Svensk försvars­industri på defensiven

av Henric Borgström Forum 2007-09, sida 26-27, 27.09.2007

Taggar: Teman: vapenindustri

EB FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9 2087

VARLDEN: NORDEN

EXPORTPRODUKT.

Sydafrika har beställt 28 JAS Gripen-stridsflygplan av svenska Saab. nom övriga vapenslag kritiseras Gripen för att sluka alla resurser inom det svenska försvaret.

Svensk försvarsindustri på defensiven

Sverige hör till de få länder som har en avancerad vapenindustri. Nedskärningarna inom det svenska försvaret riskerar att sätta stopp för utvecklingen av nya vapen för export. Också samarbetet med Finland gällande undervattensvapen är hotat.

HENRIC BORGSTRÖM TEXT

X Försvarsindustrisamarbetet mellan Sverige och Finland om ett nytt undervattensvapen, TMS, torped-mina-sensor, ser ut att stoppas som en följd av den ytterligare bantning av försvaret som den borgerliga svensk fyrpartiregeringen planerar. Cirka 170 kvalificerade tekniker arbetar med TMS-projektet itorpedverkstaden i Motala. Försvarsmakten i Finland följer kontinuerligt med hur TMS-projektet framskrider i

Sverige, och fattar beslut gällande samarbetet när det står klart vilka konsekvenser nedskärningarna inom det svenska försvaret får.

Det svenska försvarets årliga försvarskostnad på cirka 4 miljarder euro ska skäras ne =E I = ä z = z Zz 2 > Do z å 2 = z

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 9 208 med omkring 400 miljoner euro. Det drabbar en rad försvarsindustriella projekt inom marinen och armén.

Därmed får kritiken ytterligare bränsle mot att stridsflygplanet Gripen blivit en gökunge i det militära boet som tränger ut andra vapenslag. Börsnoterade saABilinköping fortsätter leveranserna av de 204 Gripenplan som svenska försvaret beställde i början på 1990-talet sedan det utvecklats med militära pengar i mer än tio års tid.

Avspänningen sedan dess i norra Europa har medfört att den svenska militärledningen, dominerad av arméofficerare, anser sig behöva endast högst 60 - 70 flygplan, samtidigt som cirka 150 redan levererats.

Totalt 28 flygplan har försvaret lyckats leasa ut till Tjeckien och Ungern, en uthyrning som sannolikt övergår i försäljning. Sydafrika har dessutom beställt 28 stridsflyg som till stor del tillverkas i det egna landet. Förhandlingar och diskussioner pågår med Norge, flera andra länder kan bli aktuella igen, till exempel när demokratin återinförs i Thailand.

Svenska och danska regeringarna haridagarna tecknat ett avtal om att Danmark får tillgång till fördjupad information om JAS Gripen för att bättre kunna bedöma om landet ska ersätta de amerikanska F 16-planen när dessa om några år faller för åldersstrecket. Även Rumänien, Bulgarien och Kroatien har på sistone visat intresse för att närmare studera det svenska stridsflyget.

Flyg utan pilot nästa. För att långsiktigt kunna överleva har Saab inlett ett nära samarbetemed brittiska BAE. Engelsmännen har också blivit näst största ägare i Saab efter Wallenbergarnas INvESTOR. Sannolikt fick Saab ordern från Sydafrika för att BAE samtidigt levererade annat stridsflyg i en stor paketuppgörelse.

Saab ser ut att kunna överleva med huvuddelen av sina cirka 2 000 utvecklingsingenjörer när Gripen är slutlevererad. Nästa egna flygprojekt är ett flyg utan piloter som också ska kunna få civil användning. I övrigt fortsätter underleveranserna till BoEING och AIRBUS på civila sidan, BAE på den militära.

Det har väckt internationell uppmärksamhet att ett litet land som Sverige kan hålla sig med kvalificerad militär flygindustri me stridsflyg som Tunnan, Lansen, Viggen och Gripen. Exportframgångarna har dock varit få, huvudsakligen militärt skolflyg och begagnat stridsflyg.

Bland köparländerna har tidigare funnits Finland, Danmark och Österrike. Besvikelsen var stor när Finland senast valde amerikanskt istället för JAS Gripen (kombinerat jakt, attack, spaning).

Danmark skrotade ubåtarna. Nu väntar tuffare tag också för den övriga vapenindustrin. Främst är Karlskronavarvet med över 700 anställda hotat eftersom två större framtidsprojekt troligen fryses, ubåtar och ytstridsfartyg. Närmare 200 personer arbetar med utveckling på det gamla Kockums i Malmö som nu också ingår i tyska THYSSEN KRUPPS varvsdivision.

”Det har väckt internationell uppmärksamhet att et litet land som Sverig kan hålla sig med kvalificerad militär flygindustri.”

Svenska försvaret lyckades på 1990-talet få Danmark och Norge att ställa upp på ett gemensamt nytt ubåtsprojekt med namnet Viking. Besvikelsen blev dock stor när danskarna efter några år drog sig ur efter beslut att helt skrota sitt ubåtsvapen. En av deras ubåtar ligger nu vid kaj i Karlskrona för eventuell upprustning när en köpare hittas.

Svenska marinen hade hoppats att få utveckla åtminstone två nya ubåtar för leverans närtvå äldre pensioneras år 2014. Den senaste ubåten med namnet Gotland kostade över 200 miljoner euro att bygga. Den har i två års tid hyrts ut till USA, som ville öka kunskaperna om strid på grundare vatten. Två nya ubåtar byggs nu för Singapore.

Den svenska vapenindustrin finns också i Karlskoga med Bofors gamla vapensmedjor, i Örnsköldsvik med HÄGGLUNDS stridsfordon.

Det är ännu oklart vilka projekt som kan komma att drabbas där, nedläggning eller senareläggning. Militären och industrin har tillsammans flera gånger visat stor förmåga att livstidsförlänga gamla vapensystem.

Stoppar projekt. Militären och vapenindustrin pekar nu på ett stort problem om regeringens nedskärningsplan verkligen genomförs. Nyutvecklingen sker tillsammans med andra länder, vilka kan komma att ställa hårda krav om svensk industri drar sig ur.

Saabs chef vid torpedverkstaden i Motala LARS TOSSMAN uttalade i SVENSKA DAGBLADET att han är extra förvånad med tanke på samarbetet med Finland och att intresset från andra länder ökar med möjlighet till export.

” Är detta sant är det slutet på en verksamhet som funnits i Sverige i 100 år med en unik kompetens på system för grunda vatten”, säger Tossman.

Ytterligare en vapenutveckling som kan komma att stoppas är Ecom, en avancerad blandning av missil och granat, som utvecklas av SAAB BOFORS DYNAMICS i Karlskoga tillsammans med Frankrike och Storbritannien. Vidare stoppas en fortsättning på luftvärnsroboten Bamse som dock marknadsförs internationellt. Men det är ett bakslag för exportansträngningarna när svenska försvaret inte köper de vapen som industrin talar sig varm för.

Försvarsvänliga sossar. Ännu Återstår riksdagsbehandlingen av försvarsnedskärningarna. Moderaternas försvarsminister MIKAEL ODENBERG avgick i protest mot att hans partivänner stats- och finansministrarna är fast beslutna att driva igenom nedskärningeninom försvaret för att finansiera ytterligare skattesänkningar. Moderaterna har för övrigt varit det mest försvarsvänliga partiet.

Men den socialdemokratiska oppositionen vill inte binda sig för nedskärningarna förrän man sett konkreta kostnadsberäkningar.

Den paradoxala situationen har alltså inträffat att det politiska partisom iretoriken är mest försvarsvänligt driver på nedskärningar medan socialdemokraterna, som varit mer njugga med pengar till försvaret, nuiopposition framstår som mer försvarsvänliga.

Utgiven i Forum nr 2007-09

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."