Svaveldioxidrening inget oöverkomligt tekniskt problem
av Anders Strandell Forum 1978-03, sida 14, 22.02.1978
Svaveldioxidrening inget oöverkomligt tekniskt problem
Följderna av en oljekatastrof i Nordsjön eller en tankerolycka i Östersjön känner vi alla till via massmedia, tidningar, TV och radio. Följderna av en olycka där t ex 5 tankfartyg av den största storlek som trafikerar Östersjön är inblandade kunde leda till ett oljeutsläpp på ca 550 000 ton. Detta skulle leda till en katastrof av oanade mått.
Hur många av oss vet att ca 550 000 ton svaveldioxid årligen sprids ut i luftrummet ovanför Finland? Ar vi medvetna om att denna svaveldioxid, som rymmes i 5 st oljetankers i 100 000 tons klassen, årligen kommer ner över oss i form av svavelsyra vid regnväder och snöfall ww» Varifrån kommer denna svavelsyra? Främst uppkommer den vid olika förbränningsprocesser, Svavel ingår som en del i den olja som förbränns vid värmeverken. Dessutom uppstår svavelföroreningar inom den metallurgiska industrin och cellulosa- och kemisk industri. Svaveldioxid (SO2) uppstår vid förbränningsprosesser genom att svavlet (5) förenas med luftens syremolekyl (Oz) och resultatet är svaveldioxid (502) som med luftens vatten (H20) bildar svavelsyra (H2SO.).
Vad gör då denna svavelsyra för skada? Vilket är mera farligt: 1 liter svavelsyra, eller 1 liter olja? Från skolkemin kommer vi alla ihåg, att svavelsyra var en av tre frätande syror (de övriga är saltsyra och salpetersyra). Svavelsyran åstadkommer bla stora korrosionsskador på bilar och byggnader. I England gjordes 1971 en beräkning på korrosionsskadorna, vilka visade sig vara ca 3,5 procent av BNP. I Sverige uppskattades ungefär samtidigt korrosionsskadorna till ca 2 000 milj kronor årligen. I Finland berörs ca 100 000 ha skog av luftföroreningarna och ca 20000 ha skog är redan svårt förorenade. Svavelsyran åstadkommer bla skador på barrträdens barr. På områden där de synliga skadorna på barren inte ännu är märkbara har man konstaterat upp till en 10 procents minskning i tillväxten.
14
Vad kan vi göra för att minska SOz2-utsläppet?
Vi har närmast tre användbara möjligheter till förfogande a) använda oss av bränslen med låg svavelhalt. I dagens läge me begränsade oljetillgångar bör vi försöka använda oss av bränsle med låg svavelhalt för mindre anläggningar, som tex småhusuppvärmning, fartygsbränsle od där SOsg-rening inte kan komma ifråga.
b) minska svavelhalten i bränslet och råmaterialen. Forskning i att finna användbara metoder för minskning av svavelhalten i oljan pågår runt om världen, men vi kan ännu inte utgå ifrån att alla bränslen kommer att ha låg svavelhalt i framtiden. Svavelhalten i malm och koks, som används för järn- och stålframställning, kan vi inte heller med dagens teknologi kontrollera.
Forts på sld 19
Skrubberanläggningen vid Södersjukhusets värmecentral i Stockholm tar bort 98 procent av svaveldioxiden ut rökgaserna.
FORUM 3/78