Unga överlevare
av Nicholas Anderson Forum 2016-06, sida 10, 23.06.2016
[caption id=“attachment_6866” align=“alignright” width=“167”] Nicholas Anderson är oberoende rådgivare och konsult inom finans, infrastruktur och klimatförändring.[/caption]
Scientific American publicerade 2013 ett sammandrag av färska undersökningar, som bekräftar att läsandet av samma information ur en bok resulterar i snabbare och mer effektiv inlärning än skärmläsning. Hur kan då tre mycket unga människor vända upp och ner på det resultatet och tjäna pengar?
I november 2015 stötte jag på företaget Vuolearning Oy på startupmässan Slush. Idag är bolaget nästan två år gammalt och har ett litet tvårumskontor i VTT:s hus i Otnäs.
Tillsammans har Johanna och Otto Pellinen, ett ungt gift par från Kouvola, och Daniel Sarin, skapat ett magnifikt stycke mjukvara som hjälper universitet och företag att använda effektiv e-inlärning via webbmolnet, vilket kan visa sig bättre än pappersböcker.
E-inlärning. En professor eller utbildningsspecialist laddar upp kursmaterialet (text, tabeller, grafer och bilder) på en molnbaserad server. Allt får en enhetlig layout, automatiskt anpassad till PC, laptop eller smarttelefon. Materialet distribueras säkert till utvalda studerande, kunder och utbildare – som kan använda materialet när som helst och kommunicera sinsemellan. Utbildarna kan också följa upp studenternas aktivitet och framsteg genom automatiserade rapporter om hur materialet används.
Vuolearnings digitala inlärningslösning öppnar för tidigare oupptäckta fördelar genom smart utformning och bättre layout samt rapportering. För att nå hit har bolaget tvingats övervinna avsevärda utmaningar. Den första är pengar – grundarna har använt egna sparmedel. Hittills förtjänar de mer genom deltids konsultarbete som programmerare varmed de har klarat sig i två år: utan någon lön, utan kollektivavtal och genom att jobba tolvtimmarsdagar sju dagar i veckan. De har inte behövt be Lyly et consortes att skydda dem mot giriga ägare. De har behandlat sig själva som slavarbetare, och enligt vad de berättat mig har de njutit av varje stund, också när det har varit tufft. Det är rätta andan!
Att övervinna fördomar. En annan utmaning är kundernas förvåning då de har träffat Johanna och hennes kolleger första gången. Hon är rätt ’petite’ och ser väldigt ung ut, liksom killarna. Hon låter äldre i telefon, och använder diplomatiska färdigheter för att säkra möten med ’cold calls’ och övertyga kunder.
Hur vinner de acceptans för sina produkter då dussintals lösningar för e-inlärning konkurrerar på marknaden? Skolor, universitet och företag tröttnar snabbt på att försöka implementera ny hårdvara och mjukvara. Ofta testas produkterna av användare som har för bråttom för att använda pilotversionerna rätt. Johanna har löst problemet genom att fokusera på bara ett litet urval användare och sedan personligen guida dem några timmar under pilottestperioden. Forskning i användarerfarenheter implementerad i Aalto-universitetet har också varit till stort stöd för Vuolearning.
Användaren är kung. Traditionella finska mjukvarubolag har som regel begåvade ingenjörer som utformar mjukvaran – som sällan är användarvänlig och intuitivt begriplig för kunderna (se Nokias mobiler 2005–2013). Dessa bolag skickar ofta ut oerfarna säljare, eftersom försäljning och marknadsföring ses som en stor kostnadspost som ’måste begränsas’. Johannas idé är att göra tvärtom: att vara på plats personligen och säkra att kunderna får det de vill ha.
Otto är en typisk ingenjör, tystlåten och av den gamla skolan. Han jobbar fokuserat på att eliminera mjukvaruknutar. Daniel är som en kreativ konstnär som bygger upp eleganta och vackra mjukvarulösningar. Johanna för taktpinnen och ser till att kundupplevelsen är positiv.
Partnerskap. Den slutliga utmaningen är att växa och skaffa finansiering utan att ge upp ägandet i företaget för tidigt och för billigt. Vad skulle du tänka om ett pyttelitet företag med bara tre smarta unga personer? Ett säkert kort? Kan de verkligen ha en bra produkt när alla undersökningar hävdar att e-inlärning är mindre effektivt? Och är de kapabla att leverera i tid och inom budgeten?
Små företag har sällan framgång, särskilt firmor som startas av tjugoåringar. Det krävs en massa kurage hos investerare och partners för att våga ta språnget. Men det är vad som händer nu.
Jag kan inte avslöja namnet på investeraren och hans bolag, men Vuolearning förhandlar om partnerskapsavtal med ett ledande utbildningsföretag. De kommer att bilda ett joint venture-bolag för att ta produkten (med smärre förbättringar) till en av de snabbast växande marknaderna i Sydostasien. Det hjälper dem att växa med erfarna anställda. En toppen lösning – för dem och för Finland, som behöver nya exportprodukter.
Må detta lilla dynamiska företag vara en förebild för oss alla. Det finns inga gränser för vad människor kan göra om de får möjlighet att jobba med beslutsamhet och god utbildning. De kan rentav omkullkasta seriösa undersökningar utförda av ledande högskolor. Vi borde alla se till att sådana företag får allt nödvändigt stöd de förtjänar, vilket är långtifrån det nuvarande läget här i Finland.