Swing it, direktörn
av Bo Ingves Forum 2014-07-08, sida 11, 28.08.2014
När jazzbasisten Patrick Furu som doktorand forskade i strategiskt ledarskap vid Hanken i slutet på 1990-talet, slog det honom att jazzorkestern kan ses som ett företag i miniatyr.
BO INGVES TEXTA BILD X De senaste 15 åren har Furu spunnit vidare på insikten, och bland annat utvecklat en utbildningsmetod där ett jazzband används som en konkret metafor för företaget.
”Musikerna har sina roller och kompetenser, precis som i ett företag. Melodin är strategin och sedan ges det utrymme för musikerna att improvisera kring den. Följden är att sången får liv och kan bli något helt nytt. Ändå följer den hela tiden grundstrategin”, säger Patrick Furu, direktör för Hanken SSE Exectutive Education och nyutnämnd ämneschef i konstadministration vid Sibeliusakademin.
Han konstaterar att de ledarskapsmodeller som skapades för 100 år sedan tacklar komplexitet med hjälp av noggrann organisation och kontroll.
”De ger inte utrymme för individuell kreativitet och rimmar illa med att den globaliserade företagsvärlden blir allt komplexare”
Exportvara. Furu är amatörmusiker på god nivå och började för ett tiotal år sedan på allvar forska i det som han kallar för jazzledarskap. För ett år sedan gav han ut boken Jazzia johtamiseen — Anna osaajienloistaa (Jazzledarskap - Låt experterna lysa).
”Motsvarande ledarskapstankar finns givetvis runt om i världen. Men jag har dragit kurser i ett dussintal länder, inklusive Nordamerika och Asien, så vi ligger nog ganska i framledet”
Det nya, sett ur en strikt vetenskaplig synvinkel, är enligt Furu att ledarskap inte är att försöka klona anställda till varandras kopior.
”I stället borde man bygga på personalens kompetenser i en kontinuerlig, kreativ process. Precis som i jazzbandet. Då kan man på riktigt nå de mångomtalade synergier företagsledare älskar att nämna. Men med traditionella ledarskapsmodeller är det omöjligt”
Språket centralt. Furu har identifierat fyra element som ligger i kärnan för att en ledare på ett positivt sätt ska kunna utnyttja den kompetens som finns i företaget.
”För det första gäller det att ha ett gemensamt språk, i det här sammanhanget egentligen begreppsvärld. Då man till exempel åt jazzmusikanterna säger ”bossa novaj förstå de vad det är frågan om, fast kanske inte på exakt identiska sätt. Därför kan slutresultatet bli något verkligt kreativt.”
Furu är egentligen förvånad över hur stor betydelse språket har.
”När New York halverade brottsligheten gick man inte ut med att ”nu jagar vi brottslingar effektivare än tidigare; utan att ‘vi vill bygga en bättre stad”
Språkets makt påverkar på många olika plan, vilket till exempel förra Nokiachefen Stephen Elops berömda yttrande om operativsystemet Symbian som ”the burning platform” visade.
”Uttalandet följde den gamla skolans tanke om att skapa en ‘sense of urgency” (krismedvetenhet. red.anm.), men skapade enbart negativa känslor hos både anställda och kunder. Modern neurovetenskap visar att panik stänger av en stor del av vår hjärnkapacitet.”
Tolka mindre. Det andr 2”
En chef måste veta nä kan leda till något verkligt innovativt. Även den bäste kan göra sina misstag, det visar inspelningar med många jazzlegender”
Tro. Furu sjöng som tonåring Tutti frutti i ett band och minns att rocksången kändes banal. ”Men när jag insåg att Little Richard sjunger den som om den vore världens bästa sång hände det något i hjärnan och låten började svänga. Det fjärde elementet är alltså att du måste tro på dig själv och på vad du gör”
Funkar. Jazzledarskapsutbildningen ges mest i företag, så gott som uteslutande för chefer.
”Det roliga är att det alltid funkar. I USA hörde jag kommentarer att det är fascinerande att en utlänning kommer och berättar om deras kulturarv. Jazzen spelar tyvärr i dag en undanskymd roll i det amerikanska samhället”; säger Furu.
Fast Asien har en annan musiktradition är musik i sig ett universell elementet är att en ledare ” språk som så gott som alla ska lyssna aktivt. den kan släppa loss och har ett förhållande till. ”Manmåsteförståvar- = Ze fria tyglar åt dem ”Estetiska upplevel för någon säger vad den säger. Ofta gäller det att försöka släcka den rationellt utvärderande tanken och helt ställa in sig på att försöka förstå den andras tankegång” säger Furu.
Han betonar att det kräver övning, men att det ilånga loppet sparar tid att sätta sig in iden andras situation.
”Det andra alternativet är att man själv tolkar, i praktiken ofta misstolkar, det sagda”
Stöd. Det tredje elementet är att man både ska kunna ge och ta emot stöd.
”När en musiker spelar solo i jazzbandet kompar de övriga. Kompet gör sitt bästa för att solisten ska lysa och solisten får samtidigt nya idéer. När man i ett företag frågar varför inte andra tar initiativet, beror det oftast uttryckligen på att ett sådant stöd saknas.”
Jazzbandet behöver också en rollfördelning.
”En chef måste veta när den kan släppa loss och ge fria tyglar åt dem som kan sina saker. Chefens roll är att kunna förenkla saker. Man ska alltså ge ramar men inte detaljer”
Jazzledarskap innebär ändå inte att alla hela tiden ska vara glada och nöjda.
”Det finns beteenden sominte är önskvärda och som chefen, bandledaren, måste sät ta gränser för”
Till exempel i ett jazzband kräver en låt en viss struktur och att musikerna känner till vissa konventioner enligt vilka man spelar.
”Men misstag är inte något allvarligt oc som kan sina saker.
ser ska inte underskattas. Musiken har en effekt;
Furu ber också ofta publiken ge bandet en ny strategi i form av en ny låt.
”De flesta kommer med kända låtar typ Yesterday, som musikerna improviserar kring. När publiken hör att alla musikerna kanske inte ens spelat sången tidigare är häpnaden stor. Lika fördomsfritt som musikerna ska också en chef förhålla sig till nya tankar”; säger Furu. m
Inästa nummer av Forum bekantar vi oss med hur hästar används i chefsutbildningar.
JAZZLEDARSKA = Utbildningen har skapats av jazzbasisten Patrick Furu, akademisk direktör på Hanken. = Dengårut på att en grupp jazzmusiker ges en strategi i form av ett enkelt arrangemang av en sång.
sm När publiken, vanligtvis personer i chefsposition, känt igen sången börjar musikerna förbättra strategin genom att låta kreativiteten flöda kring grundtemat.
= Sedan berättar musikerna vad som skedde i låten och publiken får ge sina synpunkter, fråga och diskutera den dynamiska process de just hade sett och hört.
= Jazzledarskapsutbildningar har förutom i Finland getts i Sverige, Danmark, Estland, Lettland, Tyskland, England, Ryssland, Holland, USA och Asien.
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 7-8 2014