Utgiven i Forum nr 1978-08

Stjärnföretag ”on the rocks”

Forum 1978-08, sida 11, 10.05.1978

Taggar: Bolag: Tamrock Orter: Tammerfors

TAMMERFORS SPECIAL

Putsdukskriget drev omsättningen i höjden

Tampella har som känt deltagit i det stora putsdukskriget. Resultat: faktureringen drevs senaste år upp med 81 procent. Och Tampella är med sina K&P-dukar fortfarande fyra gånger större än värsta konkurrenten,

Telitop.

we” Nonwovenavdelningen är den minsta textilsektorn inom Tampella, med en omsättning om endast cirka 10 miljoner i år. Huvudprodukten är nonwoven rullvara, cirka 60 procent av produktionen. Den går mest på export, till Sverige och något till Storbritannien och Frankrike.

De förädlade produkterna domineras av putsdukar och lakan, båda står för cirka 30 procent av färdigprodukterna. Typiska säsongprodukter, efterfrågan är hetast frå februari till maj.

Nonwoven är den del av textilen där produktutvecklingen är intensivast, berättar Mikael Epstein för Forum. En ny produkt som man siktar in sig på: tepåsar. Här jobbas det intensivt. Kanske blir det kaffefilter också med tiden.

Processen är flexibel och man kan framställa rullvaran i olika tjocklekar. Maskinen går i tvåskift och står under natten.

Råvarorna är inhemska: fiber från

Säteri och cellulosa från olika finländska fabriker. Bindemedlet köps dock utomlands, även om man här hoppas få en finländsk kvalitet snart, eventuellt gjord på utländsk licens.

Sjukhus är en stor marknad för nonwoven-produkter. Det är lakan, vantar, skoskydd oa för operationssalar. Potentialen växlar från land till land. Storbritannien och Förbundsrepubliken Tyskland är de mest konservativa, här har sjukhusen satsat på stora egna tvättanläggningar och vill utnyttja sina investeringar.

Frankrike har dels ytterst gammalmodiga, dels hypermoderna sjukhus och det är en lovande marknad, säger Epstein. I Norden ligger vi mitt emellan dessa ytterligheter.

Den nonwoven-maskin som nu står i Tampellas gamla linnefabrik är på sätt och vis en prototyp. Tampellas verkstadsindustri är intresserad av att sälja den kompletta nonwovenprocessen och maskinenheten.

Stjärnföretag ”on the rocks”

Det finns tre slag av företag, har en expert funderat ut.

Stjärnföretaget med stark konkurrensställning och expanderande marknad.

Mjölkkon: stark konkurrensställning men minskande marknad.

Och det stagnerande företaget med svag konkurrensförmåga och minskande marknad.

FORUM 8/7 wyÖ Tamrock hör till stjärnföretagen, säger VD Jaakko Mattila anspråkslöst. Det är teknologiskt starkt, med god konkurrensförmåga, och det finns potential på marknaderna. Å andra sidan är Tamrock nu ett ”moget” företag. Det står inte längre inför någon explosionsartad tillväxt.

Av produktionen är 90 procent borrmaskiner. De går bra på export, här existerar just inga handelshinder. För kompressorer, den andra produktgrenen, vimlar det åter av non-tariff barriers, ett slags dolda tullar, och det är därför främst en närmarknadsprodukt.

Därför satsar man i produktutvecklingen främst på borrmaskinerna. Den nyaste produkten kom 1975 och var en hydraulisk borrmaskin, såld till 16 länder. Den kostade cirka 8 miljoner mark att utveckla. Är nu något nytt på kommande — Förhoppningsvis inte, säger Mattila. Nya produkter tar musten ur en, de binder resurser och ger i början mycket litet tillbaka, på grund av de höga introduktionskostnaderna.

Tamrock har räddats undan de dåliga tiderna av tunnelarbetena. Nu väntar man på att gruvorna småningom ska börja investera igen.

1

Utgiven i Forum nr 1978-08

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."