Utgiven i Forum nr 2020-05

Smarta skärmar styr vårt beteende

av Sören Jonsson Forum 2020-05, sida 14-15, 04.06.2020

Taggar: Teman: digitalisering

De finländska mediehusen missade tåget för utomhusreklamen, säger Manu Mesimäki, operativ direktör på tjänste- och mjukvarubolaget Zetadisplay. De globala jättarna dominerar den finska marknaden – och det kan vara svårt att utmana dem.

Se dig omkring nästa gång du rör dig i ett köpcenter, en tågstation, en snabbmatskedja eller en mataffär. Var du än rör dig finns det digitala skyltar som visar alltifrån när nästa tåg ska gå till vad det finns för erbjudande på kaffe.

Så här i coronatider är det utmanande att sälja annonser till dessa reklampelare. Men man kan inte heller släcka ner dem, då skulle de finländska städerna se ut som krigstida Sarajevo. ”En dystopisk syn”, säger Klaus Kuhanen, Finlandschef för den franska reklamjätten JCDecaux.

Under de senaste tio åren har utvecklingen gått från papper till pixlar. De digitala skärmarna står för de största intäkterna, trots att det finns betydligt fler pappersaffischer. De digitala ytorna säljer helt enkelt långt mer än de analoga.

Enligt Klaus Kuhanen har coronapandemin fått digitaliseringen att ta ett jättekliv framåt. Digitaliseringen har gått fem år framåt på bara några månader. När ekonomin börjar rulla kommer marknaden att vara förändrad.

”Hittills har det räckt att du har data på hur många som tittar på dina skärmar, men coronapandemin har gjort att samhället har fått en digital chock. Annonsörer kommer att kräva bättre data som bakgrund för sina investeringar. Det kommer i sin tur att leda till plattformsekonomi bland utomhusreklamen.”

Det är främst två stora multinationella bolag som dominerar i Finland: Franska JCDecaux och amerikanska Clear Channel. Orsaken är att det krävs muskler för att knipa städernas kontrakt.

”För att lyckas måste du ha kontraktuell rättighet till de bästa platserna. Det råkar vi och Clear Channel ha. De nya aktörerna kan börja i köpcenter där kontrakten är kortare. Städerna konkurrensutsätter utomhusreklamen med jämna mellanrum”

Sören Jonsson text

Läs hela artikeln i papperstidningen.

Utgiven i Forum nr 2020-05

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."