Uppkopplade bilar hot mot integritet?
av Leif Bergström Forum 2011-10, sida 22-23, 27.10.2011
KÄNSLIG INFORMATION.
General Motors säljer sin On Startjänstäven till bilar från andra tillverkare.
Uppkopplade bilar hot mot integritet?
I USA. General Motors har lanserat tjänsten On Star med säkerheten som främsta argument eftersom en bil som utrustats med systemet automatiskt skickar en larmsignal vid en allvarligare olycka. On Star samlar in stora mängder information och GM får nu hård kritik för att kunderna saknar kontroll över hur informationen används.
LEIF BERGSTRÖM I NEW YORK
X Den amerikanska biljätten GENERAL MOTORS har sedan 1996 försökt slå vorvo på säkerhetssidan. Inte med bälten eller krockkuddar, men med On Star — en elektronisk tjänst som kontaktar hjälp vid punktering, ger polis och ambulans korrekt adress vid en olycka, och kan bistå med bilnavigation. Men det innebär också att GM samlar på sig mängder av potentiellt känsliga data.
On Star är ett dotterbolag till GM. När företaget nyligen presenterade nya riktlinjer för hur man avser att hantera dessa data, blev det klart att man kunde sälja det vidare till tredje part — kanske polis, som kunde få utskrifter av en bils hastighet vid given tid, eller kanske för säkringsbolag som kunde tänkas ta samma information under övervägande när man fastställer en kunds premie.
Det blev klart att On Star avsåg att fortsätta samla sådana data också från bilägare som väljer att inte förnya abonnemanget efter det första året, som för köpare av GM:s fordon är gratis. Flera demokratiska senatorer protesterade mot vad de såg som ett intrång iköparnas privatliv. Data som insamlas visar nämligen den dagliga färdvägen till jobbet, vilka skolor barnen släpps av vid, kanske också ett regelbundet stopp vid en bar eller hos älskare/älskarinna. Dessutom alltså hur fort bilen färdats och huruvida säkerhetsbältet använts.
FORUM FÖR EKONOMI OCH TEKNIK NR 18 201 ”GM visar på exempel där kunder kraschat så illa att de har varit oförmögna att själva ringa efter hjälp och ändå räddats av larmpersonal som sänts av On Star”
On Star hävdade att data skulle göra användarna anonyma, men kunna användas av till exempel stadsarkitekter och resultera i bättre trafikplanering.
Kritiker menade att också om namnen avlägsnas från data kan regelbundna färder från en given garageplats vara nog för exakt identifiering.
”Detta utgör ett av de värsta intrången i privatlivets helgd på senare tid”, hävdade New York-senatorn CHARLES SCHUMER.
Han uppmanade On Star att omedelbart göra förändringar och krävde en grundlig utredning från myndigheterna.
Även för andra märken. On Star startades 1995 som ett samarbete mellan GM, ELECTRONIC DATA SYSTEMS OCh HUGHES ELECTRONICES. Den första produkten lanserades 1996 när några Cadillac-modeller utrustades med On Star.
Systemet har sedan vuxit till att omfatta de flesta GM-modeller. Tjänsten finns i USA och Kanada, och har lanserats i Latinamerika och Kina. On Star började i somras sälja en backspegel med all nödvändig utrustning för att kunna installeras också i bilar som inte byggts av GM. Tjänsten har i dag 6 miljoner användare.
I de tekniska tester som har gjorts av systemet är resultaten oftast imponerande, men samtidigt påpeks att tjänsten är dyr. Ett månatligt grundabonnemang går på 18,95 dollar (knappt 14 euro). Det låter kunden larma polis, ambulans eller mekaniker. Om bilen blir stulen kan On Star följa dess färdväg, och till och med tvinga ned dess hastighet. Om ägaren tappat bilnyckeln kan On Star öppna bilen via satellit.
Den som dessutom vill ha hjälp med vägnavigation får punga ut med 28,90 dollar i månaden (cirka 21 euro). Men testare påpekar att medan systemet använder cooGLes kartor ger det bara färdanvisningar via högtalare, det finns ingen elektronisk skärm där kartan visas.
Potentiella kunder som vill ha servicen i andra bilmärken får punga ut med 199 dollar (144 euro) för den nödvändiga backspegeln, plus ytterligare kanske 100 dollar för installation. Testare påpekar att polisens larmnummer kan programmeras i den billigaste mobil och att goda GPS-system kan köpas för kring 100 dollar - och inte kräver något årligt abonnemang.
Räddat liv vid allvarliga olyckor. GM visar på exempel där kunder kraschat så illa att de har varit oförmögna att själva ringa efter hjälp och ändå räddats av larmpersonal som sänts av On Star.
Observatörer ser samtidigt diskussionen om hur systemets data ska hanteras som bara ett exempel av mer svepande frågor kring de uppgifter ny teknik insamlar och hur de kan brukas och missbrukas.
Iettbrevtill On Star manade de demokratiska senatorerna ALFRANKEN OCh CHRIS COONS ”Vi anser att On Stars handlande understryker ett trängande behov av snabba åtgärder i kongressen för att få till stånd lagar som skyddar privat, känslig information. I väntan på detta, anser vi att det är företagens ansvar att vidta varje möjlig åtgärd för att skydda sina kunders privata information”
I KORTHET - TRANSPORT OCH LOGISTIK
Ny fartygslinje Hangö-Paldiski Det estniska rederiet NAVvIRAIL inleder fartygstrafik mellan Hangö och estniska Paldiski den 30 oktober. Rederiet flyttar då sin färja VIA MARE från Nordsjö hamn i Helsingfors till Hangö, vilket förkortar rutten mellan Finland och Estland från 4,5 till 3 timmar. Tidtabellen är i första hand anpassad för godstrafik men färjan tar också passagerare. Paldiski (Rågevik på gammal svenska) ligger på Estlands västkust cirka 40 kilometer från Tallinn. Staden fungerade under sovjettiden somutbåtsbas. Färjan Via Mare är byggd 1976 och är n8 meter lång.
Princess Maria.
S:t Peterline flyttar till Västra hamnen
Rederiet S:T PETERLINE som trafikerar mellan Helsingfors och S:t Petersburg, flyttar vid årsskiftet från Magasinterminalen i Södra hamnen till Västra harnnen. Det nya avtalet mellan rederiet och Helsingfors hamn innebär att S:t Peterline, tack vare hamnbytet, kan inleda frakttrafik. Rederiet och Helsingfors stad har en längre tid varit oeniga om frakttrafiken.
Beweship och APC i samarbete
Beweship och APC Asia Pacific Cargo inleder samarbete. APC Asia Pacific Cargo representerar Beweship i Kina, Hongkong, Singapore, Taiwan, Thailand och Vietnam. I gengäld blir Beweship representant för APC Asia Pacific Cargo i Finland och Baltikum.
Oy Beweship Ab, grundat 1957, är ett privatägt finskt transport- och speditionsföretag.
Ny flygrutt Helsingfors-Dubai
Finnair har i oktober inlett en ny flygrutt till Dubai i Förenade arabemiraten. Under vinterhalvåret flygs rutten tre gånger per vecka.
“Finnair har också tidigare haft charter- och semestertrafik till Dubai, men den senaste tiden har efterfrågan vuxit” säger Finnairs operativa direktör VILLE IHO i ett pressmeddelande.
Också framöver säljs en del av platserna i ruttrafiken till researrangörer. Sträckan, som flygs med en Boeing 757, tar cirka sex timmar.
Fler lastbilar, färre bussar hittills i år
Under perioden januari-september registrerades 100 093 nya personbilar i Finland. Det är en ökning med 13,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Av de nyregistrerade personbilarna är 34 procent firmabilar.
Under samma period registrerades 10 181 paketbilar, en ökning med nästan 30 procent jämfört med i fjol.
Antalet nyregistrerade lastbilar var under januari-september 2 525, vilket är en ökning med 25,6 procent jämfört med motsvarande periodifjol.
Däremot har antalet nyregistrerade bussar minskat. Hittills i år har 303 nya bussar registrerats, vilket är 22,7 procent mindre än i fjol.
Det är Bilbranschens informationscentral som har sammanställt statistiken.