Tiimari — annorlunda pappershandeln
av Peter Nordling Forum 1987-13, sida 15, 10.09.1987
Taggar: Bolag: Tiimari Teman: företag
Tiimari — annorlunda pappershandel
Kläder och pappersvaror under samma tak är det senaste i shop-in-shop-väg. Timari-kedjan här öppnat en pappers- och gåvoaffär i samma utrymmen som en av Seppäläs beklädnadsaffärer i Helsingfors.
taget Tukkutiimi Oy, som är partihan deln bakom Tiimari-butikerna, har Tiimari och Seppälä mycket gemensamt. Bland annat riktar sig båda företagen till en ung publik och detta räknar man med att kunna dra nytta av. Visar sig experimentet lyckat är det möjligt att Tiimari och Seppälä flyttar in under samma tak också på andra ställen.
— Något intimare samarbete är det dock inte frågan om. Vi har endast gemensam ytterdörr. I butiksliokalen skiljs de två affärerna åt genom hyllor och dekoration.Finessen är att vi kan dra kunder åt varandra, säger Sulkava.
Han räknar med att 2 300 mänskor i snitt dagligen besöker Tilmari-butiken och att minst lika många lockas till lokalen av Seppälä.
Sulkanen berättar att varusortimentet i den nya affären kommer att skilja sig från det beprövade i andra Tilmari-outiker. Man gör ett försök med unika produkter och branschnyheter.
Butiken, som har er golvyta på 300 m? och ett dussin anställda, beräknas omsätta mellan 7 och 8 Mmk under det första året. Samarbetsprojektet med Seppälä är Tiimari-kedjans 67:e affär och den fjärde i Hel singfors.
FÖRUN, 13/198 ÉE nligt Kari Sulkanen, VD för Lahtisföre Gymnastiklärarens verk
Tiilmarikedjan är resultatet av förre gymnastikläraren Kari Sulkanens intresse för affärer. Fortfarande verksam som gymnastiklärare grundade han sin första bokhandel i Lahtis år 1971. Då var namnet Tilmari inte ännu påtänkt. Och konceptet var ett annat än idag. För att kunna slå sig in på marknaden var Sulkanens bokhandel en lågprisbutik.
Småningom blev butikerna fler och fler och 1975 då Sulkanen drev över tio bok Tilmari-kedjan är VD Kari Sulkanens livsverk. Det började med en lågprisbutik 1971. Då arbetade han själv som gymnastiklärare.
Idag är billigstämpeln bortvättad och Tilmariaffärerna satsar på att sälja sådant som andra inte har.
handlar grundades partihandeln Tukkutilmi, som ägs av Kari Sulkanen, hans fru och barn. Butikerna döptes till Tiimari och köptes av Tukkutiimi.
Idag är butikerna alltså 67 till antalet. Hälften av dem är Tukkutiimiägda medan resten ägs av privata företagare som köper sina varor från kedjans partihandel och utnyttjar företagets inrednings- och andra tjänster.
Sulkanen berättar att man efter etableringen på marknaden tvättat bort billigstämpeln men att strävan är att fortfarande hålla priserna under marketnivå. Nu har Tiimaributikerna specialiserat sig på pappersvaror och gåvoartiklar. Kunderna utgörs i främsta rummet av ungdomar och kvinnor.
Tukkutiimi omsatte ifjol 175 Mmk och visade upp en vinst på drygt 600 000 mark. Det verkliga resultatet torde ligga mellan 2,5 och 3 Mmk. För innevarande verksamhetsår, som tar slut den sista oktober, räknar Kari Sulkanen med en omsättningsökning under tio procent till 192 Mmk. Tilmaributikernas årsförsäljning ligger något över 150 MmKk.
Snabba snickare
Under årens lopp har en speciell Tilmariimage utvecklats.
— Produkterna är till 60 procent sådant som andra affärer inte har och vi strävar till att ytterligare öka andelen eget, berättar Sulkanen.
Han tror att taket kommer emot ungefär vid 80 procent, eftersom en mapp alltid är en mapp och en kulspetspenna alltid e - kulspetspenna. Det här kräver ett aktiv agerande på inköpssidan och Tukkutiimi har fyra personer som en stor del av året är på resande fot för att få hem det senaste från bl a Paris och New York.
Allt inrednings- och dekorationsarbete görs av Tukkutiimis eget folk. I anslutning till huvudkontoret i Lahtis har företaget en egen snickeriverkstad med 6 heiltidsanställda snickare som bygger butiksinredningar i fyra storlekar, allt enligt bottenplaner som Sulkanen själv ritar.
Enligt Sulkanen tar det tio dagar för snickarna att göra inredningen till en butik på 500 m? och ytterligare en vecka för företagets personal att dekorera och ställa fram varor tillsammans med butikspersonalen. Det betyder att en ny butik kan öppna drygt två veckor efter det att man funnit en lämplig lokal.
Sulkanen betonar fördelen av att ha egna snickare och annan inredningspersonal.
— Det är en garanti för att arbetet löper snabbt och flexibelt. Och vi har faktiskt funderat på att anställa flera snickare, säger han och tillägger att det här en en viktig orsak till att kedjan klarat sig så bra som den gjort. Peter Nordling 15