Utgiven i Forum nr 1995-13

Syd-Korea lägger in en högre växel

av Christian Schönberg Forum 1995-13, sida 09, 19.10.1995

Taggar: Orter: Syd-Korea

ör närvarande produ cerar Syd-Korea 2, miljoner bilar per år, av dessa 55 procent av märket Hyundai. I landet tillverkas klart fler bilar än exempelvis i Storbritannien eller Italien vilket innebär att man ligger på femte plats i den världsomspännande produktionsligan.

Koreaner siktar på tredje plats

Koreanerna har fått gratis draghjälp av den starka yenen som sänkt de japanska bilarnas konkurrenskraft vilet i sin tur fört med sig en formidabel exportboom för Hyundai & Co. I fjol exporterades 800 000 bilar från Syd-Korea fördelade på Hyundai 5420, Kia 2890, Daewoo 1520 samt Ssangyong och Asia gemensamt 390. Av de fem koreanska bilproducenterna uppvisade dock endast Hyundai Motor Company under fjolåret ett positivt resultat (före skatt) vilket ger företaget avgjort bättre möjligheter än konkurrenterna att investera i produktionsanläggningar och utveckla nya modeller.

Om tre år räknar koreanerna med att produktionskapaciteten nått 4,7 miljoner enheter mot nuvarande 3.5 miljoner (enl. Automotive News) per år. Går allt som planerat kommer kapaciteten att växa till 5.4 miljoner bilar år 2000, om det planerade samarbetsprojektet mellan Samsung och Nissan går i lås. Produktionsmängden skulle då föra landet förbi Frankrike och Tyskland till en tredje plats efter Japan och USA. Hyundai har för egen del ställt upp ett ambitiöst mål — att bli en av de tio största biltillverkarna i världen, För att nå sitt mål planerar företaget bygga tio bilfabriker utanför Syd-Korea och därutöver presentera en ny bilmodell varje år.

Rivstart

Hyundai fick en flygande start i Finland vid introduk Forum nr 13/95

Syd-Korea lägger in en

HÖGRE VÄXEL

Christian Schönber od = FÄLG SN |

Enligt långsiktsplaneringen skall Hyundai Motor Company år 2000 vara en av de tio mest produktiva biltillverkarna i världen.

Nya Hyundai Elantra som presenteras i Finland mot slutet av åre har en 1,8 liters Twin Cam-motor med 16 ventiler på 126 hk under huven. Bilen har bl.a. en modern säkerhetskorg med extra krockförstärkningar i dörrar och dubbla säkerhetsbågar i takkonstruktionen.

i i | Ar 2000 har Hyund iotors Corporation utvecklingsenheter både i USA och Europa och satsar 7 procent av omsättningen på FoU.

tionen hösten 1991 men togs snabbt ner på jorden i samband med lågkonjunkturen som slog hårdast mot de små och relativt okända märkena.

Den koreanska bilen för nu en hård kamp för att ta tillbaka förlorad mark. Hos importören Kor-Motors Oy räknar man med att läget kommer att stabiliseras i och med nya Elantra eller senast vid årsskiftet då den nya farmarmodellen presenteras för allmänheten. Försäljningsstatisliken visar att det är just farmarmodellerna som ökar mest i vårt land för närvarande.

Misstänksamhet bromsa — Vårt största problem är fortfarande misstänksamheten mot koreanska varor som klart bromsar köpbesluten, säger försäljningschef Matti Unhola. SydKorea är inte längre ”billiglandet” som prånglar ut lågprisprodukter på världsmarknaden. De koreanska bilarna håller nämligen i stort sett samma kvalitetsoch prisnivå som övriga konkurrenter.

Nya Elantra är byggd enligt senaste teknik. Bl.a. har bilen en modern säkerhetskorg med extra krockförstärkningar i dörrar och dubbla säkerhetsbågar i takkonstruktionen 7 procent på FoU

Hyundai har beslutat satsa 7 procent av omsättningen på forskning och utveckling fram till år 2000. Då skall företaget ha egna utvecklingscentraler i såväl USA som Europa.

Förutom 30 återförsäljare och 47 servicepunkter i Finland har Kor-Motors försäljnings- och serviceansvaret för bilarna i såväl Balticum som S:t Petersburg. För närvarande är Posten Finland Ab företagets största kund. 350 högerstyrda. automatväxlade bilar ser nämligen till att den lokala postutdelningen fungerar till belåtenhet runt om i landet. 9

Utgiven i Forum nr 1995-13

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."