Spåret som förenar öst och väst
av Ragnhild Artimo Forum 1995-04, sida 14, 23.03.1995
Spåret som förenar öst och väst
Ragnhild Artimo
Femton miljoner ton varor i åre tar tåget mellan Finland och Ryssland. Sex miljoner ton är transitotrafik. Spårbredden förenar, bokstavligt — men också årtionden av väl inkört jörnvägssamarbete mellan finska VR ryska järnvägsministeriet och Oktober- — [EREESpESrEsnEarsmssrsN järnvägen i $t. Petersburg. lör vid Statslärnvägarnd VR.
— Med tre kompletterande länkar utbyggda mellan det ryska och finska järnvägsnätet kunde trafiken effektiveras genomgripande.
— Internationellt järnvägsnät i Norden
Annat jämvägsnä senaerer Tågfärjeförbindelse Eventuell förbindels ävedsansöasennen Eventuell tågfärjeförbindels inland har ett viktigt trumfkor som det enda EU-landet me gräns mot Ryssland. De tre s.k. transportkorridorerna — Kalottkorridoren, Arkangelsk-korridoren och St. Petersburg-Fjärran Östern-korridoren — gör Finland till ett potentiellt nyckelland för de ekonomiska livsnerverna mellan öst och väst, och mer specifikt mellan OSS-iänderna och EU.
I stället för att se Finland som ett perifert land “uppe till höger” (pre-EUslentrian) är det dags att målmedvetet dra fulla växlar på ett perfekt läge mitt i Nordeuropa med en marknad på 100 miljoner konsumenter — om man med Helsingfors som medelpunkt drar en imaginär cirkel med Finlands längd som radie. Inom detta område kan varje destination vid järnvägen nås på 24 timmar.
Traditioner inte nog
Finland ackumulerade under årtionden ett östhandelskunnande som andra länder (ännu) har svårt att matcha. Men Panu Haapala, vicegeneraldirektör vid Statsjärnvägarna VR, menar att finländarna inte själva insett fulla potentialen : : . : av denna expertis i det nya läget. Man har = AS - : varit sävlig att marknadsföra detta vär : defulla kunnande, och risken finns att
De tre sk, transportkorridorer RM En OS är BUVAT -” snabbare operatörer kör förbi — oc indikerar, och gör Finland till öppnar egna vägar in på den ryska och nyckelland för varuutbytet ul GES andra OSS-marknader. mellan öst och väst — mellan — För att effektivt utnyttja den lyck OSS-länderna och EU. liga kombinationen av geografiskt läg och ett över en lång period uppbyggt kunnande behövs målmedvetna satsI ningar och också nya kunskaper om den Alla vägar mellan öst och väst förändrade marknadsbilden och de nya leder (som kartan visar) över samarbetsramarna, säger Haapala.
Finland, om vi rätt kan utnyttja VR har vässar klorna för att ha beredvårt geografiska läge! fortsättning på sid 1 14