Skapar eget spel universum för tjejer

av Heidi Furu Forum 2017-11, sida 08-11, 21.12.2017

Taggar: Personer: Taina Malén

Ekenäsbördiga Taina Malén har turnerat runt jorden med rockbandet Europe. Nu bygger hon upp Star Stable som är världens största online äventyrsspel till häst.

”Star Stable är som ett pojkband. Många tycker att det är bra att vi finns för att vi är ett snällt spel med bra värderingar”, säger Taina Malén som är global marknadsdirektör för Star Stable Entertainment, det svenska spelbolaget bakom hästspelet.

Malén har turnerat flera varv runt jorden och jobbat med underhållning i form av musik, film och tv. Hon hade ändå aldrig trott att hon skulle hamna i dataspelsbranschen och stortrivas.

”Det absolut roligaste är att vi gör det här för tjejer som är en bortglömd målgrupp bland speltillverkare. Girlpower ligger i tiden och det är fint att vi får feedback för att vi satsar på tjejerna.”

Star Stable var ursprungligen ett cd-rom-spel. Ingen hade spelat det på länge men på internet fanns det kvar en trogen grupp anhängare som talade varmt om spelet och gjorde egna videoklipp relaterade till spelet. Spelutvecklarna märkte det här, och ville ge fansen något. 2011 lanserade de Star Stable som ett MMO-spel (massively multiplayer online) för pc, det vill säga ett online­spel där hundratusentals spelare kan spela samtidigt. 

”På en stor spelkonferens i USA hade utvecklarkillarna hört att det finns tre no-no i spelvärlden – nämligen pc-spel, spel för tjejer och prenumerationsbaserade spel. De tänkte att det är precis vad de ska göra. Om alla andra säger att det inte går betyder det att ingen annan gör det, och då ska Star Stable satsa på det.”

De lilla klicken hänförda spelare som delade videoklipp på nätet har i dag vuxit till en community med 12 miljoner registrerade användare. Varje månad är 500 000 spelare inne och spelar.   

”Varje dag har vi fem gånger fler spelare än min hemstad Ekenäs har invånare.”

I mitten av december lanserades Star Stable på finska, och spelet finns nu på sammanlagt 13 språk.

[caption id=“attachment_9657” align=“aligncenter” width=“440”] Oexploaterat universum. Styrkan i Star Stable är storyn, säger Taina Malén. Berättelsen om hästarna på ön Jorvik finns inte bara i datorspelet utan också i en serietidning. Böcker och kanske också filmer är att vänta. Foto: Jeanne Naess[/caption]

Lika mycket text som i Sagan om Ringen. Star Stable riktar sig till spelare i åldrarna 7–17 år.

”I marknadsföringen till barn i dag försöker man alltid rikta sig till en äldre målgrupp. Om du riktar dig till någon som är 14 kommunicerar du egentligen med den som är 8.”

Största delen av spelarna är tjejer i åldern 7 till 14.

”Det är jättesvårt och ganska unikt att ha en så bred målgrupp. Våra partner tycker att vi är häftiga att jobba med då vi når ett så brett åldersspann.”

För att kunna spela Star Stable behöver man kunna läsa, vilket gallrar bort de allra yngsta spelarna.   

”Det finns lika mycket text i vårt spel som i Sagan om ringen.”

Många föräldrar har hört av sig och berättat att deras barn lärt sig läsa för att de varit så ivriga på att spela Star Stable.

”Min egen dotter lärde sig skriva på dator för att hon ville chatta och skriva in saker i spelet.”

En av orsakerna till att spelet attraherar barn i så olika ålder är att spelet har flera dimensioner. De yngre barnen rider mest runt och sköter hästarna. De äldre upptäcker storyn bakom och ser tjusningen i att göra olika uppdrag för att kunna höja både hästen och karaktären till en högre nivå.

”Hela storyn bygger på att tjejerna är där för att jobba tillsammans och skapa fred på ön Jorvik och bekämpa ondskans makter som vill förstöra ön genom att borra olja och skövla skogen. Då kan spelarna hjälpa varandra till exempel genom att bygga en bro för att komma över till nästa del av ön.”

Heidi Furu text

Läs hela artikeln i papperstidningen eller i den finlandssvenska tidskriftsajten Paperini!

Utgiven i Forum nr 2017-11

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."