Tväradministrativt, decentraliserat men totalt överbelastat
Forum 1975-13, sida 10-11, 03.09.1975FORUM 13 : 7 " vt, decentraliserat men sus BELASTA konstatera att detta i sanning är ett verkligt decentraliserat ämbetsverk. Landet är indelat i besiktningsdistrikt, med en byrå i varje. I dessa är stationerade en stor del av inspektoratets inspektörer.
Ett påstående som kategoriskt dementeras av ministeriet är att grundandet av det tekniska inspektoratet skulle vara ett sätt att lägga hinder i vägen för utvecklandet av arbetarskyddsstyrelsen. I di rektionen sitter som nämnts en expert på arbetarskyddsfrågor. Däremot kan inspektoratet tilldelas vissa Öövervakningsuppgifter inom arbetarskyddet.
Nu hoppas man som sag bara på tillräckliga anslag i budgeten. En förutsättning att gällande lagar och förordningar skall kunna följas är naturligtvis att det tekniska inspektoratet har kapacitet att fullgöra sina uppgifter. Cl
TEKNISKA INSPEKTORATET
Följande inspektorat har upphört med sin verksamhet:
Er importlösning i ett nötskal.
A = Tekniska inspektoratet vid handels ADMINISTRATIVA AVDELNINGE [ITITTTTTITI TS
TRYCKKÄRLSAVDELNINGEN
KONSTRUKTIONS-I BYRÅ " DRIFTSBYRÅN
DIREKTION ÖVERDIREKTÖR
ALLMÄNNA BESIKTNINGSAVDELNINGEN
JUSTERINGSBYRÅN
BESIKTNINGSBYRÅN FÖR FARLIGA ÄMNE “![ GRUVBYRÅN KONTROLLBYRÅN FÖR ÄDELMETALLARBETE och industriministerlet B = Tryckkärlsinspektoratet C = Temporära justeringsverket
D = Kontroiiverket för ädelmetallarbeten
PLANERINGSBYRÅN
Männen bakom importlösningen 1. L. Oksane 2. V. Salone 3. P. Pykäläinen 4. J. Gummerus 5. E. Kivilinn 6. J. Tuomikangas 7.E. Aroma 4” 45 6.
Ta kontakt. Antingen per telefon 90-410 41 eller närmaste Finnair-kontor.
Det är hårda bud för importhandeln, det är transportproblem, valutaproblem och importdepositioner.
Vi på Finnair löser dagligen transportproblem. Att vi lyckas med det beror på, att vi är fullt medvetna om hur viktigt det är för
Er att transporten av Era försändelser sker så snabbt och så säkert som möjligt. Och det oberoende av från vilket hörn av världen frakten kommer.
Och när det gäller handelsbalansen finns det en enkel vettig lösning: Anlita Finnair vid både export och import. Endast då ser Ni till, att fraktpengarna stannar kvar i hemlandet.
Senaste räkenskapsår sparade man på detta sätt in närmar 45 miljoner mark i ren valuta.
| dag anser många importörer att det är förmånligt att hålla si med mindre lager, vilka sedan kompletteras med f efter behov. g pletteras med flyg allt
Detta är ett faktum som det är skäl att hålla i minnet.
i Besiktningsdistrikten, med distriktsbyråer I see ervrrrves ss (FINNAR ERE