Textiluthyrning— bransch på frammarsch
Forum 1969-02, sida 16-17, 29.01.1969Taggar: Bolag: Lainapeite & LainatekstiiIi Oy Teman: textil
Textiluthyrning — bransch p frammarsch
Uthyrning av presenningar, lakan, dynvar och arbetskläder håller på att bli affärsrörelser av stora mått. Vi har i detta nu tv större företag, som sysslar med verksamhet av Lainapeite och Lainatekstiili Oy.
Direktör S. Kuhlberg på Lainapeite, som specialiserat sig på enbart uthyrning av presenningar, säger såhär till Forum — Vi strävar till sådana priser, att det för våra kunder blir fördelaktigare att hyra presenningar än att köpa egna. Och denna idé förefaller att vara lyckad. Vi startade 1957 i liten skala, idag har vi tiotusentals presenningar, som är uthyrda nästan för jämnan. Presenningsduken är av nylon, bestruken med en specialblandning, baserad på det syntetiska gummiämnet Neoprene.
— Vår kundkrets består främst av byggnadsföretag, sågar och dessutom företag i transportbranschen. Byggnadsfirmorna behöver kontinuerligt stora lager presenningar av olika storlekar för att täcka in halvfärdiga byggnader, skydda fasader Osv.
— Sågarna täcker trävarulagren med våra presenningar och i transportbranschen används presenningarna för långtradare och fartyg, Ni ser Lainapeite-presenningar utomlands, ni ser dem på landsvägarna mellan Rovaniemi — Helsingfors och Åbo — Hamburg etc.
Och hur låga skall då uthyrningsprisen vara för att det skall vara fördelaktigare att låna än att skaffa sig egna presenningar?
Vad betalar kunden — Kunderna betalar mellan 40 och 90 penni per presenning per dygn, beroende på storleken. Vi har standardstorlekar, såsom. 3,5 5,75 meter, 5,3 x 7 meter och 6 x 9 meter. Den mest efterfrågade storleken är 5,3 x 7 meter och för den betalar kunden 50 penni per dygn. Storlek 3,5 x 5,75 meter kostar endast 40 penni per dygn. Kunden faktureras en gång i månaden.
16 Forum “2/6 den här formen,
Lainapeite har idag 44 »depåer» i olika delar av landet, från Rovaniemi i norr till Hangö i söder. Kunden får själv avhämta presenningarna från depåerna. I regel fås presenningarna genast.
Före utgivandet till kunden kontrolleras presenningarna. I Lainapeites lappningsverkstad i Borgå rengörs presenningarna, eventuella hål lappas, slitna rep ersätts med nya osv. På detta sätt sköter Lainapeite rationellt om underhållet av presenningarna, ett arbete som för den enskilda presenningsägaren innebär betydande kostnader.
I och med att den nya presenningsfabriken i Messukylä utanför Tammerfors kommer i gång på allvar, växer kapaciteten betydligt. Fabriken i Messukylä siktar också på en omfattande export, som redan har kommit i gång. Bland annat Västtyskland tillhör avnämarländerna. Nya marknader, bl.a. Kanada undersöks som bäst. Både Lainapeite och fabriken i Messukylä går i Tampellas regi.
Idén med uthyrning av dethär slaget kommer ursprungligen från ’ Sverige, Danmark och USA, där systemet redan är så utvecklat att något eget presenningslager i företagen sällan förekommer. Möjligheten att hyra presenningar gör att företagen sparar stora investeringsutgifter, lagerutrymmen och reparationskostnader samt att de inte behöver ha presenningen liggande, då den’ inte behövs. Säsongvariationerna är påtagliga, sålunda är senhösten den klart livligaste tidpunkten.
»Rent linne utan tvätt»
Lainatekstiili Oy i Tavastehus har specialiserat sig på uthyrning av lakan, dynvar och handdukar, Verkställande direktören dipl. ekon. Max Molin omtalar att företaget idag har cirka 800 fasta kunder och att deras antal kontinuerligt stiger.
Vid betonggjutningsarbetena på Helsingfors nya flygstation kommer lånepresenningar till flitig användning.
Kundkategorierna kan delas upp i a) hotell och restaurange b) sjukhu c) industrin
Till den första gruppen räknar Lainatekstiili 200 hotell och restauranger.
»Rena arbetskläder och linnen utan tvätt», kunde kanske sägas vara Lainatekstiilis devis. Dipl. ekon. Molin bar räknat ut de fasta och rörliga kostnader som ett hotell, ett sjukhus, får räkna med för ett eget tvätteri och det är på basen av de kalkylerna som Lainatekstiili har gjort upp sin prissättning. Lainatekstiilis priser skall med andra ord »locka» kunderna att utnyttja Lainatekstiilis tjänster framom att öppna eget tvätteri.
Sparar kostnade — Ett hotell med 200 bäddar där man i medeltal byter linnen tre gånger i veckan får räkna med utgifter på 120016 mk i året om man håller sig med egna textilier. Lainatekstiili Oy förser samma hotell med rent linne för 84 000 mark i året. I priset ingår tvätt, strykning, hyra och rabatter samt transport av textilier. Genom att anlita oss, säger ekon. Molin, så spar hotellet ifråga personal, utrustning, investeringskostnader för eget tvätteri, och lagerutrymmen.
Lainatekstiilis tvätteri tvättar idag 10—11 ton tvätt på 16 timmar. Företaget strävan till att inom en snar framtid att tvätta upp till 20—25 ton på 16 timmar. Företaget sysselsätter redan nu 125 man som arbetar i två skift, av dem är 90 sysselsatta på tvätterisidan.
Lainatekstiili köper in sina tyger till textilierna i parti oc låter lokala småfabriker sy varorna. Omkostnaderna är små, Lainatekstiili betalar i stort sett bara för arbetslönen.
Vad betalar då kunden? .
Dir, Molin nämner som exempel: 84 penni för ett lakan. Faktureringen sker en gång per månad, kunden betalar per 14 dagar netto. Lainatekstiili ger 30 procent rabatt om månadsfaktureringen överstiger 5 900 mark. Uthyrningsverksamheten är idag jämnt utspridd över hela landet i proportion till folkmängden. Då transporten ingår i hyran betyder det att Lainatekstiili har ett utbyggt reguljärt transportnät: Containertrafik till Helsingfors (från Tavastehus där företaget har sitt centrum) sju gånger i veckan, och dessutom turer till norra och västra Finland enligt behov bl.a. 2 turer/vecka till Rovaniemi, regelbunden trafik till Lahtis, Tammerfors, Åbo, Kotka och Jyväskylä.
Växande omsättning
Framtiden inom branschen — Ja vi kan inte annat är se ljust på den, myser dir. Molin. Vi började i juni 1965. Det månaden tvättade vi 700 kg textilier. I december 1967 var siffran 109 000 kg och i april 1968 170 000 kg.
— Våra kolleger utomlands har kunnat visa upp samma fantastiska frammarsch. I Danmark har man hållit på med rörelser av samma typ i 75 år, där finns ett tiotal fabriker som tvättar 15 000 ton per dag! I Amerika har det största tvätteriet 12 000 lastbilar enbart för transporterna!
I motsats till Lainapeite är Lainatekstiili inte fusionerat med Tampella utan ett helt privat företag. I “dagens läge investerar Lainatekstiili sin vinst i utvidgning, varför årsvinsten inte ännu syns »i siffror». Oo
Forum 2/69 17