Utgiven i Forum nr 2014-01

Supertuben till Hollywood

av Leif Bergström Forum 2014-01, sida 30-31, 30.01.2014

KÖR PÅ SOLENERGI. Hyperloop är tänkt att få energin från solpaneler som täcker tuben.

Supertuben t

I USA. Serieentreprenören Elon Musk vill slussa passagerare från Los Angeles till San Francisc i ljudets fart via tuber i ufttomma rör.

LEIF BERGSTRÖM NV YCRA

X Serieentreprenören Elon Musk är bara en av ritikerna till Kaliforniens planerade snabbåg. Inte snabbt nog, alldeles för dyrbart, är några av de vanligaste kommentarerna.

Men det är bara Musk som har föreslagit ett alternativ, kalla Hyperloop. Det går ut på att sända passagerare i tuber från Los Angeles till San Francisco på en halvtimme.

Projektet liknar de tuber som en gång var vanliga på banker och kontor för att under högt tryck sända dokument från en avdelning till en annan. Men i Musks förslag är tuberna betydligt större, cirka tre meter i diameter, och forslar kapslar i vilka passagerarna sitter.

Förslaget liknar science fiction till den grad att det lätt kunde avfärdas som galenskaper. Men få entreprenörer i USA har en så impo FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 1201 nerande meritlista som Musk. Han utvecklade det internetbaserade betalsystemet PayPal. När företaget såldes till eBay 2002 plöjde Musk ned sina miljoner i flera andra projekt.

SpaceX har utvecklat Falcon-raketerna och blev 2012 det första kommersiella rymdföretag som dockat sin farkost med en internationell rymdstation. Inom 10 till 20 år tänker företaget sända astronauter till Mars och erbjuda turistresor i rymden.

Musk startade även Tesla Motors och har tillsammans med en kusin grundat Solar City, USA:s största distributör av solenergi.

Med en sådan bakgrund blir hans idéer naturligtvis föremål för utbrett intresse. Tidigare förslag till snabb masstransport i tuber har förutsatt vakuum i tuberna, ett system Musk menar skulle vara alldeles för sårbart.

I stället har han tillsammans med tekniker vid Tesla och SpaceX tagit fram en lösning som arbetar under lågt lufttryck, och som han hävdar skulle vara betydligt mer hållbart.

Tuberna kan byggas på pelare eller grävas ned. Musks förslag har dem på pelare som stort sett följer motorvägen Interstate 5 mellan Los Angeles och San Francisco.

Om tuberna täcks med solpaneler ka ul Hollywoo projektet energimässigt enligt förslaget bli självförsörjande, och Musk hävdar att energin under dagen kan lagras för nattdrift liksom för mulna dagar.

Enligt det ursprungliga förslaget skulle passagerarkapslarna glida genom tuben på en luftkudde med en topphastighet på 1220 kilometer i timmen.

Hela projektet beräknas i det ursprungliga förslaget kosta 6 miljarder dollar. Det är väsentligt mindre än det planerade snabbtåget och skulle ge tre gånger snabbare transporter. Projektet skulle enligt Musk betala sig självt över en 20-årsperiod med ett biljettpris på 20 dollar för enkel resa.

Sträckan San Francisco-Los Angeles är 570 kilometer. Musk hävdar att systemet kan användas mellan andra metropoler, men anser att flygplan som färdas snabbare än ljudet sannolikt blir mer ekonomiska och praktiska för sträckor över 1500 kilometer.

När Musk först presenterade sitt förslag förklarade han att han redan hade för många järn i elden för att också själv förverkliga detta projekt. Han förklarade att idén var fri i att utveckla för vem som än var hågad, och välkomnade kritik och förslag om förbättringar.

STRÖMLINJEFORMAT. Inne i passagerarkapseln sitter man bekvämt då man susar fram i 1200 km/t.

LEGENDARISK STRÄCKA. Sträckan på 570 km mellan Los Angeles och San Fransisco kunde klaras av p blott en halv timme. Med ljudets hastighet.

Senare har han dock sagt att han var fresad att i demonstrationssyfte bygga ett mindre projekt för att bevisa dess möjligheter. Medan ekonomer och transportexperter hävdar att de ekonomiska beräkningarna är på tok för optimistiska, har en rad tekniker och ingenjörer redan överlag kommit fram ill att projektet kan förverkligas.

Bland föreslagna justeringar är en större diameter i tuberna och förändrad design av passagerarkapslarna.

Ett företag kallat Hyperloop Transport Technologies bildas och ska tillsammans med andra företag och universitetet UCLA:s arkitektur och designfakultet i mars presentera ett vidareutvecklat förslag.

AKTUELLT I FÖRENINGARN tFf

Tekniska Föreningen Driftingenjörsförbundet i Finland i Finland Banvaktsgatan 2 A, Banvaktsgatan 2 A 00520 Helsingfor tfn: (09) 476 778, e-post: kansliotfif.f 00520 Helsingfor tfn:(09) 476 777, e-post: kansliediff. 30.01 Hur söka jobb? Österbotte 31.01 Alumniträff kring energiteknik i Vas 1.2 TekNatur Finaldagar, Helsingfor 5.02 Sommarjobbskväll i Otnä 6.02 “Att leda sig själv och andra då man vet att man inte vet”, Helsingfor 1.3 DIFF och TFiF Åbo Årsfes 22.3 Barnfest, Helsingfor 27.03 Teater: Ett informellt samtal om den nuvarande situationen, Helsingfor 9.04 Teater: Två män i ett tält , Helsingfor 10.04 DIFF årsmöte, Helsingfor 10.04 TFiF årsmöte, Helsingfor 1.05 Första maj-lunch, Helsingfor 6-12.05. BAKU - Nobel, olja och Kaukasus

Se även www.tekniska .fi.

NIOR ekonomföreningen.

Ekonomföreningen Niord rf. Banvaktsgatan 2, 00520 Helsingfors Cati Lilja, 0201 299 275

Läs om programmen i Niordbladet och på www.niord.fi.

31.1 Deadline för stipendium i H:for 4.2 Tahko/Himos sommarbokning öppna 26.2 Deadline för att beställa armband till Borgbacken 5.3 Vallila Interio 6.3 Tekväl 11.3 Teater: Informellt samtal om den nuvarand situationen

EKEN

Ekonomiekandidatföreningen r.f.

Kontaktperson: Anders Nordlund, 040-1949 492 Årsmöteskallelse

Torsdagen 20.3 kl17-19 arrangeras företagsbesök till Suomen Lähikauppa med vd Ralf Holmlund. Sörnäsg. 2, Helsingfors. Därefter hålls föreningens årsmöte. Anmäla tillarnordlundÖgmailcom eller 040 1949 492 senast 6.3.

Baraviföreningen rf

Kontaktperson: Torvald Lindberg, tfn: 045-1015 414 e-post: torvald.lindberg&kolumbus fi

Utgiven i Forum nr 2014-01

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."