Ska Pirelli sluka Continental?
av Lars-Gunnar Larsson Forum 1991-14, sida 16-17, 24.10.1991
Taggar: Bolag: Pirelli Teman: däckindustrin
Tyskland mot Italien i MONOPOLSPEL OM DÄCKEN
Ska Pirelli sluka Continental?
Text: Lars-Gunnar Larsson
Ska den italienska däckjätten Pirelli få sluka sin tyska kollega Continental? Stämningen är lika upphetsad so inför en final i ett fotbolls-VM.
Förespråkarna, som kom från Italien, så att ett samgående är meningsfullt för båda. Kritikerna, som kom från Tyskland, såg det som ett försök till ”fientligt övertagande”.
onopolspelet om däckbranschen har redan lagt ett antal spännande kapitel till hand lingarna. De tyska biltillverkarna blev bestörta av nyheten om Pirellis aktieframstöt i Conti. De var rädda för att förlora allt inflytande i en av de viktigaste underleverantörsbranscherna.
Alltså gick VW och BMW i täten för en samlad tysk aktion i syfte att stoppa Pirelli. Deutsche Bank, Dresdner Bank, Allianz samt Volkswagen och BMW köpte på sig vardera fem procent av aktierna, tillsammans lika med en spärrminoritet.
— Som storkund hos Continental kan vi inte stillatigande åse att företaget glider iväg till utländska intressen, sa VW.
Det fick fem senatorer i det italiens 1 ka parlamentet att kräva att den italienska regeringen skulle ingripa mot tyskarna. De tyska företagens aktion strider mot reglerna inom EG, sas det. Och den Iedande italienska tidningen Corriere della Serra blåste under — Den nationalism som tyskarna säger sig ha lagt av med lever upp i ekonomisk form. Här ser vi hur en nyuppbådad armé från det tyska näringslivet ska demonstrera sin suveräna makt, skrev tidningen.
Den mångårige Continental-chefen Horst Urban kämpade emot ett samgående som Don Quijote slogs mot väderkvarnar. Men Urban var alltför kategorisk för alla parter. Han fick sparken.
Det hela avgjordes genom en för brödring på högsta nivå. Efter sina storköp sitter Pirelli på 35 procent av kapitalet i Continental. Den traditionellt tongivande aktieägaren Deutsche Bank vet att ägande är lika med makt. Banken vände på klacken och är nu för ett samarbete. De tyska bilkungarna har funnit sig i utvecklingen och avyttrat sina poster.
Samgång eller fusion?
Att det blir någon form av samgående är alltså klart. Men fortfarande är det ovisst hur det ska se ut, om och när det blir en regelrätt fusion.
— För närvarande talar det emot en fusion. Pirellis däcktillverkning producerar jätteförluster. Vid ett samgå 141991 F RUN
C ende skulle Continental överta ett berg av skulder, enligt Contis styrelseordförande Ulrich Weiss. Viktigast just nu är alltså att få rätsida på den löpande verksamheten, i båda företagen. Kostnaderna ska skapas genom konkret samarbete. För tillfället resonerar Continental och Pirelli om 16 olika områden. från pgemensamma inköp till samarbete i distributionen och en sammanslagen orskningsavdelning. Förutsättningarna är goda. De bäda företagen kompletterar varandra. Medan Pirelli är stark i Sydeuropa och Sydamerika, behärskar Conti Nordeuropa. Continental äger tillsammans med det svenska Kooperativa Förbundet 50 procent av däckföretaget Nivis (fabrikat Gislaved och Viking). Tillsammans med huvudfabrikatet Continental är man marknadsledare i Nor Waldegård, Sverige, vann Safari Rallyt med Pirelli på Toyota senaste år. Skall Pirelli vinna däckherraväldet den. Conti har också ett visst insteg i Nordamerika och Fjärran Östern.
Aven produktmässigt har man olika tyngdpunkter. För Pirelli ligger tonvikten på däck för snabba bilar och motorcyklar. Continental levererar framför allt däck till standardbilar, bussar och lastbilar.
Mest om makt?
Men på sikt handlar det också om makten. Vem ska bestämma i de strategiska frågorna? Om Pirelli-ledningen slagit in på en mjukare linje efter de första Contiprotesterna, så är de snarast för att förbättra klimatet. Ett stalltips är att man snart vill mer.
Situationen har slående likheter med den ”årtiondets” affär. då det svenska skogsbolaget Stora tog över den tyska pappersjätten Feldmihle. Aven här slogs tyskarna för att få köra vidare enligt gamla linjer. Men till slut tvangs de böja sig för ägarna. dvs svenskarna. Lika lite som Stora kan man anta att Pirelli satsat miljarder på aktieköp för skojs skull.
Detta vet också den nye Continental-chefen. den dynamiske 48-åringen Hubertus von Griinberg. Griänberg har hårda amerikanska nypor och goda kontakter med bilstaden Detroit. Sköter han sig som storstädare i den stora däckkrisen och som diplomat i det tysk-italienska däckkriget. är han en god kandidat till chef för ett framtida ”Continelli”.
Har däckgiganterna blött färdigt nu?
Text: Lars-Gunnar Larsso “TT onjänktursvackan Hörda prisktigetinc Schen . mot sitt sl världens däckföre ol z de nu hållen samman.
L ay ek” Pirelli ar förlu -— j g S rr V '
Anledningen till va siffrorna ä också k ärskilt bilkrisen
US kland ökar brang) ent, trots den ihål- ledande företagser tror dock på en
Z årskas av tridp och Michelin i och 23 procent älften så mycket naturlig tillväxt nå’ jär fakta som tala t gällde 19897 Michelin 23 (16); sidgestone [7 (ND . |
F RUN, 14/199 17