Utgiven i Forum nr 1983-02

Utikterna ljusnar för nautor

av Mats Kockberg Forum 1983-02, sida 32-33, 02.02.1983

Taggar: Teman: ekonomi

FORU

Också Nautor kö n konjunktursväng nir

Båtbranschen i Finland kände av recessionen under största delen av 1982. Permitteringar oc konkurser gick inte att undvika. Också Nautor i Jakobstad - tillverkare av segeljakter i lyxklassen - fick röda siffror i bokslutet fö fjolårets vidkommande. - Höstmånaderna

Olle Emmes.

IH Liksom för de flesta företag har framgången varit varierande under de 16 år Nautor sedan 1972 en del av Oy Wilh. Schauman Ab - tillverkat segelbåtar i miljonklassen. Och även om konjunktursvängningarna för högklassiga kapitalkonsumtionsprodukter brukar vara mindre än för dagligvaror kände man på Nautor ifjol tydligt av recessionen inom båtbranschen. Efter tre goda år med en produktion på 80-90 båtar i året, sjönk försäljningen år 1982 till ca 60 båtar, vilket innebär en fakturering om drygt 70 miljoner FIM.

Följden av detta var produktionsinskränkningar och negativt bokslut. Tidvis fick man stänga portarna till Nautors produktonsanläggning i Kållby, Pedersöre.

  • Orsaken till den vikande efterfrågan ligger mycket i den psykologiska effekt recessionen haft på vår exportmarknad. Däremot tror jag int 3 ingav hopp om en förestående uppgång i efterfrågan, säger Nautors nya direktö emellerti = = oo rivatFORUN

MATS KOCKBER Årets nyhet i Nautors modell (katalog är Swan 46 design German Frers, EAT — J - Efter att vi år 1982 fick notera ett negativt bokslut ter sig utsikterna för år 1983 ljusare, säger DE Olle Emmes, ny direktör för Nautor inom Schauman-koncer nen.

att en konkret brist på kapital skulle ha inverkat på våra kunder i nämnvärd grad, säger Olle Emmes, ny högsta chef på Nautor sedan i höstas.

  • Utsikterna för 1983 ter sig emellertid ljusare. Försäljningen började redan ta fart i augusti 1983 och erfarenheterna av de utländska båtmässorna har inte hittills gett anledning till någon pessimism. En upprepning av produktionsinskränkningarna från ifjol är inte heller aktuell i detta skede.

Konkarrensen hårdnar

Konkurrensen inom den marknadsnisch som Nautor ha koncentrerat sig på har ökat såväl i hemlandet som utomlands. Hos oss är Kållbyfabriken inte längre enda tillverkare av stora segeljakter för den allra anspråksfullaste köpkretsen. Baltic Yachts och andra varv har kommit in i bilden.

Också internationellt sett har båtbranschen fått en rad nya konkurrenter. I USA bl a av nya småbåtsvarv i NIC-länderna i Fjärran Östern och i Europa kanske främst från den anstormande franska båtindustrin.

  • Vår profil är solid och kräver inga radikala förändringar. Vi planerar för tillfället inte heller några nya öppningar vad gäller produktsortimentet, säger Emmes, som inte tro att hemmamarknaden heller i framtiden kommer att erbjuda några större expansionsmöjligheter för företaget. Idag går ju bara 2-3 procent av årsförsäljningen till inhemska kunder.

Trots inriktningen på export ansluter sig Emmes emellertid gärna till de inhemska båtproducenternas krav på reformer i kreditbestämmelserna och skattepolitiken.

Konjänkturberedskapen var bristfälli - Längre kredittider från Finlands Exportkredit AB:s sida skulle givetvis öka vår internationella konkurrenskraft.

År 1982 innebär röda siffror i Nautors bokslut. Att recessionen härvidlag var den främsta krisframkallande faktorn är uppenbart, men Emmes sticker inte heller under stolen med att företagets beredskap att ta konjunktursvackan kunde ha varit bättre.

  • Viljan — att överbrygga svackan fanns nog, men när det kom till kritan så gick det för oss som det så ofta går för finländska företag: vi var optimistiska och vidtog åtgärder för sent.

Sin politik som ny Nautordirektör vill Emmes koncentrera främst på åtgärder inom marknadsföringen och den interna administrationen. Produktplanering kommer inte under hans ledarskap att genomgå några revolutionerande förändringar.

  • Vi måste befästa och förstärka hela marknadsföringsfilosofin inom Nautor och bla. genom ökade ansträngningar inom utbildningssektorn bättre än hittills integrera våra återförsäljare på världsmarknaden i denna. Vidare bör vi gå in för att organisera vår verksamhet så att vi också administrativt kan nå upp till den nivå som kännetecknar våra produkter. Satsningar på system- och metodutveckling kommer att vara ett viktigt medel då det gäller att förbättra effektiviteten såväl inom administration som produktion, säger Emmes.

NE ga attor med BIO och la 3

Ett led i Nautors världsomspännande marknadsförings ansträngningar har varit att arrangera Swan-regattor på olika håll i världen. I fjol anordnade man dylika evenemang vid såväl väst- och ostkusten i USA

MARIN samt på Sardinien. Totalt deltog över 150 båtar i tävlingarna och i praktiken var alla 24 existerande Swan-modeller representerade.

Nästa sommar arrangerar Nautor två Swan-regattor. En i Antigua i Karibiska havet i maj och en annan i Cowes, Storbritannien, i juli. Nu liksom i fjol, deltar Finnair och Alko i arrangemangen, som därigenom i seglarkretsar får karak tären av kvalificerad finländsk export-PR.

Nautors — produktsortiment omfattar i år totalt nio modeller. Årets nyhet är den av German Frers konstruerade Swan 46. Enligt Emmes hyser man på Kållby-varvet stora förhoppningar om att den nya modellen skall bli en likadan framgång som Frers tidigare Swan 651 och Ron Hollands Swan 391.

långfärdsbåt.

Marino 725, 2 kajutor halvplanande

Marino 700, fördelaktig och verkligen en ekonomisk familjebåt.

Marino 19, populär ”hardtopsbåt” också för utbordare.

Marino 23, ruffad och snabb samt sjö säker familjebåt.

MARINO-båt en säker investering. Kontakta oss —- det lönar sig!

Tillverkning och försäljning Öy-Ab 01150 SÖDERKULLA SIBBO 90-221 42 33

Utgiven i Forum nr 1983-02

Sidan är OCRad från en scannad tidning. Rikta feedback till Affärsnätverket Forum på LinkedIn eller @forummag_fi på Twitter.

Affärsmagasinet Forum var år 2021 Finlands enda svenskspråkiga affärstidskrift och beskrev sig som "ett unikt magasin som riktar sig till beslutsfattare och experter inom näringslivet i Finland och Norden. Tidningen har en upplaga på 11 000, och når varje månad 27 000 läsare, i huvudsak ekonomer, ingenjörer och diplomingenjörer. Bevakningsteman inkluderar ekonomi, börs, teknik, ledarskap och arbetsliv, med reportage, profilintervjuer, livsstil och kolumner. Forum upprätthåller dessutom diskussionsforumet Affärsnätverket Forum på Linkedin, den största svenskspråkiga gruppen i Finland och en av de största på svenska på hela Linkedin. Där diskuteras trender och aktuella frågor inom näringsliv, arbetsliv och innovationer. Tidskriften utkommer med 10 nummer/år."