Utgiven i Forum nr 1979-18

Snabbare skeppsbyggnad i ny dockshall

av Robert Brantberg Forum 1979-18, sida 16-17, 21.11.1979

Taggar: Bolag: Wärtsilä

a a 2 få 0 EIN

Weärtsiläs Helsingforsvarv bygger sina fartyg inomhus. Varvets reparationsdocka nr 2 är ombyggd till en heltäck byggdocka.

Den täckta dockan blev färdig i höst. Resultat: bättre arbetsförhållanden och kortare byggtid. Helsingforsvarvets heltäckta docka är den enda i sit slag i Skandinavien.

Ny” Den nya hallen är byggd mitt under pågående produktion. Då hallen byggdes i ena ändan, byggdes fartyg i den motsatta. Hallen är imponerande. Den täcker en torrdocka, som rymmer ett fartyg i storlek med ”Finnjet”. Hallen mäter 220 X 53,5 X 35 meter. Detta gör drygt 400 000 kubikmeter.

Enklare och snabbare

För tillfället ligger nybygge nr 429 halvfärdigt i byggdockan tillsammans med midskeppsdelen till kryssningsfartyget ”Nordic Prince”, som i mars 1980 kommer till varvet för att förlängas. 429:an är en polarisbrytare på 22000 axelhästkrafter, dvs 16,2 megawatt.

Fartyget utrustas mycket långt i byggdockan. Rören och maskinerie mm placeras på plats i ett tidigt skede. Detta gör arbetet både enklare och snabbare än tidigare. Inomhusarbetet har även förbättrat kvaliteten på svetsningen.

Cirka sex månader efter kölsträckning är isbrytaren klar att lämna byggdockan. Efter ytterligare åtta månader vid utrustningskajen och på provturer kan fartyget levereras till beställaren, V/O Sudoimport. Detta jämfört med cirka 20 månader med tidigare teknik.

Omställningen till ny teknik har gått rätt friktionsfritt. Demokratiskt tillsatta projektgrupper medverkade aktivt redan vid planeringen av hallen Ändrad produktion Den nya hallen har ändrat på var Helsingforsvarvets dockshall — utanför ligger i juni levererade min/skolfartyget ”Pohjanmaa”.

1 vets produktionssystem. En stor del av utrustningen monteras i ett tidigt skede, tidtabellen har blivit snävare. Fartygssektionerna kan utrustas mera komplett än tidigare. Detta beror på att de får väga mer än förr, den nya hallens kranar har en maximal lyftkapacitet på 300 ton.

Hela den komplicerade materialoch produktionsstyrningen sköts av datorer. Systemet har utvecklats i samarbete med svenska Kockums.

I vissa fall då fartygets dimensioner tillåter, såsom med nybygge 429, kan en del av fartygssektionerna byggas i samma byggdocka som själva fartyget, alltså under tak. Delsektionerna byggs i allmänhet ute, och upp och ned. De svängs på rätt köl och sammanfogas till stoörsektioner.

Storsektionerna transporteras med en tung självgående trailer via sandblästrings- och målningshallen till byggdockan. De två 150 t traverskranarna inne i hallen lyfter sektionen av trailern och placerar den på sin plats.

Stegvis byggd

Helsingforsvarvets nya täckta hall är den största investeringen i det nioårsprogram för modernisering som Wärtsilä startade år 1969 på Helsingforsvarvet. Programmet, som skulle ha avslutats år 1978, framsköts och nedbantades något på grund av det svaga marknadsläget för skeppsvarven.

I första skedet av hallprojektet byggdes de tekniska produktionsmedlen, d vs stålkonstruktionen, taket, kranarna, energiförsörjningssystemet, belysningen och de sociala utrymmena.

På grund av att det svaga sysselsättningsläget för varvets personal startades arbetet med de återstående delarna, d v s väggarna, dörrarna och ventilationssystemet, tidigare än pla FORUM 18/79

NL i ER

Midskeppssektionen till ”Nordic Prince” som kommer in i mars för förlängning med 25,3 m — samma operation som utfördes senaste höst för ”Song of Norway”.

  • a SE RE

Nybygge 429, en 22 000 ahk grundgående polarisbrytare för V/O Sudoimport med leverans 1980. Idag börjar man med maskinerienheterna, och bygger fartyget ”kring” maskineriet — därigenom har byggtiden förkortats radikalt.

FORUM 18/7 nerat. Här använde varvet egen arbetskraft.

Bättre arbetsmiljö

Under nästa årtionde kommer skeppsvarven att ha det allt svårare att hävda sig i konkurrensen om kvalificerad arbetskraft gentemot företag som erbjuder bättre arbetsförhållanden. Med den nya hallen vill Helsingforsvarvet erbjuda bättre arbetsmiljö.

Hallen skyddar för väder och vind. Väggarna i hallen är på insidan täckta av isolerande och ljudabsorberande material. En hel del av de bullersamma arbetsmomenten görs utanför hallen.

Hallen är försedd med tvärventilation. Svetsgaserna är tyngre än luft, men de stiger upp till taket på grund av värmen. Den friska luften sugs in från ena långsidan av hallen, och blåses över till den andra sidan. Där sugs sedan svetsgaserna ut.

Värme har ännu inte installerats:i hallen, men det finns planer på detta. Uppvärmningen av hallen har beräknats kosta cirka 1,2 miljoner mark i året, d vs 600 000 mark per isbrytare i 429-klassen. Detta får än så länge anstå.

Längs ena långsidan av hallen finns socialutrymmen för cirka 300 arbetare. Där finns bla sju bastur. Andra långsidan rymmer verkstäder och utrymmen för arbetsledningen.

Tekniskt krävande fartyg

Skeppsvarvets moderniseringsprogram går ut på att förbättra Helsingforsvarvets konkurrensförmåga då det gäller tekniskt krävande specialfartyg. Dessa beställs i allmänhet i mycket korta serier, ofta styckevis.

Hallen byggdes tillräckligt stor för isbrytare upp till 110 megawatt eller kryssningsfartyg upp till 30 000 brut-. toregisterton. Hallen är även flexibel, varvet kan vid behov bygga flera mindre fartyg samtidigt i dockan. Detta kräver bl a både tunga och lätta kranar.

Det är även möjligt att tillverka andra flytande enheter, såsom hotell och sjukhus i dockan. Då Wärtsilä byggde små bärgningsfartyg i dockan, var det resterande utrymmet uthyrt till Helsingfors stad för gjutning av betongkasuner.

Wärtsilä har under pågående hallarbeten i dockan byggt två polarisbrytare, en antarktisisbrytare, en flodisbrytare, ett minfartyg, fem bärgningsfartyg och ett kabelfartyg. Dessutom har <kryssningsfartyget ”Song of Norway” förlängts i hallen.

Robert Brantberg 17

Utgiven i Forum nr 1979-18

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."