Ung, orädd Huhtamäki VD
av Tommy Westerlund Forum 1988-14, sida 28, 22.09.1988
Taggar: Bolag: Huhtamäki Personer: Timo Peltola Teman: företag
Han ser ut som en 35-åring. Han är slank utan ens en tillstymmelse til ”direktörsmage”. Han här en utmärkt kondition och hör till Finlands bästa orienterare i sin åldersklass. Han är Huhtamäkis VD från och med nästa sommar Han är inte rädd för någonting. Han heter
Text: Timo Peltola.
Tommy Westerlund
RR
INGENTING SK
RÄMMER
HUHTAMÄKI-PELTOL ånga ser med lite oro fram mot den M ökande integrationen. Internationa liseringen ställer andra krav än hittills på snart sagt varje bransch. Men Timo Peltola, 42, Huhtamäkis VD från och med juIi nästa år, är lugn som en filbunke.
— Jag är inte rädd för någonting. Vi har förberett oss väl. Två tredjedelar av Huhtamäki-koncernen — finns utomlands. & 000 av våra totalt drygt 10 000 anställda arbetar utanför Finlands gränser.
Han tror inte heller på några stora förändringar för Huhtamäkis del eftersom de branscher som företaget verkar inom redan länge har haft öppna marknader utan större begränsningar.
— På livsmedelssidan finns vi inom sektorer där konkurrensen är helt öppen. Det har inte varit några problem att köpa senap eller sill varifrån som helst. Men Turun Sinappi och Ahti-sill har ändå sålts. De här produkternas ställning är svår att rubba. Och från svagare produkter har vi redan tidigare lösgjort oss.
ötsaksindustrin är den klart största en heten inom Huhtamäki. Företaget strävar till att vara en internationell sötsaksproducent. Det finns ett flertal produktionsanläggningar såväl i Nordamerika som inom EG och i de nordiska länderna. Och även inom den här branschen har fri marknad varit rådande.
— Det finns fortfarande mycket att göra. Vi är just nu 14:e störst i världen, men koncentrationen ökar hela tiden. Jättarna finns inom chokladindustrin medan vi satsar mer på sötsaker och tuggummi.
28
Enligt Peltola är Huhtamäkis sötsaks bas för tillfället tillräckligt bred, men kunde så småningom breddas. | Europa är Benelux, Storbritannien, Irland och Norden bra täckt. Men till exempel Frankrike och Italien utgör helt vita fläckar på Huhtamäkis karta.
— Möjligheterna att komma in där undersöks hela tiden. Det kunde ske endera genom företagsköp, samarbetsavtal eller grundande av egna organisationer. Allt enligt företagets resurser. Vi kan inte köpa upp jättar såsom Rowntree-Mcintosh som just kapades av Nestie. Men det säljs också mindre företag. Det gäller bara att vara snabb.
Ode på förpackningssidan är den ökande internationaliseringens inverkan liten för Huhtamäkis del. Koncernen är i fråga om engångskärl störst | Europa och redjestörst i världen. Produktionsanläggningar finns I nio länder på olika håll i världen. — Vi är ännu inte helt färdiga, men på god väg. Just nu finns inga planer på nya öp utomlands ävenom vi hela tiden är på vår vakt. Viktigast är | alla fall att svetsa samman det vi redan har till en bra helhet. Nyförvärvet Lilypak i Australien (se Forum 9/88) håller fortfarande på att inlemmas i oncernen.
en fjärde sektorn inom Huhtamäki, läkemedelsindustrin, är också den en högst internationell bransch redan nu. Pelola är nöjd över det avtal som Huhtamäki slöt med Farmos och Orion för ett par vecor sedan om att slopa tillverkningen av e del mediciner som tillverkas parallellt i de andra företagen.
— Nu kan vi bättre koncentrera oss på våra egna produkter och utveckla dem. Importen är en gemensam konkurrent. Nu är vi alla starkare.
Huhtamäki strävar till att utveckla nya produkter och satsar allt mer på forskning inom den smala läkemedelssektor som företaget verkar i. Efter köpen av Rohto och Star är möjligheterna till utveckling av nya produkter större. Men det är ingen snabb process att ta fram nya produkter, påpekar Peltola.
TT Pealtola hör till det team sorn har fört in Huhtamäki på en ny linje de senaste åren. Därför säger han att ingen egentli fortsättning på sid 31 Ekonom Tirno Peltola avlade sin examen vid Turun Kauppakorkeakoulu 1969. Han började sin bana vid Finska Unilever och anställdes 1971 vid Huhtamäki Oy för marknadstföringsuppgifter, först vid Jalostaja och åren 1973—-274 vid ett dotterbolag i Danmark.
Han var marknadsföringsdirektör vid Jalostaja 1975—081. Åren 1981—83 var han direktör för Polarcup och 1984 utnämndes han till styrelsemedlem inom Huhtamäki som branschdirektör med ansvar för förpackningsindustrin. Han blev vice VD 1986 med ansvar för företagets livsmedelsindustri i Finland, företagsplanering och extern kommunikation.
Timo Peltala har utnämnts till VD för Huhtamäki från 1.7.1989. L 14/1988 PFORUN,