Te Aviv - Staden med mest startups
01.04.2014Ett besök i Tel Aviv börjar och slutar på precis samma sätt: du uppvisar ditt pass. Inte en eller två gånger. Inte ens tre gånger räcker till.
Vid ankomsten räcker ena handens fingrar nätt och jämnt, vid hemfärden räcker inte mina egna händer till. Huruvida gränsbevakningen, tullen och andra diverse myndigheter finner min nuna särskilt intressant framkommer inte. På Israels gränskontroller är ingen ovänlig, men fåordighet verkar vara en dygd.
Mellan dessa passeskapader hinner vi trots allt också bekanta oss med staden Tel Aviv, inte bara dess moderna flygplats Ben Gurion.
Tidig november bjuder på sol och värme i lämpliga mängder. Vi bor på ett av de otaliga hotellen vid den flera kilometer långa stranden och har fantastisk utsikt mot östra Medelhavet.
Ett annat veritabelt alternativt hade varit Cinema Hotel eller Center Chic Hotel alldeles i centrum vid Dizengoff Square – bägge två praktexempel på den dominerande Bauhausarkitekturen.
Tel Aviv är grundat så sent som 1909! Stadsbilden är med andra ord rätt ny och de mest typiska husen i staden representerar Bauhausstil, föregångaren till funktionalism.
De omkring 4 000 byggnaderna från 1930- och 1940-talen bildar den så kallade Vita staden som är upptagen på Unescos världsarvslista. Strax söder om Tel Aviv, på gångavstånd, finns Jaffa som har flera tusen år på nacken. I Jaffa kan man ströva omkring på smala gränder, med synligare muslimska inslag i stadsbilden.
I Tel Aviv är över 90 procent av befolkningen judar, men till skillnad från till exempel Jerusalem är Tel Aviv en modern och förhållande- vis västerländsk stad: Israels ekonomiska centrum med landets börs. Tel Aviv bjuder på bra shopping, särskilt i kvarteren kring gatorna Dizengoff och Rothschild, samt i stadsdelen Neve Tsedek som är stadens äldsta del med byggnader från sent 1800-tal.
Restaurangutbudet är superbt. I vart och vartannat gathörn finns matställen, det ena mer inbjudande än det andra. Det är svårt att bestämma sig för var man skall äta, de goda alternativen är många. Social Club, Goocha, Shila och Bread Story borde åtminstone inte göra dig besviken.
Människor sitter på uteserveringar och diskuterar, skrattar, lever livet. Tanken slår mig: absurt att våld, bomber, missiler och krig är vardag i Gaza bara 70 kilometer söderut, och i Syrien ett par hundra kilometer mot nordost. I Tel Aviv märks denna misär inte på något sätt.
Israel är ett till ytan litet land, ungefär som Kajanaland eller Slovenien. Det ger goda möjligheter att göra upptäcktsfärder från Tel Aviv. Vi använder buss och taxi, men att hyra bil kan potentiellt vara ett bättre drag.
Döda havet ligger cirka 100 kilometer mot sydost och är en obeskrivlig upplevelse. Till och med den sämsta simmaren hålls flytande! Här kan det löna sig att minnas att man inte får hoppa i plurret precis var som helst: Mineral Beach rekommenderas.
Efter att man simmat omkring under gassande sol, drygt 400 meter under havsytan med utsikt mot bergen i Jordanien, lönar det sig att styra kosan mot Jerusalem.
Förintelsemuseet Yad Vashem är troligen det intressantaste och dystraste museet jag någonsin satt min fot i.
I Gamla staden spatserar vi omkring i timtal, ändå känns det som om besöket blir för skyndsamt. Till skillnad från Tel Aviv är stadsbilden i Jerusalem äldre och slitnare.
Religionen – må det så gälla judendomen, kristendomen eller islam – syns, hörs och känns. Det gör den knappt gör i Tel Aviv – stadens dryga 500 synagogor till trots.
Den tredje och sista kvällen bjuder Tel Aviv på en stor överraskning. Nära busstationen stöter vi på en gata som namngetts efter Finlands huvudstad, Rehov Helsinki.
Finnair flyger mellan Helsingfors och Tel Aviv ett par gånger per vecka, och för en biljett tur-och-retur får man punga ut med cirka 300 euro. Mazel tov!
Jesper von Hertzen Tel Aviv