemanna dem med minst en riktig specialist per avdelning, och minska radikalt på resten. Fokusera sortimentet, det behövs inte 30 sorters tandkräm. Ordna happenings med inbjudna sportkändisar, hyr ut sportutrustning. Kör med frekventa temadagar. Öppna upp för lokala producenter med egna bås. Arrangera kurser i exotisk matlagning, hyr ut serviser och bestick. Öppna upp för storevenemangistan, som Midnight Run, Flow-festivalen och FM i fyrverkeri. Håva in folkmassorna och erbjud dem produkter och upplevelser som passar temat!
Så ansåg Forums läsare denna gång på Linkedin. De aktörer som inte hänger med i utvecklingen ”suger purjo”, som en skribent måleriskt uttryckte sig.
Sammanställt den 15 september 2014.
FÖRUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 92014