Utgiven i Forum nr 1972-08

Skall Valmets Nordsjövarv klara ”know-how”- frågan?

Forum 1972-08, sida 17, 26.04.1972

Taggar: Bolag: Valmet Teman: sjöfartyg

KE

Skall Valmets Nordsjövarv klara ”know-how”-frågan e På hösten 1973 kommer produktionen på stålavdelningarna vid Valmets nya Nordsjövarv igång. Det första fartyget kölsträcks vid årsskiftet 1973—74. Och i slutet av 1974 överlåts det första fartyget till en ännu okänd beställare.

  • Valmet satsar främst på stora roll-on-roll-off fartyg för transocean trafik, men de första uppgifterna kan komma att bli Nestes jättetankers. Varvet siktar på att bygga 3—4 fartyg av medelstorlek per år.

  • Men hur tänker Valmet lösa know-how frågan? Har vi kunniga skeppsbyggare i Finland i den grad som behövs för att tillgodose också det nya storvarvet?

Dipl ing Stig N y m a n, chef för konstruktionsavdelningen svarar såhär — Vi har till en början tänkt oss möjligheten att använda utländska konsulter, främst från Sverige och Norge. Konsulttjänsterna blir av temporär natur. Vi har fått erbjudanden från utlandet om att konstruktionen skulle ske där men i praktiken tror jag att vi kommer att överlåta endast konstruktionen av vissa delar, t ex turbinanläggningar till de utländska konsulter som vi eventuellt engagerar. För turbiner har vi ingen egen konstruktörskapacitet i detta nu. — Vad däremot beträffar skrovbyggnadssidan så kan vi från första början använda egna krafter, på det hållet har vi tillräckligt med kunnigt folk, Och för tillfället går vi in för att öka konstruktionskapaciteten på ritkontoret, framhåller dipl ing Nyman. På frågan om det kommer att uppstå någon dragkamp om den kunnigaste know-how kapaciteten inom skeppsbyggnadsbranschen mellan tex Valmet och Wärtsilä svarar Nyman direkt NEJ — Vi har ett gentlemen’s agreement med Wärtsilä om att inte köpa folk av varandra.

Dipling Nyman understryker att den know-how deficit som för närvarande existerar förutom att den är av temporär natur också omspänner ett begränsat fält inom varvets företagsamhet.

Forum 8/7 — Vi kommer ju att koncentrera oss på stora roll-on-roll-off fartyg och på det hållet har vi utmärkt kunskap. Valmet kan som enda varv i världen bygga stor ro-ro fartyg med komplett utrustning dit förutom själva fartyget hör även truckar, gaffeltruckar.

Professor Jan-Erik Jansson som förestår maskiningenjörsavdelningen vid Tekniska högskolan säger om know-how behovet — När det sker dylika hopp i varvskapaciteten som i detta fall när Valmet utvidgar såhär starkt uppstår det självklart behov av skeppsbyggnadsteknik. Vi har skolat mycket skeppsbyggare men bortåt en tredjedel av de utdimitterade har sökt sig till andra områden. Kan man locka dem tillbaka till detta nya och onekligen intressanta område så bör luckan av know-how snabbt kunna fyllas ut. Det blir för varven en fråga om köpslående.

— Kommer TH att beakta det ökade behovet av skeppsbyggnadskunnigt folk — Vi beaktar behovet såtillvida att vi tar in mera studenter till de linjer i TH som berörs. Det är emellertid en långsam process, de som tas in i höst är färdiga ingenjörer först om 5 år. Däremot kan vi kanske skola specialister på olika områden snabbare tack vare övergången till prestationspoängsystemet. Det nya systemet har gjort att eleverna på tredje årskursen kan välja kurser direkt enligt intresse och de nu öppnade dörrarna kan innebära att de väljer skeppsbyggnad eller nära anknutna ämnen. Då kan tillräckligt med yngre specialister utexamineras till ca 1975.

— Viktigt för samarbetet vore förhandskontakt mellan blivande skeppsbyggare och varven så att studenternas diplomarbete kunde vara en forskningsuppgift inriktad på kommande sysselsättning inom ett varv.

Om Valmet får beställningar på stora tankfartyg, kommer det enligt prof Jansson att innebära ett mycket större konstruktionsansvar än vid andra mindre byggen och det kräver att det folk som Valmet anställer faktiskt är specialiserat och kunnigt. Men uppgiften är inte omöjlig på längre sikt menar Jansson: — Den lucka som uppstår vid plötslig tillkomst av ett nytt storvarv kan fyllas så småningom. Know-how problemet är inget problem på lång sikt. O 17

Utgiven i Forum nr 1972-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."