Svensk båthygien haltar
av Henric Borgström Forum 2014-07-08, sida 28, 28.08.2014
BEDRÄGLIGT SKIMMER. Nästa år måste toalettavfallet från småbåtar kunna tömmas i Sverige. Det är utsiktslöst att ens hälften av hamnarna hinner skaffa utrustningen fram tills dess.
SENTUT sm Denmiapril2015 införs i Sverige förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar i vattnet. Då ska landets alla gästhamnar kunna hantera avfallet.
sa Förbudet är redan infört i alla andra länder runt Östersjön. I Finland infördes förbudet 2005. Samma år beslöt Sverige att inte införa förbudet eftersom infrastrukturen enligt politikerna inte var tillräckligt utbyggd.
sm Det finns1500 fritidsbåtshamnar i Sverige, 430 är klassificerade som gästhamnar.
sm Åvde nästan goo 000 fritidsbåtarna som finns iSverige har cirka 102000 en toalett ombord. Av dessa har cirka 38000 en tank som endast kan tömmas till sjön, 26 000 har en bärbar, 23 000 har en tank som kan sugtömmas via däcksbeslag och ungefär 20000 släpper ut avfallet direkt till sjön.
Källa: Transportstyrelsen i Sverige
Svensk båthygien halta Östersjön är världens största område med syrebrist orsakad av människor.
HENRIC BORGSTRÖM SVERIGE Xx Först nu har Sveriges politiska partier vågat sig på de hundratusentals båtägare som förorenar Östersjön med kloakutsläpp. Tömning av båtar 4 till havs bidrar med kväve- och fosforbelastning som skapar syrefria havsbotten.
Inför nästa sommar blir det förbjudet att släppa ut latrin från fritidsbåtar i svenska farvatten i Östersjön. Lagen träder i kraft 1 april 2015. Samtidigt tvingas kommunerna se till att hamnarna för fritidsbåtar har mottagningsanläggningar, följt av kontroll från Transportstyrelsen.
Dött havsbotten. Bakgrunden är övergödningen med alltmer besvärande algblomning under varma sommarperioder. Samtidigt breder de döda bottnarna ut sig och beräknas vara minst lika stora som hela Danmarks yta.
Huvudorsaken är läckage till vattendrag från jordbruket, i viss mån också från skogsbruket och även biltrafiken.
De flesta av de berörda hamnarna ligger långt efter med installationen av utrustningen. Transportstyrelsen beräknar att endast cirka 10 procent av hamnarna för fritids FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 201 båtar har utrustning för att ta emot latrin.
Enligt branschen krävs uppemot 6 000 latrintömmare längs de svenska kusterna, inklusive en del insjöar, men endast cirka 230 finns nu registrerade.
För att få fart på installationerna uppmanar det statliga verket nu ägare till fritidsbåtar att anmäla brister i hamnarna. Enlig lagen kan böter utgå.
Det halvdussin företag som kan leverera godkända anläggningar bedöms ha möjlighet att installera endast något tusental innan lagen träder i kraft 1 april. Den andra sidan av saken är att även tiotalstusen fritidsbåtar måste byggas om för att klara bestämmelserna.
Ett sanitärt problem i större format är att de fartyg, frånsett passagerarfartyg, som går på Östersjön tillsvidare kan dumpasitt avfall på internationellt vatten.
NORDEN BÅTTÄT = Sverige, Finland Norge och Nya Zeeland är världens mest fritidsbåttäta länder med cirka åtta vuxna personer per fritidsbåt. Motsvarande antal är 185 i Tyskland, 130 i England och 40 i Holland, (Källa ICOMIA).
sm Cirka 4 000 personer är direkt sysselsatta iden svenska båtbranschen och ytterligare omkring 12 000 personer är beroende av båtbranschen för sin sysselsättning.
= |Sverige finns det drygt 1000 båtklubbar med tillsammans 250 000 medlemmar.
= Totala antalet båtnätter i gästhamnarna under 2013 var 500780, vilket motsvarar över 1,1 personer och gästnätter.
Im År 2010 var ungefär 130 000 båtar dagligen ute på sjön under sommaren.
Källa: Fakta om båtlivet i Sverige 2014
Betydligt bättre i Finland
X Finländska fritidsbåtsentusiaster med erfarenhet av gästhamnar i olika länder, har länge förundrats över hur svårt det är att tömma septitankarna i Sverige.
”Lår låg vi en vecka för ankar i Navis på Djurgården i centrala Stockholm där det inte finns någon chans att tömma toaletten”, säger Kim Tuomolin, nyss hemkommen från sommarens fem veckor långa båtsemester tillsammans med hustrun Ingalill.
De tog sig med egen båt från Finland till Stockholm första gången 2009.
”Då lade vi till i Wasahamnen. Vi blev verkligt förvånade när det inte gick att tömma toaletten i gästhamnen. De finländska gästhamnarna har erbjudit den möjlighete sedan 20057 Bl