Toapapper kan inte digitaliseras

av Torsten Fagerholm Forum 2015-06, sida 07, 18.06.2015

Taggar: Personer: Petri Helsky

Toapapper kan inte digitaliseras

Petri Helsky, 49, tillträdde som vd för Metsä Tissue och som medlem av Metsä Groups ledningsgrup i april. Han har en bakgrund på Kemira i Hongkong, som vd för segmentet Paper.

Mjukpapper har stabil, icke konjunkturkänslig efterfrågan. Finns tillväxtpotential? Förbrukningen av hushålls- och hygienpapper samt matlagningspapper är intimt kopplade till allmän välfärd och ekonomisk tillväxt. Användningen ökar då samhällets välstånd samt hygiennivå tilltar. I Europa ligger den årliga snittförbrukningen på tio kilo per person, och en tillökning äger rum framför allt i Östeuropa.

Då ekonomin växer väljer kunderna produkter av högre kvalité. Globalt ökar försäljningen av mjukpapper nästan fyra procent per år.

Bevarar ni fokus på Nord- och Östeuropa, eller vill ni erövra marknader söder om alperna? Vårt huvudsakliga affärsområde sträcker sig rån Norden till alperna. Våra produkter används i mer än 30 länder, både privat och professionellt. Inom matlagnings- och bakplåtspapper är vi global ledare, med hela världen som marknad. Det lönar sig inte att transportera toalettpapper längre än 500-600 km från fabriken.

Är miljöcertifiering (Svanmärke) viktigt för konsumenten?

Ungefär två tredjedelar av finländarna, svenskarna och norrmännen upplever miljömärkning som viktigt. I Danmark är motsvarande andellite lägre, men miljömedvetenheten är betydelsefull även där. Inom B2B kräver kunderna miljörmärkning och certifiering för att uppfylla sina egna procedurer och kriterier. Vår tillverkning är ansvarsfull och hållbar, med returfiber samt färskfiber från certifierade skogar som råmaterial.

Hur miljövänliga är pappershanddukar? De är återanvändbara, 100 procent nedbrytbara. Utav alla dagligvaror har mjukpappret ett re lativt lätt ekologiskt fotavtryck. En finlända res årliga bruk av mjukpapper motsvarar ett kolfotspår på ett halvkilo nötkött, eller en bilre sa på 75 km. Finska och europeiska skogar växer snabbare än de avverkas, rentav 40 procent i Finlands fall.

Utmanas era brands av private labels?

Vi har starka varumärken överallt i Europa. Metsä Tissue kanske inte klingar bekant i finländska öron, men nästan alla känner till Lambi och Serla och allt fler är medvetna om Saga-matlagnings- och bakplåtspapper. Lambi är Nordens mest köpta toalett- och hushållspapper, och många minns fortfarande reklamsloganen ”Serlaa sen olla pitää - Serla bör det vara” Vi levererar också skräddarsydda mjukpapper åt dagligvaruhandeln under egna varumärken.

Förbrukas allt mer hygienpapper på arbetsplatser, sjukhus, hälsovård, hotell, restauranger?

Javisst. I Västeuropa är tillväxten rätt så moderat, den starkaste tillökningen sker inom handtorkprodukter. I Östeuropa är tillväxten snabbare, inom samtliga kategorier.

Gynnas branschen av hygienmedvetande, via fågel- och svininfluensa?

Under svininfulensaepidemin, då handhygien var på tapeten, tvättade folk händerna betydligt mer omsorgsfullt. Nu några år senare har saken igen fallit lite mer i skymundan. I fjol undersökte vi vanor inom sju europeiska länder: 8090 procent tvättar händerna efter toalettbesök, även om många fuskar med tvål och omsorgsfulltorkning.

Finnar gillar mjukt vitt papper, Ryssland föredrar färger, mönster och dofter. Vågar vi experimentera?

Konsumenter är individer, varje marknad präglas av egna vanor och preferenser. Nordbor vill framför allt ha mjuk, hållfast papper: produkten får inte sönderfalla vid användningen. Grova toalettpapper håller på att fasas ut från alla marknaden i Europa: produktutvecklingen har gjort sitt och kraven på högre kvalitet ökar. I vissa länder vill man dessutom ännu ha färgat och parfymerat toalettpapper.

Är pappershanddukar mer hygieniska än textilhanddukar eller varmluftstork?

Mjukpapper är det mest effektiva sättet att minimera mikrober på händerna, visar färsk internationell forskning. I tillägg till tvätteknik är handtorkningen viktig. De flesta mikrober trivs där det är fuktigt, därmed kan fuktiga händer ha dubbelt så många mikrober som torra. > MJUKPAPPERSINDUSTRI sm Förcirka15 år sedan gjorde Metsä Tissue förlust och rivalen SCA var mycket nära att köpa upp företaget.

= På senare år har företaget i all tysthet vuxit till miljardomsättning, med en rörelsevinst på 67 procent.

= SCA leder i Europa med 2,5 miljoner ton per år, tvåa är italienska Sofidel, delad tredjeplats innehas av Kimberly Clark samt Metsä Tissue med cirka 700 000 ton var.

FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 62015

Utgiven i Forum nr 2015-06

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."