Startups visar jättarna vägen
Forum 2014-02, sida 09, 20.02.2014DEBAT här mycket
Startups visar
Enallt större del av innovationerna sker i startupföretag som trot begränsade resurser drivs av viljan att förverkliga en stark vision.
Xx Storföretag har experter, resurser och stordriftsfördelar, men blir ofta tvåa då det gäller att utveckla helt nya produkter eller tjänster. Synergy Group Europe intervjuade CTOs (chefer för teknik, forskning och utveckling) och andra produktutvecklingschefer i 50 finska stora och medelstora företag. Finland investerar nästan 4 procent av BNP på FoU, och ligger globalt på silverplats efter Israel. Tyvärr är det sämre ställt med innovationer. Bara fem procent av produkterna som företagen utvecklade kunde kallas innovationer, medan 56 procent var förbättrade eller modifierade produkter. Enligt global benchmarking borde Finland ha tre gånger fler innovationsprojekt under utveckling.
Våra startupbolag växer snabbt, men sektorn är inte ännu en tillräckligt stor eller etablerad för att attrahera betydande internationellt kapital och sysselsätta i större skala. Visst finns det fantastiska undantag som till exempel Rovio och Supercell, men de sysselsätter totalt lika många som storföretagen säger upp varje månad.
Problemet för storföretagen är inte bris på pengar. De väljer att utveckla fel sorts produkter, och gör ”samma som förut, men lite ättre” istället för att ta fram helt unika produkter som får kunderna och konkurrenterna att häpna.
Företagen prioriterar nästan enbart produkter som ger försäljning på kort sikt, och försummar att skapa unika innovationer som ger långsiktig tillväxt, konkurrensfördelar och försäljning.
Över hälften av de undersökta företagen lider av brist på bra idéer som de kan utveckla vidare.
Medan startups engagerar alla anställda i att utveckla produkten, sköts innovationsverksamheten vid storföretagen ofta av produktutvecklingen medan resten av personalen utnyttjas sparsamt.
Det vore viktigt för storföretagen att engagera kunder och användare. Startups har länge talat om att ”get out of the building” för att ta förstå vad kunderna verkligen behöver. Förutom kunder kan man utnyttja leverantörer och samarbetspartners.
Sedan behövs en modell eller process för att utveckla idéerna till produkter eller tjänster. Deriktigt duktiga innovatörerna, till exempel dagligvarutillverkaren Procter & Gamble, 3M (post-it-lappar, Scotch-tejp och isoleringsmaterialet Thinsulate) och Google har filat på sinainnovationsprocesserlänge. Bolagen ha jättarna väge byggt upp en kultur och processer som erbjuder en bred bas av produktkoncept, bland vilka de kan välja och prioritera. Det är positivt att en fjärdedel av storföretagen använder startuprelaterade verktyg och filosofier, såsom ”Business Model Innovation”, ”Lean Startup” eller ”Agile Development”. Affärsmodellinnovation betonar att innovation inte begränsar sig till produkten utan att man kan innovera inom till exempelkundrelationer, leverans- och intäktsmodeller.
Lean startup innebär snabba, ofta tiotals upprepningar med kunderna, där man optimerar så att behovet tillfredsställs på bästa sätt utan att spilla tid och resurser på onödig utveckling. Detta till skillnad från den traditionella metoden att först utveckla ochlansera produkter, och sedan lära sig vad som fungerar och vad som går fel.
Agil utveckling används inom mjukvarubranschen och möjliggör förändrade specifikationer under utvecklingsprocessen då kundbehoven ändras.
Det är viktigt för Finlands framtid att medelstora och större företag lyckas ta fram fler innovativa produkter, på ett snabbare och kostnadseffektivare sätt. Min egen erfarenhet från både storföretag och startups visar att Goljat har mycket att lära sig av David.
Christoffer Winquist, Managementkonsult på Synergy Group Europe Ltd
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 2 2014
HI