Stora enheter ger konkurrenskraft

av Thor Forsskåhl Forum 1980-18, sida 24-25, 19.11.1980

Taggar: Personer: Yrjö Turkarna

Turkama om Turkama:

Stora enheter ger konkurrenskraft

För någon tid sedan ryktades det inom reklambranschen att Yrjö Turkama, ägare till och verkställande direktör för Mainostoimisto Turkama & Kumppanit Oy, hade köpt fyra reklambyråer. Det hör till branschens natur att man gärna sätter i omlopp rykten, i synnerhet överdrivna och illvilliga, men detta verkade vara i mesta laget. Sanningen visade sig vara betydligt anspråkslösare. — Jag har inte ens blivit erbjuden flera än en, säger Turkama, som har köpt aktiemajoriteten i Markkinointi Topitörmä Oy av dess grundare konsul Topi Törmä, som önskade dr sig tillbaka.

2 9 För Turkama innebar köpet en förstärkning och framgång under ett är som kännetecknas av en nästan lavinartad tillväxtstakt. Den omsättning på 38,5 miljoner mark som byrån hade senaste år har nästan fördubblats i är, och beräknas uppgå till ca 65 miljoner mark, men en del utomstående bedömare tror all den kommer att vara ännu högre. Bakom denna framgång ligger både skickligt ledarskap, god planering, hårt arbete med atv hålla den egna produkten tjänsten på hög nivå, samt en mycket aktiv marknädsförning.

Yrjö Turkama är känd som en företagsledare som satsar hårt på målsättningsinriktad planering och häller styvt på lönsamheten. Därför har årets expansion inte nämnvärt drabbat lönsamheten, även om bruttotäckningsbidraget sjunker något under normala 25 procent. Också vinsten blir hygglig för branschen och torde ligga kring I procent efter skatt.

Framgångarna I år är följaktligen inte slumpmässiga, utan ett resultat av trefyra års arbete enligt de riktlinjer som drogs upp under senare hälften av sjuttiotalet då byrån befann sig i en temporär stagnationsperiod, främst p lambudgeterna och de kooperativt ägda byråernas starka frammarsch.

Turkama är också en liberal företagsledare som tar väl hand om de anställda, satsar på utbildning och ger stor frihet till initiativ och självförverkligande.

Start med tem man

Turkama & Kumppanit började sin verksamhet 1963 med fem personer och omsatte under det första hela verksamhetsåret 2 nuljoner mark. Byrån kom snabbt i ropet, och hörde under sextiotalet till en av de snabbast växande. 1968 köpte man tillsammans med Ov AC-Mainos Ab den konkursfärdiga reklambyrån Suomen Imoituskeskus Oy Ilmo, som dock senare övergäll nästan helt i Turkamas ägo. I stort sett vid samma Udpunkt grundade

FORUM 18/8 man förmedlingsföretaget Medimark Oy och expanderade utanför Helsingförs genom att köpa en byrå I Lahtis, Advisor Oy. Främst på grund av svårigheter att få och hålla kvar kompetent personal blev Lahtis-byrån aldrig nägon stor succé, även om den var lönsam. Den fusionerades med moderbolaget 1975 och kvar blev bara namnet. llmo däremot är alltjämt ett självständigt företag, och har cher en ganska trög början vuxil ull en medelstor byrå under ledning av Uolevi Pirhonen. Medimark har i dag flera stora byråer som medaktionärer och kan bli en betydande ”inköpspool” i fall detta blir nödvändigt.

Satsning på konkurrensförmåga

Genom köpet av Topitörmä, som omsätter ca 27 miljoner mark, kommer de tre byräerna att omsätta drygt 100 miljoner mark i år. Avsikten är att de skall verka som självständiga enheter, men rapportera till ett holdingbolag, Advisor Oy Yrjö Turkama, som också kommer all fungera som ett utveckIingsbolag och förse enheterna med administrativa tjänster.

På frågan om det bara är stor omsättning han eftertraktar, svarar Yrjö Turkama att så ingalunda är fallet. Det främsta syftet är stärka konkurrensförmågan genom att skapa tillräckligt stora resurser för alt kunna finansiera verksaumhetssformer som man inte ensam går i land med. Sådana är juridiska tjänster, utbildning, rationalisering av administrativa och ekonomiska rutiner och funktioner, samt bevakandet och prognosticerandet av utvecklingstrender inom marknadsföring och reklam. En annan betydelsefull faktor säger Turkama är att man bara genom alt skapa tillräckligt stora enheter kan konkurrera effektivt med de utländska byråerna som finns här eller eventuellt överväger att etablera sig i Finland.

Här finns redan nu bl a Lintas Oy och Oy Liikemainonta-McCann Ab som båda hör till The Interpublic Group of Companies, Ogilvy & Mather Oy och D’Arcy MacManus Masius. Det har länge väntats och igen går det rykten om att bla J Walter Thompson, Ted Bates och Benton & Bowles för att inte nämna Young & Rubicam skulle etablera sig här: förmodligen genom köp av en existerande byrå. Att börja från noll är både jobbigt och kan bli dyrbart.

Nordiskt samarbete blev flop

Tanken att på detta sätt skapa en stark nationell motpol ull utländska byråer är ingalunda ny för Yrjö Turkama. Redan i slutet av sextiotalet grundade man tillsammans med en svensk, dansk och norsk reklambyrå en

FORUM 18/8 frivillig nordisk reklambyråkedja, Nordisk Marknadskommunikation. Denna kedja lierade sig senare med Collett, Dickenson och Pearce Partners Ltd i England och än i dag har Turkama samarbete med CDP fastän NMKsamarbetet upphört i praktiken. Delvis upphörde NMK för att man grundade ett bolag Playfair Oy, för utvecklandet och marknadsförandet av leksaker. Bolaget blev, den nobla tanken till trots, aldrig framgångsrikt, eftersom det var alltför produkt- och produktionsorienterat. Andra orsaker var bristande intresse och otillräckliga resurser hos några av de dehagande byråerna.

Med den nya Advisor-konstellationen breddas också urvalet av tjänster som man kan erbjuda, hävdar VVD Erkki Yrjölä på Turkama. Samtidigt får man också ett effektivare distributionsnät, och båda dessa egenskaper bör kunna leda till en effektivare ackvistion av nya kunder. Också på Topitörmä ser man positivt på ägarbytet genom att det kommer att medföra ökade resurser att förbättra servicen, säger VVD Roni Bensky. Han säger att både kunder och personal har tagit det hela med ro.

Egen reklam gav utdelning

Yrjö Turkama, som är en mycket övertygande kombination av idealist och skicklig affärsman, har också under de senaste åren gjort sig känd som banérförare för märkesvarureklam genom bl a en rätt synlig annonsering som säkerligen gagnat både byrån och branschen. Han har också varit mycket aktiv inom Reklambyråernas förbund både som ordförande för dess styrelse samt som förespråkare för bevarandet av det sk provisionssystemel, som vissa annonsörer i dag betraktar med stort ogillande, och skulle vilja att vi skulle följa svensk praxis. Turkama tror benhårt på reklambranschen, men anser att lönsamhetstänkandet kunde vara bättre speciellt på mindre byråer som inte alltid har ett ordentligt grepp om kostnader och intäkter.

Själv var han den första i reklambranschen att ta i bruk ADB för lönsamhetskontroll. Överhuvudtaget anser Turkama att man inom branschen borde ändra på det finansiella tänkandet. Man borde övergå till att fästa större uppmärksamhet vid reklambyråernas soliditet från ett alltför kassaorienterat tänkande — då skulle man kunna slopa olika former av säkerheter som binder kapital.

På tal om trender inom reklamen tror Turkama att vi efter det rationella och informativa sjuttiotalet kommer att få uppleva både mera märkesvarureklam och reklam med ett starkare känslomässigt innehåll. Reklamen blir mjuka — - Lönsamhetstänkandet inom reklambranschen lämnar en del övrigt att önska, speciellt gäller detta mindre byråer, säger Yrjö Turkama.

re och mänskligare till sin utformning. Service- och industrisektorn kommer också att öka sin reklamvolym hävdar Turkama.

För Turkamas vidkommande ser den omedelbara framtiden ljus ut. Man har lyckats svälja den starka tillväxten utan alltför stora påfrestningar för organisationen, och nästa år ser ut att bli ett ganska normalt år med ca 15 procents ökning, av vilken största delen beror på inflation. Om några månader flyttar den 87 man starka personalen till nya utrymmen i Böle.

Thor Forsskåhl

Vem och va € Koncentrationsdragen inom reklambranschen i Finland har under de senaste åren ökat markant. Störst är SEK-yhtiöt som med det senaste förvärvet Creator Oy omsätter ca 200 miljoner mark. De övriga betydande enheterna i koncernen är reklambyråerna Oy SEK Ab, Varis, Poteri, Veistotla Oy, Unimark Oy, Ov Adsek Abi Tammerfors, Adax Oy I Åbo, förmedlingsföretaget Oy Dagmar Ab, samt importagenturen Tukkusalko Oy.

Oy Mainos Taucher Reklam Ab var länge Finlands största enskilda reklambyrå, men har nu passerats av flera byråer. I dag är det riktigare att tala om Taucher-gruppen i vilken ingår en byrå i Tammerfors och Lahtis, enheterna Datum Ov och Oy Goodwill Ab samt ett delägarskap i en byrå i Uleåborg.

Den största enskilda byrån är den SOK-ägda Mainosyhtymä Oy.

25

Utgiven i Forum nr 1980-18

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."