Utgiven i Forum nr 1975-13

Snål bränsleekonomi i DC 10-ans jumbojetmotor

av Bo Paul Forum 1975-13, sida 21-22, 03.09.1975

Taggar: Teman: motorer

22

FORUM 13 - 7 mar med olika kylningslösningar hade det aldrig varit lönt att höja tryck och temperatur till tidigare nämnda värden. Det man teoretiskt sett hade vunnit i termisk verkningsgrad hade gått förlorat i kylförluster. CF6-50 motorns högtrycksturbin torde idag vara den bästa och mest tillförlitliga bland ”jumbomotorerna”.

Avgörande för motorns goda bränsleekonomi är också den aerodynamiskt synnerligen avancerade = högtryckskompressorn. De variabla ledskenorna tillsammans med by-pass ventilerna och en i övrigt avancerad konstruktion gör att kompressorn har utomordentliga accelerationsegenskaper och god verkningsgrad i alla förhållanden.

Tyvärr har den aerodynamiskt utmärkta konstruktionen hämtat med sig mekaniska hållbarhetsproblem. Rotorskovlarnas profiler är mycket tunna varför skovlarna är känsliga för erosion av sandpartiklarna i luften och små slagskador från främmande föremål lätt leder till utmattningsbrott av skovlarna. Lagringen av de variabla ledskenorna bereder problem pg a den höga belastningen tillsammans med de höga temperaturerna.

Service, kontroll och övervakning

Vid motorns konstruktion har man fäst utomordentlig uppmärksamhet vid att service, kontroll och reparationer inte skall hålla motorn ur drift eller otillgänglig som reserv för långa tider. Fastsättningen av motorns yttre hjälpapparater är så arrangerad att de apparater som oftast kommer i fråga kan bytas ut på något tiotal minuter.

Motorns hölje är försett med ett stort

FA sscCOR antal hål genom vilka praktiskt taget alla delar i gaskanalen (skovlar, brännkammare mm) i detalj kan visuellt kontrolleras med boroskop (jfr endoskop, cystoskop). Utvecklingen av interna sprickor kan uppföljas genom upprepad fotografering eller videobandning genom boroskop. Skovelskador kan i många fall upptäckas förrän de leder till utmattningsbrott.

För övervakning av onormalt slitage av delar, vilka är i kontakt med oljesystemet tas oljeprov med 50—100 timmars intervall för spektrometrisk kontroll av halten av olika metaller. En ökning av halten av någon eller några metaller (Fe är viktigast) ger anledning till ytterligare kontroller och möjligen motorbyte (eller reparation av någon lätt tillgänglig del). Med hjälp av erfarenhet från tidigare fall och spektrometriresultaten kan man ofta gissa sig till var felet står att finna. Olje filter och magnetpluggar kontrollera även.

Motorns instrumentering ägnar sig för övervakning av motorns aero- och termodynamiska funktion. Besättningen avläser under varje flygning motorinstrumenten, jämför värdena med en fiktiv ”normalmotors” med hjälp av en cirkelrund räknesticka och ritar kurvor på avvikelserna (A-värdena). Förändringar i A-värdena varnar ofta för termodynamiska problem förrän motorvärdena i och för sig blir onormala och man kan i god tid skrida till lämpliga åtgärder.

Motorparametrarna inregisteras automatiskt tillsammans med flygplansparametrarna under flygning av en sorts digitalkasettmagnetofon. Kasetten byts och behandlas med ADB en gång i dygnet. ADB analysen är mycket sofistikerad och möjliggör bla en uppföljning a:v förändringar i verknings -HP.TURBINE.

LP

COMBUSTOR ”-“TURBINE 10904 -1169

Flgur 2. Motorn är konstruerad enligt den moderna s k modulprincipen.

graderna i olika delar av motorn och varnar för indikationsfel som är termodynamiskt ologiska. Onormala händelser blir även exakt dokumenterade. ADB-behandlingen befinner sig i inkörningsstadiet vid Finnair.

Motorreparation och -översyn

Motorn är konstruerad enligt den moderna sk ”modulprincipen” (Fig 2) och består av ett tiotal moduler eller huvuddelar. Efter ett motorbyte kan vilken som helst eller flere moduler bytas ut till färdigt reparerade moduler inom en vecka i en verkstad med begränsad utrustning.

Motorn repareras endast då dess kondition förutsätter det, och då endast till de delar som erfordrar reparation eller ekonomiskt lönar sig att förbättra på samma gång. Denna ”on-condition”-filosofi förutsätter att man kontinuerligt ”känner motorns puls”. ”Oncondition”-filosofin leder — förutom till lägre kostnader — till högre tillförlitlighet än den gamla principen att plocka isär motorn med jämna intervaller och återställa delarna i ursprungligt skick. Isärtagningen och utbyte av delar har nämligen konstaterats leda till en viss frekvens av ”barnsjukdomar” pga arbetsfel, materialfel och delar som ”inte passar ihop”.

Motortransport

Endast fraktversionen av B 747 och vissa militärplan såsom Hercules och Transall (och naturligtvis C-SA) är stora nog för att kunna lasta CF6 motorn för flygtransport. Motorn kan dock med hjälp av en uppsättning specialverktyg spjälkas i två delar för flygtransport och igen moteras ihop för installation helt utan stöd av några verkstadsinstallationer. Isärtagningen och hopsättningen kan göras på kortare tid än två dygn. I två delar kan motorn transporteras i DC-8 och B707 fraktmaskiner och i DC-10:ans lastrum.

Utsikter

CF6-50 motorn har varit i bruk knappt tre år och har hittills framställts i 380 exemplar. Den är ännu långt ifrån ”mogen”, men har faktiskt hittills berett mindre problem än väntat. Den är den bränslesnålaste av dagens ”jumbomotorer”, vilket i dag är en viktig försäljningstrumf. Ju bättre försäljningen går besto mera resurser får fabriken att utveckla förbättringar som kan introduceras även i äldre motorer så att deras tillförlitlighet och ekonomi förbättras. (Bo Paul)

Fazers behov av reservkraf sköts av en modern Strömbergdieselgenerator utrustad med manöverautomatik.

Generatorn missar inte en sekund, utan startar genast automatiskt då nätspänningen upphör och upptar. snabbt belastning.

Effektområdet för Strömbergs reservkraftanläggningar löper från ca 100 kVA upp till megawatt.

Fazers haren egen vaksam reservkraftanlöggnin ti EREERET

Strömbergs moderna elektronik övervakar anläggningens funktion samt reglerar spänning och frekvens.

Tag kontakt i god tid - innan n -råkar ut för strömavbrott.

Vi har en reservkraftanläggning också för era behov. Kom och diskutera.

fitromberg

PF 118, 00101 Helsingfors 10 tel. 90-550045, telex 12405 Strp sf

Utgiven i Forum nr 1975-13

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."