Utgiven i Forum nr 1996-10

Swan, havens Rolls-Royce: Vart skall den udda ankungen ta vägen?

av Fredrik Nars Forum 1996-10, sida 18-20, 24.10.1996

art skall den udda ankungen ta vägen : I SÖMRAS MEDDELADE UPM-KYMMENE ATT NAUTOR — TILLVERKARE AV DE GLAMORÖSA SWAN-BÅTARNA — ÄRSTILL SALU. MEN VEM VILL ELLER KAN KÖPA DEN

LEGENDARISKE BÅTTILLVERKAREN 60. Infälld Nautors buvudfabrik i Kål å man ser Nautors kontor p ängen i Kållby är det svårt at tro att de alla varit här. Prin sen av Selangor, den tyske för liggarmiljonären Franz Burd och hundratals andra miljonärer (av vilka de flesta vill förbli anonyma) har alla kommit till kontoret för att tillsammans med Nautors personal skräddarsy sin Swan-segelbåt — sin havets RolisRoyce.

“Oberoende av hur höga beslutsfattare våra kunder har varit, har de alltid haft tid för att planera sin Swan”, skrattar VD Olle Emmes i sitt hörnrum på ängen i Kållby.

Hälften av de årligen ca 25 producerade Swan-båtarna sjösätts 10 km mot havet i Jakobstads hamn vid Swan Launching Slip. eftersom många kunder — speciellt köparna av de större båtarna — vill segla hem båten till Tyskland eller England.

Till salu

Ett stenkast från hamnen finns UPM-Kymmenes pappersfabrik, som legat Nautors öden och äventyr mycket nära under båtföretagets 30-åriga existens. I 25 år i egenskap av ägare. Vad har då papper med lyxjakter att göra, kan man fråga sig. Frågan var justifierad redan för 25 år sedan och är fortfarande aktvell. Nautors ägare UPMKymmenes VD Juha Niemelä meddelade i somras via pressen att bolaget är till salu. Att Niemelä gick ut via Dagens Industri och meddelade att Nautor var till salu var antingen ett ordentligt snedtramp eller så ett tecken på hur svårt det är att finna en köpare med de rätta kvalifikationerna och det rätta priset. Ironiskt nog kostar bolaget antagligen lika mycket som en av de större Swan-båtarna. Nautors Swan har kallats en askungesaga. Som askungen i sagan figurerar Nautors grundare Pekka Koskenkylä och som den goda fén Schauman-bolaget (idag en del av UPM-Kymmene), som räddade bolaget från en ekonomisk katastrof. Koskenkylä grundade Nautor 1966 och företagsidén gick ut på att serieproducera stora havskryssare, vilket ingen vågat sig på tidigare Projektet skulle genomföras genom att kombinera de seketgamla båtbyggartra Ole Emmes har varit VD för Nautor sedan 1982.

FORUM NR 10/9 ditionerna i Österbotten med de bästa konstruktionsritningar som stod att uppbringa.

Swan blev en succé och det såldes 86 stycken Swan 36:or under åren 1966-71. Men det nygrundade bolagets tillväxt bromsades för en tid då Nautors industrihall brann ned 1969. Och det var i detta skede som pappersindustrin lade sina vantar i blöt. För att klara krisen sköt Koskenkvläs tidigare arbetsgivare, skogsbolaget Schauman, till kapital för att ”trygga sysselsättningen i bygden”. Nautor hade ingenting med Schaumans traditionella verksamhetsområden att göra. 1971 fusionerades Nautor med Schauman-koncernen och skulle undantaget några få vinstbringande år bereda skogskoncernen mer bekymmer än gjädjeämnen.

Varumärke 1 världsklass

Då Schauman 1988 fusionerades med Kymmene Oy följde Nautor med. Redan då ryktades det om att Nautor skulle säljas. Den vackra men udda ankungen följde också med då Kymmene i år fusionerades med UPM till UPM-Kymmene.

Swan-båtarna har som produkt odiskutabelt varit en succé som Finland kan vara stolt över. Båtarna är ett av de få finländska varumärkena i världsklass och jämförbart med lyxvarumärken som t.ex. Ferrari eller Rolex. Den sistnämnda sponsorerar de årliga Swan-mästerskapen.

Bolaget Nautor har däremot aldrig varit en vinstmaskin. Nautor måste tillfredsställa världens kräsnaste båtköpare vilket kostar. Båtarnas priser rör sig enligt Nautor från en miljon mk och uppåt. I praktiken blir det mer eftersom en hel del utrustning tillkommer. Varje båt är skräddarsydd ini sista detalj enligt köparens önskemål.

Ju större båt desto större är köparens kvalitetskrav. Frågan är om inte det inte är att elda kvaliteten år kråkorna att producera båtar kring 40 fot. Med sin toppkvalitet kunde Nautor plocka russinen ur kaan och enbart koncentrera sig på de verk Nautors omsättning och vinst

Mina efter finansiella poster N 1990-9 150. a jiill 1990 1991 1992 1993 1994 1995

Källa: Patent och registerstyrelsen. 1895: Noutor

Nautors vinstprocenten bar legat mellan -4Y4 och +34 under 90-talet. Det är inte tillräckligt för ett bolag i en bögriskbransch som lyxsegelbåtar.

FORUM NR 10/9 » utvecklas och levereras a ström, som gjort skräddarsy vdda pro fåt Nautor i 25 år. Ström berättar: “Idag finns det avancerade dimenneringsmetoder, men man måste “Veta vilka belastningar en båt utsätts fö haven. Under Whitbread Roundy; ) Hävlingen 85-86gjorde Staten ka forskningscentral VTT mätning uppdrag av Nautor grav kappseglings si världens mes 19 2 ligt stora och lyxiga båtarna. Nautor håller nu på att lansera sin största serieproducerade modell någonsin: 100 Plus. Prislappen på den är 40 miljoner mk.

Lyxigt visitkort

Det fanns en tid då Nautor var den enda som byggde segelbåtar över 40 fot i serieproduktion. Men idag flåsar ett antal båtbyggare — bl.a. Sweden Yachts, franska Beneteau, Finngulf och danska X-Yachts — Nautor i nacken gällande kvalitet i det mindre båtsegmentet. Till avsevärt lägre priser.

Någon dividend har ägaren under de senaste åren inte fått — tvärtom har UPMKymmene varit tvunget att stöda bolaget finansiellt. Nautor är en belastning för det stora skogsbolaget eftersom det skapar mycket lite mervärde åt skogsbolaget och kräver oproportionerligt mycket resurser, Nautors omsättning är blott 0,3 procent av UPM-Kymmenes.

Hos Kymmene var Nautor ett slags visitkort. Papper är papper men alla båtar är inte Swan. Historien om tidigare Kymmene-VD:n och Nautors styrelseordförande Gay Ehrorooth på besök i London City är legendarisk och flitigt använd som argument för att UPM-Kymmene skall förbli båtbyggarens ägare. Pappersindustridirektören Ehrorooth behandlades kyligt av en engelsk bankdirektör — men då han nämnde att han var styrelseorförande i lilta Nautor, då blev det invitation till bankirens privatklubb.

Ny ägare? Men vem skulle då vara en lämplig ägare till Nautor? Emmes svarar ”UPM-Kymmene har varit och är en bra ägare. Det har en stark finansiell bakgrund och har gett oss fria händer att förverkliga våra projekt. Men jag inser att INautor tar & proportionerligt mycket tid för ett stort bolag som UPM-Kymmene eftersom vi utgör under en procent av koncernens omsättning”

Han fortsätter:”En bra ägare för Nautor skall ha en god finansiell struktur, eftersom denna bransch har stora vågrörelser. Dessutom vore det bra om det hade stark kunskap i marknadsföring”

Emmes säger att ägaren inte nödvändigtvis behöver vara i båtbranschen och att han känner till lämpliga ägare. Vilka de är vill han inte kommentera. Han verkar lite förnärmad över att VD Juha Niemelä via pressen meddelat att Nautor är till salu.

Styrelseordförande för Nautor, vice VD i UPM-Kymmene Martin Granholm sade i förra numret av FORUM att UPM-Kymmene har ett stort ansvar eftersom Nautor är Pedersöre kommuns största arbetsgivare. Man kan sålunda utgå ifrån att UPM-Kymmene inte kommer att släppa Nautor vind för våg. Men ett sökande efter en ägare pågår och har pågått redan i många år. en start Nya vespa ur då procent jaggi 45 miljon en ne ropeiska scooi

Ragnhild Artim espan femtio!

VESPAN HAR FYLLT FEMTIO, OCH UPPLEVER EN NY BOOM. “‘GETINGEN” SURRAR NU VIDARE MOT NYA BRAVADER å familjen Piaggios stridsplans fabrik i Ponradera nära Pisa bomb raderades under andra världs kriget, och bolaget efter fredsavtalet förbjöds fortsätta flygplanstillverkningen, gjorde man en dygd av nödvändigheten och började tillverka scooters i stället. Flygplansingenjören Corradino D'4scino lekte fram konceptet ‘motoriserad cykel” med vind- och stänkskydd framtill. Idén var att massproducera ett billigt lättrörligt fordon. som alla (speciellt tänkte man på gifta par) skulle ha råd att använda. Resultatet var 1946 lanserade Vespa. Ursprungligen skulle fordonet ha döpts till Paperino (Kalle Anka på italienskal). men då Enrico Piaggio såg den fartfyllda designen tyckte han att scootern mera liknade en geting.

Vespan, ‘Getingen’, som fyller 50 i år, blev inte bara en produktsuccé. utan också en ikon för hela den italienska efterkrigsindustrin. Mer än ett billigt fordon för äkta makar blev Vespan flickjaktsfordon för tonårspojkar, och en symbol för en ny erotisk frihet. 1953 fick Vespan världens längsta och bästa reklamsnutt som viktigt instrument i Audrey Hepburns genombrottsfilm Prinsessa på vift.Vespan blev en stor celebritetsfavorit med användare som John Wayne, Jean-Paul Belmondo och (självfallet) Marcello Mastroianni. I filmen La Dolce Vita 1960 var det en Vespa celebfotografer nas prototyp Paparazzo jobbade från, och i mitten av 60-talet var scootern tonårsgrupperingen Mods’ fordon (Rockers, som vi minns, körde funga motorcyklar).

Redan år 1948 fick Getingen också en nyttotrafiksyster i lasttrehjulingen Ape. ”Biet’. Piaggio har genom decennierna lyckats hålla legenden levande, och lagom till jubiléet den 20 september lanserades den 90:de Vespa-modellen, ET2. Dess 50 kubiks tvåtaktsmotor är den första tvåhjulingsmotor någonsin som utrustats med bränsleinsprutning som ger mindre utsläppoch låg bränsleförbrukning.

Piaggios styrelseordförande sedan 1993, Giovanni (Fiat-JAgnelli, som har äran av Vespornas nya boom. är idag bekymrad över trenden mot allt snabbare tvåhjulsfordon: Piaggio har nalkats EU med förslaget att förbjuda de boosterset som trissar upp scootermotorer till 100 km/h i stället för de 45 km/h som de är gjorda för. iaggio är inte lika profitabel som vesporna är populära: lönsamheten har varit förvånansvärt svag, men har under Agnellis ordförandeskap stärkts. Totalförsäljningen senaste år uppgick till 564 000 enheter.

För vespisti, scooterägarna, är ett problem — ägandet. Var tredje ny scooter i Italien blir stulen det första året, tjuvlarm till trots. Det kompakta formatet som är fordonets trumf är också dess risk. & FORUM NR 10/96

Utgiven i Forum nr 1996-10

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."