Spindeln i affärsnätet

19.11.2020

Tags: huvudartikel

Fyra år i näringslivet har gjort sitt. Carl Haglund slänger sig numera med svengelsk it-jargong som direktör på konsultbolaget Accenture. Jobbet går ut på att göra det finländska näringslivet konkurrenskraftigt tack vare modern teknologi. Framtidens vinnare är de som låter teknologin genomsyra hela bolaget.

Det har snart gått fem år sedan Carl ”Calle” Haglund, SFP:s röstmagnet och partiordförande, reste runt i Svenskfinland för att möta sina väljare. Med svartprickiga nyckelpigeballonger i sin närhet och med pins på bröstet var han ofta ute på fältet.

”Det är fysiskt och mentalt tungt att vara partiets ansikte utåt. Jag ville genuint göra det, men det sög väldigt mycket energi att ständigt vara tillgänglig och i händelsernas centrum.”

Mycket av partiverksamheten bygger på frivilligt arbete. Partiaktiva har ofta andra jobb vid sidan av sina politiska engagemang och därför blir det mycket veckoslutsjobb som partiledare. Haglund hade svårt att få familjelivet och den politiska karriären att gå ihop.

”Jag har fortfarande jobb på veckosluten, men det är väldigt sällan möten. Det finns inga förväntningar på att jag ska befinna mig någonstans. Det blir i stället några timmar framför datorn, men jag är hemma med familjen. Det är en väldigt stor skillnad.”

Han har inte ångrat sitt beslut att ta klivet över till näringslivet. Och han hoppas att fler politiker ska följa hans exempel.

”Min grundinställningen har alltid varit att politik inte ska vara en karriär. Jag tycker det är viktigt att det finns människor med olika yrkesbakgrund i riksdagen. Därför måste det finnas ett naturligt flöde mellan näringslivet och politiken.”

Också ur ett bredare perspektiv skulle det vara skäl att förbättra dialogen mellan näringslivet och politiken, anser han. Inte minst i kristid.

”Se till exempel på de misslyckade munskyddsaffärerna i våras eller hur man har låtit bli att använda sig av den privata hälsovården under krisen. Det har funnits ett hårdnackat politiskt motstånd till att engagera den privata sektorn till att bistå med testning, trots att Finland har ett av världens bästa arbetshälsovårdsarrangemang.”

[caption id=“attachment_131935” align=“alignright” width=“300”] Carl Haglund har fått slipa på sina tekniska kunskaper. Numera jobbar han till vardags med artificiell intelligens, maskininlärning,
virtuell verklighet och andra framtidsteknologier. Foto: NIklas Tallqvist[/caption]

Digital språngbräda. Under coronapandemin har det varit bråda tider på kontoret och på diverse hemmakontor. Krisen har gett fart åt en viss typ av teknologiutveckling. Konsultbranschen tackar och tar emot.

”Den rådande pandemin har gjort att många företag har vågat anamma modern teknik. Det är en stark trend mot digitalisering som vi ser just nu.”

Det handlar inte bara om att introducera verktyg för att jobba på distans. Den absolut starkaste trenden just nu är att använda molntjänster, säger Haglund.

”Att använda molntjänster i stället för lokal mjukvara görs dels av kostnadsskäl, dels gör molntjänsterna att bolag kan anpassa sig till en miljö som förändras snabbt.”

Haglund är övertygad om att modern teknik kan användas som en språngbräda till att nå framgång. I sådana branscher som har haft både vinnare och förlorare har de företag som vågat satsa på teknik varit de som har klarat sig.

”För att lyckas med teknologitransformation måste vd:n och ledningsgruppen ta ägarskap för teknologifrågorna. Tekniken måste genomsyra hela bolaget, inte vara koncentrerat till en it-avdelning.”

Hur har du själv påverkats av coronapandemin?

”Det är många som tycker om flexibiliteten som Teams-Skype-Zoom-världen för med sig, men jag är inte en av dem. Jag tycker om att fysiskt gå till kontoret. Jag är en mycket social människa, så det här med lockdown var inte alls min grej. Dessutom tycker jag om att resa. En vanlig vecka kunde jag vara flera dagar på arbetsuppdrag i Sverige och Danmark. Främst av allt saknar jag Stockholm där jag har många av mina vänner. Men paradoxalt känner jag mig mer utvilad nu när jag inte reser, så det är motstridiga känslor.”

Sören Jonsson text

Läs hela artikeln i papperstidningen.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."