Snöhöljd i Leipzig vårmässa
av Paul Serko Forum 1970-06, sida 15, 01.04.1970
Av dipl.ing. Paul Serko
För 50 år sedan — år 1920 — föranstaltades världens första tekniska specialmässa på ett relativt blygsamt område i närheten av Leipzigs 91 m höga monument kallat »Völkerschlachtdenkmal> till minne av segern över Napoleons armé år 1813. Idag förfogar Leipzigs mässa över 350 000 m” utställningsområden med 60 hallar och paviljonger ordnade i två huvudavsnitt, det ena — främst för tekniska utställninga — i närheten av minnesmärket och det andra — för konsumtionsvaror, bijouterier osv. — i mitten av staden i för mässtiderna friställda byggnader. 10000 utställare från 6 länder — däribland Finland — förevisar sina tillverkningar för mässbesökare från 86 länder, Leipzigmässan har uråldriga traditioner, ty den första varumässan avhölls i staden redan år 1169, varför man i fjol kunde fira 800-årsjubileum som mäss-stad.
Bland tekniska nyheter som i år presenterades på vårmässan 1—10 mars kan nämnas DDR:s utställning av plastmaskiner. Tillverkningen av plastmaskiner koncentrerades från början av året till en sammanslutning av de olika fabrikerna som
Formsprutningsmaskin för plastartiklar.
Snöhöljd vårmässa I Leipzi fick benämningen VEB Plast- und Elastverarbeitungsmaschinen — Kombinat Karl-Marx-Stadt, i vilket plastmaskinfabriken VEB Erste Maschinenfabrik i Karl-Marx-Stadt — förra Chemnitz — blev det tongivande företaget. Tack vare den genomförda tillverkningsrationaliseringen kunde mässan presentera flera nyheter, bl.a. en rad snäckformsprutningsmaskiner ur en omfångsrik »byggkloss»-serie med tekniskt väl avvägda sprut- och formdelskomponenter, en blandare för dryblend — en helt ny konstruktion, granulatorer av kommanditbolaget E. Ginzel, nya extrudertyper osv. Mässans kanske viktigaste nyhet i tekniskt hänseende kommer dock från järnvägssektorn genom presentationen av den automatiska mittbuffertkopplingen INTERMAT. Det var denna konstruktions första offentliga förevisning. Redan sedan år 1955 har såväl Europas internationella tekniska järnvägsorganisation UIC med säte i Paris, som dess motsvarighet i öst, OSShD med säte i Warschau, arbetat på utvecklandet av en automatisk, »styv» mittbuffertkoppling Forts. på sid. 23
Forum 6/70 15