Utgiven i Forum nr 2013-09

Stoppa pressarna – pricka rätt

av Bo Ingves Forum 2013-09, sida 18, 26.09.2013

Taggar: Teman: handel

EI FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9 2013

Stop

Exportföretag, stora som små, har ett gemensamt problem: hur berätta om sina nya produkter eller tjänster via fackpressen på ett internationellt plan?

BO INGVES TEXT X Egentligen uppfattar inte ens många företag det här som ett problem. Det finns ju internetnyhetsbyråer som rutinmässigt skickar ut pressmeddelanden över hela världen. Och då är allt så bra det kan vara. Eller ”De normala nyhetssajterna är uppbyggda huvudsakligen för ekonomisk rapportering och fungerar bra som sådana”, säger MiCHAELA CRONSTEDT på Helsingforsföretaget Viking Press, som utvecklat den pinfärska mediebearbetningstjänsten B2Bpress. ”Men då det gäller specifika produktnyheter talar vi om helt andra målgrupper och därför också annorlunda tidningar”

B2Bpress har utvecklats med stöd av bland annat Tekes för att ge företag ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att skicka ut internationella pressmeddelanden.

”Man behöver inte ha lokalkännedom eller konsultera någon lokal kommunikationsbyrå för att skicka pressmeddelanden till exakt rätt tidningar. Här räcker det med några musklick?

Global tjänst. B2Bpress betjänar inte enbart finländska företag utan är genuint globalt. ”Den kan användas av företag var som helst i världen för att nå fackpressen i snart sagt alla länder”, konstaterar Cronstedt. Hon säger att de som läser fackpress, även om de inte hör till företagets ledningsgrupp, kan ha mycket att säga till om när det gäller anskaffningar som berör just deras arbete. ””Den här vägen når man uttryckligen dem som konkret arbetar med det du vill sälja” Hon berättar att det inte kostar någonting för ett företag vare sig att registrera sig på tjänsten eller ladda upp det material man vill skicka, såväl texter som bilder. Registreringen finns enligt Cronstedt helt enkelt till för att de texter och bilder manlägger upp ska kunna sparas.

a pressarna — pricka rätt

TRÄFFSÄKERT. Med de nya pressmeddelandetjänsten B2bpress kan snart sagt vem som helst skicka ut pressmeddelanden över hela världen till exakt de medier man vill nå..

”Det är först när meddelandet skickas iväg, som taxametern så att säga börjar rulla ”Wen då priset per utskick är endast 89 cent och vi inte överhuvudtaget tar några andra avgifter, kan man nog tala om en ytterst kostnadseffektiv kommunikationskanal för att nå hela världen, framför allt om kommunikationsbehovet är sporadiskt; betonar Cronstedt, som tidigare jobbat 15 år på Nokia med kommunikation om IT-produkter.

Skicka på rätt språk. Det som många företag missar är enligt Cronstedts åsikt att målgruppen inte är klart definierad.

”I praktiken leder det ofta till att de tidningar som hade varit genuint intresserade av nyheten inte överhuvudtaget får den”

Den avgörande nyheten med B2Bpress är att företagen nu själva exakt kan bestämma till vem de vill skicka nyheten.

”Gemensamt för så gott som alla som testat tjänsten, är att de är förvånade över hur många tidningar som i verkligheten bevakar just deras bransch.

Fast B2Bpress är en splitterny tjänst liggerrötterna 30 år tillbakaitiden. Grunden fö tjänsten är den databas över fackpressen i150 länder som systerföretaget INS i Helsingfors kontinuerligt tagit fram under 30 års tid.

”Det innebär att den som vill skicka ut ett pressmeddelande inte enbart väljer vilka länder och branscher man vill rikta sig till, utan även explicit vilka medier man vill nå”

Cronstedt konstaterar att pressmeddelandet borde vara skrivet så att det är en journalistisk produkt.

”Det är ju i alla fall proffsjournalisters intresse man vill väcka. Om företaget inte själv klarar av det är det skäl att anlita en yrkeskunnig skribent. Om det gäller en viktig produktnyhet är det en marginell extra kostnad”

Lika viktigt är att meddelandena alltid skickas på mottagarlandets språk.

”Det största misstaget många gör är att de tror att en artikel på engelska räcker till för alla marknader. Det gör den inte. Det är en viktig lärdom vi har fått genom åren”

B2Bpress lanseras officiellt den 8-9 oktober under evenemanget Markkinointiviestinnän viikko i Wanha Satama i Helsingfors. Tjänsten kan testas redan på förhand på adressen http://beta.b2Bpress.com/. m

Utgiven i Forum nr 2013-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."