Slussen Kolingsborg Katarinahissen
05.10.2015Vid 18 års ålder infann jag mig kl 6 på morgnarna i källaren till rundeln Kolingsborg, då gulfärgad, nu i graffitiprotester mot den inledda rivningen. Tillsammans med kompisarna Mats Malmström och Stefan Bernholm ropades vi ut som stuvare, hamnarbetare till Värtahamnen, Frihamnen, Hammarbyhamnen, Stadsgården och faktiskt lossade armeringsjärn på Skeppsbrons kaj.
Vid 17 års ålder mönstrade jag som mässkalle på Sveabolagets S/S Birka vid Stadsgården där nu Fotografiska muséet finns i bakgrunden på bilden. Vi lastade också i Sundsvall och Gävle, seglade genom Kielkanalen till Rotterdam och Antwerpen. Med 20-talet sjöfarande ombord tog vi drygt 2 000 ton. Idag går lastfartyg med uppemot 100 000 ton på 12 mans besättning.
Jag var yngst bland riktiga sjöbusar, det blev det lätt lustigt när min pappa kom ned till båten inför avfärden med en present, boken ”Parlamentarismen i Norden”, ett apart inslag i kabyssen.
Mellan 19 och 23 års ålder bodde jag på Mosebacke Torg uppe vid Katarinahissen och passerade Slussen på väg till jobbet som journalistvolontär på Aftonbladet i Klarakvarteren, därav ett års värnplikt på Försvarsstabens pressavdelning i Grå Huset på Östermlamsgatan. Katarinahissen ägs nu av Folksam, renoveringen klar 2019 enligt plan.
Det är med vemod och viss sorg jag nu kryssar förbi en rörig byggarbetsplats, rivningen av en internationellt uppmärksammad trafikkarusell. Obegripligt att det fanns stor politisk majoritet i Stockholm att för enorma kostnader och sannolikt tio års trafikhelvete förstöra Slussen och bygga en strömlinjeformad motorvägsliknande passage. Dock är flera partier splittrade men disciplinen tog över.
Visst är jag som boende i Gamla Stan part i målet som inte vill ha bilar på Skeppsbron. Men stora trafikleder finns på andra sidan över Riddarfjärden där trafiken är högst måttlig närmare 20 timmar om dygnet.
För övrigt träffade jag K G Nilsson i somras som berättade att han flyttat från den ateljé han hyrde högst upp i det hus vid Slussen där tidigare Anders Zorn och Evert Taube bott. K G sade att det berodde på allt stök och oväsen nere på torget.
Så stora ekonomiska resurser, minst 12 miljarder kronor (redan 50-procentig upprevidering av tidigare beräkning), så mycket trassel under minst ett decennium för att underlätta biltrafiken under ett par timmar på morgonen och sena eftermiddagen.
Samtidigt är det inte bevisat att det skulle vara omöjligt att istället renovera Slussen.