Utgiven i Forum nr 1971-18

Trivsel och vantrivsel på arbetsplatsen

Forum 1971-18, sida 21, 17.11.1971

Taggar: Teman: trivsel

Trivsel och vantrivsel på arbetsplatsen

Vad är det som påverkar våra insatser I arbetet? Vad är det som motiverar oss? Denna för arbetsorganisation och personalledning fundamentala fråga har av beteendevetare och praktiker besvarats på olika sätt från tid till annan och de varlerande svaren har resulterat I olika chefsstilar och organisationsmodeller.

Bland de senaste och mest uppmärksammade teorierna på detta område är Frederick Herzbergs två-faktor teori om motivation. Tidigare ansågs allmänt att tillfredsställelse respektive missnöje med arbetet var motsatser. Herzberg har emellertid i sina studier analyserat betydelserna av olika faktorer i arbetet och konstaterat att vissa av dem är bestämmande för tillfredsställelsen och andra för missnöjet. De som påverkar tillfredsställelsen Kallar han motivationsfaktorer och de som påverkar missnöjet hygienfaktorer. Motivationsfaktorer är prestation, avancemang, erkännande, ansvar samt arbetet själv.

Hygien faktorer är medarbetarna, de mänskliga relationerna, personalpolitiken, trygghet, arbetsledning och arbetsmiljön.

Lönen är i Herzbergs system något oklar. Den anses vara en motivationsfaktor när den är baserad på prestation men en hygienfaktor när den baseras på anciennitet eller andra grunder utan samband med arbetsprestationen.

Herzbergs teori har legat till grund för många praktiska försök. Här skall relateras en undersökning i en amerikansk kommunal förvaltning, som utförts av dr Lance W. Seberhagen. Man valde för undersökningen ut tre grupper av anställda e lägre kontorspersona lägre chefer och teknisk persona e högre chefer och annan kvalificerad personal

Sammanlagt 178 anställda omfattades av undersökningen och deras inställning till arbetet kartlades med hjälp av ett frågeformulär, vilket var uppbyggt efter Herzbergs teori om motivations- och hygienfaktorer. Man fann att dessa faktorer alltmer tenderade att arbeta oberoende av varandra, såsom Herzberg hävdat, ju mer kvalificerat arbetet och ju längre anställningstiden var. Dock förekom en omkastning såtillvida att ”avan cemang” fungerade som en hygienfaktor, vilket kan bero på.

att befordringarna grundade sig på testresultat och examina i stället för att mer direkt baseras på prestation, medan ”medarbetare” fungerade som en motivationsfaktor. Motivationsfaktorerna visade sig vara den främsta källan till tillfredsställelse men ingen signifikant skillnad framkom mellan dem och hygienfaktorerna som orsak till missnöje. Härav följer ätt motivationsfaktorerna var den viktigaste källan till tillfredsställelse överlag. Detta framgår av följande tabell:

Forum 18/71

Tabell 1. Procentandelarna av motivations- och hygienfaktorernas bidrag till tillfredsställelse och missnöj : Tillfredsställelse Missnöje Anställnings- - Motivations- Hygien- Motivations- Hygiennivå faktor faktor faktor faktor Hög 70 30 50 50 Medel 63 37 45 55 Låg 55 45 45 55

I tabellerna nedan har motivationsfaktorerna skrivits med versaler och hygienfaktorerna med vanlig stil.

Tabell 2. Arbetsfaktorerna rangordnade för den högre anställnings nivån

Tillfredsställelse Missnöje Arbetsfaktor Rang Arbetsfaktor Rang PRESTATION 1 Personalpolitik 1 ANSVAR 2 PRESTATION 2 ARBETET SJÄLVT 3 AVANCEMANG 3 ERKÄNNANDE 4 Arbetsledning 4 Medarbetare 5,5 ANSVAR & Arbatsledning 55 ERKÄNNANDE 6,5 Human Relations 7 ARBETET SJÄLVT 6,5 Personalpolitik 8 Trygghet 8 Trygghet 9 Human Relations 9 AVANCEMANG 10 Arbetsmiljö 10 Arbetsmiljö 1" Medarbetare nn Tabell 3. Arbetstaktorerna rangordnade för mellangruppen

Tillfredsställelse Missnöje Arbetstfaktor Rang Arbetsfaktor Rang PRESTATION 1 Personalpolitik 1 ARBETET SJÄLVT 2 Arbetsledning 2 ANSVAR 3 AVANCEMANG 3,5 ERKÄNNANDE 4 ERKÄNNANDE 3,5 Human Relations 5 PRESTATION 5 Medarbetare 6 ARBETET SJÄLVT 6 Arbetsledning 7 Human Rolations 7 Trygghet 8 Arbetsmiljö 8 AVANCEMANG CJ Trygghet LJ Arbetsmiljö 10 Medarbetare 10 Personalpolitik 1 ANSVAR 1"

Tabell 4. Arbetsfaktorerna rangordnade för lägre anställningsnivån

Tillfredsställelse Missnöje Arbetsfaktor Rang Arbetsfaktor Rang PRESTATION 1 ERKÄNNANDE 1 Medarbetare 2 Personalpolitik 2 ARBETET SJÄLVT 3 Arbetsledning 3 ERKÄNNANDE 4 ARBETET SJÄLVT 4 ANSVAR 5 Human Relations 5 Trygghet 6 PRESTATION 6 Human Relations 7 Arbetsmiljö 7 Arbetsledning 8 Medarbetare 8 Arbetsmiljö 9 AVANCEMANG 9 Pearsonalpolitik 10 Trygghet 10 AVANCEMANG ud ANSVAR "

Forts. på sid. 44 2

Utgiven i Forum nr 1971-18

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."