Små högskolors särart
Forum 1972-10, sida 09, 24.05.1972FORU ledaren
Forum 10/72
Små högskolors särar 1 senaste nummer av SHH-Information berörs de svenska högskolornas särart. Artikelförfattaren understryker att ”om de svenska studenterna och den svenska befolkningen skall få samma chanser som de finska betyder detta att de svenska högskolorna måste få ett annat mönster. Resursfördelningen måste bli en annan än inom en finsk”.
Det är säkert helt riktigt, men denna specialbehandling av högskolor gäller i lika hög grad alla små högskolor eller specialhögskolor. Det är säkert onödigt att göra detta till en typisk svensk fråga. Vad har man från de små högskolornas sida gjort för att fästa de politiska och finansiella instansernas och myndigheternas uppmärksamhet på dessa frågor? Det är väl rätt meningslöst att enbart konstatera ”att man, har intrycket av att ministerietjänstemännen börjar få upp ögonen för dessa problem” men samtidigt konstaterar: ”att effektivt administrera en svensk högskola inom nuvarande rikssystem är mången gång en nästan omöjlig uppgift”.
Det bör vara lättare att administrera en liten högskola om man medvetet undviker att i alla sammanhang föra in den byråkrati som idag tyvärr kännetecknar de statliga verken. Men man måste väl medge att man rätt ofta idag också på träffar samma byråkrati i de små högskolorna.
Man har svårt att tro att det behövs en speciell. svensk högskolepolitik eller en speciell ekonomisk-administrativ ramlag för de svenska högskolorna. Man väntar sig en öppen debatt om högskolepolitiken överhuvudtaget och i synrnierhet bör de svenska högskolorna vara öppna för ett intimt samarbete med de finska. Kan man idag påstå att tex samarbetet mellan Svenska Hanrdelshögskolan och Finska Handelshögskolan är det bästa tänkbara? Kan man påstå att högskölorna har ett intimt samarbete med sina seniororganisationer? Kan man öppet erkänna att man helt försummat fortbildningen?
Det är mao inte enbart de statliga instanserna som bör behandla de små högskolorna på ett speciellt sätt. De måste själva mera målmedvetet arbeta för att skapa sig egen profil. Det krävs framförallt ett gott samarbete med seniororganisationerna, staten och näringslivet. Om man lyckas engagera lärare, elever och fd elever i detta arbete så bör väl uppgiften att administrera en högskola av denna typ vara lättare. Det bör väl då också vara lättare att få de statliga myndigheterna att inse vilka speciella krav som bör beaktas när det gäller små högskolor. O